וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחזור לנורמות התנהגות

דן מרגלית

6.2.2014 / 9:02

החלטת פרקליטות המדינה לסגור את תיקו של אייל גולן קבילה. חל עליה הכלל הצה"לי, ולפיו "אם יש ספק - אין ספק". אם יש ספק באשר ליכולת להוכיח את אשמתו - נוהגים בו כאילו אין ספק, ואין כתב אישום.

עתה יישמעו בשולי הזירה קולות כאילו נעשה לגולן עוול. לא כן, הפרשה הנושאת את שמו היתה חייבת להיחקר עד תום. נכון שהוא שילם מחיר כבד בשל היותו ידוען, "סלב". בנקודות שונות גם התאנו לו שלא לצורך כמו במעבר המתוקשר בנתב"ג.

אך זה המחיר שכל ידוען חייב להביא בחשבון. הוא נהנה מעדשה חייכנית בחודשי הזוהר, והמצלמה לא הסתלקה מלהנציח את הבעות פניו גם ביום סגריר. חקירת גולן חייבת להיות כמו זו של בוזגלו בתוכנה ובערנותה, אבל לא בהד הציבורי ששתי פרשות כאלה מעוררות.

שחיקת המושג "שהציבור ישפוט"

עתה, משהכל תם, נראה כאילו עניינו שונה ממה שידעה ישראל בעשור האחרון. פוליטיקאים שנטלו שוחד וראשי עירייה שמעלו וטייקונים שסרחו, השכילו להיחלץ מלפיתת החוקרים והתהלכו כאילו כל אחד מהם צח כשלג; ומי שלא הורשע בפלילים הצטייר כנקי וטהור וקורבן של מנגנון עוין ומסורבל. הם שחקו עד דק את המושג הממלא תפקיד חשוב בכל דמוקרטיה - "שהציבור ישפוט" או "נורמה ציבורית".

הנורמה לא רק טושטשה אלא גם נמחקה. ראש ממשלה בדימוס שהורשע בחלק נכבד מכתב האישום נגדו ועניינו עדיין תלוי ועומד - נשלח מטעם ארגונים ומוסדות להקהיל ציבור ולאסוף כסף, ואפילו האוניברסיטה מעמידה לו את בימתה; ורב אשר הורשע בעבירה חמורה ממשיך ללמד כאילו דבר לא קרה, במקום שיצטנע בשולי בית הכנסת ובית המדרש למשך שנים רבות. ברוח זו ראשי ערים, שיש נגדם כתבי אישום חמורים, מרשים לעצמם להתעלם מהמלצת בג"ץ ולככב כאילו לא אירע דבר.

רק שהפעם, לראשונה זה שנים רבות, נראה כי פרשת גולן עתידה להתנהל אחרת. אמנם המבחן הפלילי הוא העיקרי והבסיסי (וכך צריך להיות), אך גם משעלה בידי החשוד לדלג מעליו קיים רף הסבירות הציבורית. לפיו, אדם שהתנהגותו הציבורית אינה נורמטיבית, יהיה נתון למין בידוד חברתי, אף שבסיפור חייו לא נרשמה עבירה פלילית.

הבעיה אינה גולן, או לא רק הוא. בוודאי אסור להטיל עליו חרם ציבורי מאורגן, אלא כל אדם ינהג במרכולתו של הזמר כהבנתו. אך אם ההיחלשות של גולן אינה בת חלוף ואם לא יוזמן כבעבר ואינו מבוקש על הבימות כתמול שלשום - כי אז החלה השיבה הגדולה של החברה הישראלית אל הנורמות החיוניות של מדינה יהודית ודמוקרטית ונאותה ושומרת חוק, ואפילו קצת יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully