וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגניתו של קרי: "שהאיחוד האירופי ילך לעזאזל"

קטע שעלה ליו-טיוב מביך את ארה"ב וחושף את חוסר שביעות רצונה מה"פרטנר" שלה למאבק נגד רוסיה בנושא האוקראיני. בשיחה נשמעת סגנית שר החוץ האמריקנית מגדפת את האיחוד

רויטרס

תקרית דיפלומטית מביכה: גורם אנונימי העלה השבוע ליו-טיוב קטע בו נשמעת סגנית שר החוץ האמריקני לענייני אירופה ואסיה, ויקטוריה נולנד, מגדפת את האיחוד האירופי, ככל הנראה בשל רפיסותו בנוגע לפתרון המשבר המדיני באוקראינה מול רוסיה. "שהאיחוד ילך להזדיין", אמרה נולנד, דוברת מחלקת המדינה לשעבר, לשגריר ארה"ב באוקראינה. בוושינגטון מאמינים שמאחורי ההדלפה עומדים גורמים רוסים – שמטרתם לחשוף את הקשר הטעון לעתים בין האיחוד האירופי לבין ארה"ב, כדי להביך את יריביה המערביים של רוסיה בזירה הבינלאומית.

הסרטון שכולל את השיחה הועלה ליו-טיוב ב-4 בפברואר, יום לפני שנולנד הגיעה לקייב בירת אוקראינה, על מנת להיפגש עם בכירי השלטון, בהם הנשיא ויקטור ינוקוביץ' ושר החוץ לאוניד קוז'רה – וגם עם נציגי האיחוד האירופי. ארה"ב מפעילה מאמצים רבים בתקופה האחרונה על מנת לפתור את המשבר במדינה – בה מתחוללת מחאה המונית נגד המשטר בשל התקרבותו לרוסיה על חשבון המערב.

את הווידאו העלה משתמש שכינה עצמו "המריונטות של מיידן" (הכיכר במרכז קייב שבה התבצרו מתנגדי המשטר הדורשים מהממשלה לחתום על הסכם עם האיחוד האירופי ולהדיח את ינוקוביץ'). בווידאו נשמעת שיחה בין נולנד לבין השגריר האמריקני באוקראינה ג'פרי פיאט – בה השניים דנים במתווה אפשרי של הסכם בין ממשלתו של ינוקוביץ' לבין האופוזיציה האוקראינית. נולנד נשמעת אומרת לפיאט שהיא דנה ברעיון עם נציג האו"ם ג'פרי פלטמן, שהבטיח למנות נציג לקדם את ההסכם. היא מוסיפה שגם שליח האו"ם באוקראינה רוברט סרי אמור להיכנס לתמונה כדי לקדם את ההסכם. בהמשך, מעידה נולנד על חוסר שביעות הרצון שלה מהצד שאמור לעמוד לצדה של ארה"ב ומסננת, "ואתה יודע, שהאיחוד האירופי ילך להזדיין".

עוד על המשבר באוקראינה
אופוזיציונר עו?נה באוקראינה: "מסמרו אותי לדלת"
הפגנות? נשיא אוקראינה יצא לחופשת מחלה
מלחמת התשה בקייב: חתונה והלוויה בעיר הבוערת

כשהשגריר מעלה את הרעיון שאחד ממנהיגי האופוזיציה, המתאגרף ויטלי קליצ'קו, יכול להתמנות לתפקיד סגן ראש הממשלה – נולנד מגיבה בביטול: "אני לא חושבת שהוא צריך להיכנס לממשלה. אני לא חושבת שזה חיוני. לא חושבת שזה רעיון טוב". מהשיחה עולה כי הבכירה האמריקנית מעדיפה נציג אופוזיציה אחר, שר הכלכלה לשעבר ארסני יצניוק - שלא מסתדר עם קליצ'קו. "זה לא הולך לעבוד", היא מסכמת.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

לכל דיפלומט יש תסכולים

בעקבות הדלפת השיחה לרשת, שחושפת את ההתערבות האמריקנית בפוליטיקה הפנימית באוקראינה הקרועה, ציינו גולשים רבים את האירוניה שבציתות לדיפלומטית אמריקנית בכירה, במיוחד אחרי שאיש הסוכנות לביטחון לאומי לשעבר אדוארד סנודן חשף את היקף הציתותים שביצע הארגון למנהיגי מדינות ודיפלומטים בעולם.

החשיפה המביכה העסיקה כמובן את מחלקת המדינה שנדרשה למזער נזקים. הדוברת ג'ן סאקי אמרה שהיא "לא יכולה להתייחס לתוכן של שיחות דיפלומטיות פרטיות", אך ציינה שנולנד "התנצלה על הדברים המיוחסים לה בדיווחים", והוסיפה שלכל דיפלומט יש תסכולים "כשמנסים למצוא דרך להתקדם בסוגיות קשות". סאקי הבהירה שאין צורך להתעסק בשיחה שכן מדובר באירוע שהתקיים מזמן, וציינה כי למרות שנציגי ארה"ב מנסים לסייע לאוקראינים להגיע להסכם שישים את הקץ למשבר שנמשך מאז ה-21 בנובמבר, "עמדתנו היא שאוקראינים הם אלה שיכריעו את עתידה של אוקראינה".

אף שהגורם מאחורי הפרסום אינו ידוע, הדוברת, כמו גם דובר הבית הלבן ג'יי קרני הפנו אצבע מאשימה לעבר רוסיה, שירדה ל"שפל חדש" בהפצת הסרטון באינטרנט. עם זאת, לדברי סאקי, הפרשה לא תפגע בעבודתה של נולנד עם מוסקבה – כחלק מתפקידה כתת-השר לענייני אירופה ואסיה. נולנד, אגב, אמורה לקיים מחר מסיבת עיתונאים בקייב כחלק מהביקור שלה – וייתכן שהיא תתייחס לפרשה שהיא עומדת במרכזה.

מוקדם יותר השבוע הגיעה לקייב גם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. בימים אלה עובד האיחוד עם ארה"ב על חבילת סיוע נרחבת לאוקראינה, שתותנה בעריכת רפורמות כלכליות ופוליטיות במדינה.

נולנד, בת 54 ודוברת רוסית, מונתה לתפקיד בספטמבר 2013. לרוסים יש חשבון משלהם עם נולנד, ועל זה רמז ג?ון קרי במעמד השבעתה לתפקיד הנוכחי,כשסיפר לנוכחים: "כשעשיתי את הנסיעה הראשונה בלי טוריה בתור דוברת, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הביט בצוות שלי ושאל אותי: 'אז מה, פיטרת סוף סוף את טוריה נולנד?'. הסתכלתי עליו ואמרתי בהנאה רבה: 'לא, קידמתי אותה'".


(עדכון ראשון: 22:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully