וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו

ועדת שקד אישרה מתווה גיוס לפיו החל מ-2017 יצטרכו להתגייס כ-5,200 בחורי ישיבות. אם לא יעמדו ביעד, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית. פרי: "תם עידן חוק טל"

צילום: מור שאולי, עריכה: טל רזניק

סוף לסאגה: ועדת שקד לשוויון בנטל אישרה אמש (רביעי) סנקציות פליליות כנגד בחורי ישיבות משתמטים, סעיף עליו התעקשה סיעת יש עתיד. זאת, אחרי שמוקדם יותר הסירה סיעתו של שר האוצר יאיר לפיד את התנגדותה להעברת סעיף אחר עליו התעקשה סיעת הבית היהודי, לפיו תלמידי ישיבות ההסדר ישרתו 17 חודשים בלבד. על סעיף זה נערכה הצבעה בה נכחה רק חברת כנסת אחת, ראש הוועדה איילת שקד. מדובר באכזבה לבית היהודי שעיכב את ההצבעות במשך שבועות בניסיון למנוע העברת סנקציות פליליות. יש לציין כי ההצבעה נערכה במסגרת עבודת הוועדה על הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת - אז יידרשו כל הח"כים להצביע על החוק במלואו.

בהתאם למתווה, שנשען על מסקנות ועדת פרי, החל משנת 2017 ייצטרכו להתגייס מדי שנה כ-5,200 חרדים, המהווים כ-74% מבחורי הישיבות. אם האוכלוסייה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס שנקבעו בחוק, תחול חובת שירות על כלל האוכלוסייה החרדית בדומה לאוכלוסייה החילונית, ומי שישתמט משירות יהיה חשוף לסנקציות פליליות, כגון מאסר.

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
הפגנת חרדים נגד גיוסם לצה"ל/טלי מאייר

שני הסעיפים האמורים היוו את ליבת המחלוקת בתוך הוועדה. בעוד נציגי הבית היהודי ניסו לתווך בין יש עתיד והאוכלוסייה החרדית ולהציע סנקציות כלכליות כנגד המשתמטים, ביש עתיד התעקשו להאריך את שירותם של בחורי ישיבות ההסדר. לבסוף, אחרי שבועות של שיתוק בפעילות הוועדה סוכם אמש על חזרה, הלכה למעשה, למתווה המקורי שקבעה ועדת פרי. השינוי היחיד שהוצע בעניין הסנקציות הפליליות הוא פשרה של חבר הכנסת עמר בר לב (העבודה), לפיה בשנת 2017 יישלחו צווי גיוס לחרדים, שיאפשרו להם חצי שנת התארגנות בטרם הגיוס. מדובר בסעיף שנועד לנתק את הקשר הישיר בין לימוד תורה ובין סנקציה פלילית, במטרה להפחית את ההתנגדות בקרב האוכלוסייה החרדית.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

החרדים נעדרו מההצבעה

חברי הסיעות החרדיות לא קיבלו את הפשרה, ופרשו מהוועדה במחאה תוך טענות קשות לשבירת הבטחות מצד הבית היהודי לפעול למען סנקציות כלכליות. אחרי חודשים ארוכים בהם לקחו חלק חברי הכנסת מיהדות התורה וש"ס בדיונים, הם בחרו להיעדר מהדיון המסכם שנערך אמש. גם חבר הכנסת אלעזר שטרן (התנועה) בחר לעזוב את משכן הכנסת דקות לפני תחילת ההצבעות.

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) עיכב בכוונה את ההצבעה במשך חצי שעה. בתום הדיון, הוא אף הגיש בקשה להצבעה חוזרת. מדובר בזכות הניתנת לכל חבר כנסת אחרי הצבעה בדיון באחת מוועדות הכנסת. ח"כ שקד הבהירה שכל הבקשות להצבעות חוזרות יידונו בנפרד במועד אחר. המשמעות היא כי לבית היהודי תישמר האפשרות התיאורטית לתקוע בהמשך הדרך את קידומו של החוק. עם זאת, גורמים ביש עתיד אמרו אמש כי אינם מודאגים. "ממילא יש לנו רוב בוועדה, ואם זה ייפול שם נחזיר את הסנקציות הפליליות בהצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית", אמרו.

ועדת שקד תשוב להתכנס לא לפני יום שני הבא, כאשר המשוכות העיקריות מאחוריה, ושאלות נוספות נותרו פתוחות כמו סוגיית שירות הנשים. בוועדה אמרו אמש כי לא יתכנסו שוב בטרם יושגו הסכמות בין חבריה. זאת, על מנת למנוע את כינוסי הוועדה המרתוניים בשבועות האחרונים שהסתיימו ללא תוצאות.

נציגת משרד המשפטים אמרה כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שיהיה מדובר בהסדר זמני כהוראת שעה. לדבריה, ההסדר נועד כדי לאפשר לבחורי הישיבות ללמוד תורה, ולא כדי להוציא אותם לשוק העבודה, שכן הפטור הגורף על גיוס במהלך תקופת הביניים לכל מי שעבר את גיל 22 יוצר פער בלתי מידתי בין האוכלוסייה החילונית והאוכלוסייה החרדית.

השר יעקב פרי שעמד בראש הוועדה הממשלתית (ועדת פרי) לגיבוש החוק הביע שביעות רצון מאישור סעיף חובת הגיוס אותו קידם. "כפי שהוחלט בממשלה, עיקרון חובת הגיוס יהיה נר לרגלי חוק הגיוס החדש", אמר. "בפעם הראשונה מאז קום המדינה, דין עריק חרדי יהיה כדין עריק חילוני וחובת הגיוס תחול גם על הציבור החרדי. תם עידן חוק טל. לא תיהיה עוד אפליה בין דם לדם". לדבריו, "השירות הצבאי והאזרחי, יחד עם יציאת התלמידים מ'כלא הישיבות', מהווים גשר להשתלבות החרדים בכוח העבודה, דבר שישנה את פני הכלכלה הישראלית".

לפני ההצבעה: איומים על חברי הבית היהודי

זמן קצר לפני ההצבעה, שיגרו צעירים חרדים מאות מסרונים לטלפונים הסלולריים של חברי סיעת הבית היהודי, ובהן קראו להם להימנע מלהצביע בעד הסנקציות הפליליות. מתקפת ההודעות החלה ביוזמה של צעירים חרדים ברשתות החברתיות ובקבוצות בווטסאפ. "אנו, ציבור מצביע ש"ס ויהדות התורה, קוראים לחברי הכנסת של הבית היהודי לשבור את הברית שמנסה לשבור את עולם התורה ולחבור לברית שתשמור על גחלת העם היהודי", כתבו היוזמים.

בהודעה, קראו הצעירים לחברי המפלגה לפעול לחזית אחידה עם המפלגות החרדיות, אחרת ייאלצו לשלם מחיר של "הסכמי שלום". "אם לא תסכימו", כתבו החרדים, "ותרימו יד נגד עולם התורה, אל תצטדקו מחר ותתקפו את המפלגות החרדיות שיתמכו בהסכמי שלום". הצעירים קראו להפיץ את ההודעה הלאה ולשגר כמה שיותר הודעות כתובות למכשירים האישיים של השרים והח"כים.

המתקפה גלשה כאמור גם לאיומים. "איילת!!! עשי טובה", נכתב ליו"ר הוועדה. "לא כדאי שהתורה ובורא עולם יקפידו עלייך, חזרי בך! הקפידה של הרב קנייבסקי תפגע בך ובמשפחתך. חבל!!! לטובתך חזרי בך! לא שווה דקה של הנאה שאחריה באים שעות של גיהנום. לטובתך!!!".

סגן השר אלי בן דהן קיבל למכשירו האישי מאות הודעות. באחת מהן נכתב: "אלי. העם אוהב אותך. אז לא להצביע נגד עולם התורה". בן דהן השיב לו: "לא נצביע". ח"כים נוספים במפלגה סיפרו כי קיבלו מאות הודעות וביניהן ההודעה הבאה: "יש קונה עולמו בשעה אחת. ובהצבעה אחת".

אחד מיוזמי המחאה אמר לוואלה! חדשות לפני ההצבעה: "לא האמנתי שזה יצבור תאוצה או יחולל מהפך בדעתם של הח"כים הדתיים. אבל אם זה פותח פתח לסיכוי קטן, למה שלא ננסה".

(עדכון ראשון: 22:00)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully