וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ובינתיים נמשיך לעסוק בגיוס וירטואלי

יוסי ביילין

20.2.2014 / 10:26

אז עכשיו הכל בסדר: בישיבות ההסדר ימשיכו להסתפק בשירות מקוצר, ואילו הסנקציות הפליליות נגד בחורי הישיבה שלא יתגייסו יופעלו רק בעוד שלוש שנים. זו אחת מהצעות החוק המורכבות ביותר שאני זוכר, וכנראה נהיה צפויים בתקופה הקרובה למבול של פרשנים, אשר יסבירו לנו במה באמת מדובר. אחרי שרה"מ החליט לתמוך בסנקציות פליליות, ואחרי השלמת ההצבעות בוועדת שקד, נהיה צפויים לדיונים ממושכים בכנסת, להפגנות ולעימותים עקרים. במקום לעשות מאמץ עליון לשילוב החרדים בשוק העבודה, חוזרים לוויכוחים על גיוס וירטואלי.

בינתיים, השורה התחתונה היא שהחרדים אינם מתכוונים להתגייס לצה"ל. רבניהם רואים בכך גזירת שמד ומוכנים לעמוד בגבורה נגד השלטון הציוני, ומונעים גם ממי שעד כה נטה להתגייס לצה"ל (אלה שאינם מסוגלים ללמוד בישיבה, אף שאורח חייהם חרדי) לעשות זאת. מבחינתם, מדובר כרגע במלחמה, ואין מקום לפשרות עם האויב.

למרות הסיסמאות - לא יהיה שירות לכולם

אילו ידעתי שיש סיכוי שבתום המאבק יתקבל חוק שיגרום לחרדים להתגייס בהמוניהם, לא הייתי מציע לוותר על העימות רק מפני דרכי שלום. הטענה שהפסקת לימודים למשך שלוש שנים תמנע מן הבחורים לחזור וללמוד היא טענה שקרית. גם למסיימי שירות צבאי לא קל לשוב אל ספסל הלימודים באוניברסיטה לאחר שלוש שנות צבא, אבל מי שרוצה ללמוד מסוגל ללמוד גם לאחר ההפסקה שכולנו חייבים בה, ורמת ההשכלה הגבוהה בישראל אינה מביישת את עם הספר. מי שיכול לחזור לפיזיקה ולהיסטוריה ולמחשבים יכול לחזור גם ל"חברותא". אין הצדקה - לא להסתפקות ב?17-16 חודשי שירות של לומדי ישיבות ההסדר, ולא להימנעות המוחלטת מכל שירות צבאי בישיבות החרדיות.

אבל זה לא יקרה, למרות הסיסמאות שמפריחים אנשי יש עתיד וחבריהם מן הבית היהודי. השירות האזרחי (גם אם בחורי הישיבה יבחרו בו, וספק גדול מאוד אם כך יהיה) הוא יקר מאוד למדינה, פוגע בעובדים החלשים ביותר חברה, ואין שום אפשרות לומר כי מי שפועל במסגרתו נושא בנטל באופן דומה למי שמשרת בצבא. אין זה מקרה שמדינות אשר הפעילו אותו בעבר, כגון גרמניה, ביטלו אותו. משום שלא יהיה גיוס בכוח, חייבים לחשוב ברצינות על אופציה אחרת, מעבר לפיוס חלקי הקואליציה.

לפני שמביאים את החוק החדש, המסורבל והעקר הזה לכנסת, אני שב ומציע למחוקקים להסתפק בשינוי קל בחוק שירות הביטחון, ולהוסיף על הנשים הדתיות, הפטורות מן השירות, גם את מי שאורח חייו חרדי (ואשר יוכיח זאת לצבא), בלי שיביא שום אישור לכך שהוא לומד בישיבה: אפשרו לחרדים רבים, הרשומים כיום בישיבות רק כדי שלא לשרת בצבא, להיכנס למעגל העבודה, ללמוד לימודים חיוניים מבחינתם, ולהשתלב בחברה הישראלית ובשוק שלה. בשלב מאוחר יותר יתגייסו לצה"ל, משום שעד מהרה יבינו את היתרון שהשירות יקנה להם גם בשוק העבודה. כל כך פשוט וכל כך מעשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully