וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישיבות זועמים על החלטת בג"ץ: "כולנו נטורי קרתא"

ראשי ישיבות ואברכים הביעו מורת רוח מהחלטת בג"ץ לאסור העברת תקצוב למוסדות תורניים עבור מי שאמור היה להתגייס אך גיוסו נדחה על ידי שר הביטחון. "מנתקים אותנו מהמדינה"

עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

בעולם הישיבות הגיבו אמש (שלישי) בזעם להחלטת בג"ץ לאסור העברת כספים לצורך תמיכה במוסדות תורניים לאברכים שהיו אמורים להתגייס מאז חודש אוגוסט, אולם גיוסם נדחה על ידי שר הביטחון, משה יעלון. "חלק מהבחורים שלומדים אצלי מטבע הדברים ליברליים ומחוברים יותר למדינה", אמר בתגובה הרב שמואל אהרוני, ראש ישיבת "לב איש" בירושלים, המונה כ-60 בחורים, בהם גם נוער נושר. "ההחלטה גורמת להם להתרחק ולהתבדל מהמדינה. הם חשים שיש מי שרוצה לדחות ולדחוק אותם אל הזרועות הקיצוניות בחברה החרדית".

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
חרדים בבקו"ם בתל השומר/ניב אהרונסון

לדבריו, "הסכומים הקטנים שמועברים אלינו עבור כל בחור אינם מצדיקים כבר את היחס שלנו למדינה. בית המשפט החליט למעשה לקדם את הניתוק של החרדים ממדינת ישראל, בפרט לאור העובדה שחוק הגיוס הולך ומתקדם תוך שיתוף פעולה של הח"כים החרדים במה שאפשר. היום אני יכול לומר 'כולנו מאה שערים, כולנו נטורי קרתא'".

יצוין כי תקציב החודש הנוכחי הועבר בבוקר ההחלטה מאגף הישיבות במשרד החינוך למוסדות החרדים. לכן, משמעות החלטת בג"ץ היא כי רק במידה ולא יואשר החוק עד לחודש הבא, יאלצו המוסדות לספוג הפסד כספי המוערך במאות אלפי שקלים מידי חודש. על פי ההערכה, ההחלטה של בית המשפט נוגעת לכ-3,000 בחורים שעבור כל אחד מהם מתקבל מידי חודש תשלום בסך 240 שקלים.

עוד בנושא גיוס חרדים לצה"ל:
בג"ץ: לא לתקצב חרדים שלא התגייסו
חומר הנפץ שיבעיר את העולם החרדי
חרדי הגיע להתגייס לצה"ל, הואשם בהשתמטות - ונעצר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"החלטה הזויה"

מנהל ישיבה אחרת בירושלים אמר לוואלה! חדשות כי ההחלטה "רק מעודדת את התנתקות החרדים ממחויבותם למדינה". לדבריו, "ככל שפוחתת התלות במוסדות המדינה, כך פוחתת המחויבות שלנו אליה. לא ירחק היום שבו המגזר החרדי יתנתק מהמדינה לגמרי. הפרוטות שהמדינה נותנת לישיבות אינן מצדיקות כל מחויבות אליה, כאשר המדינה רואה לנכון לתקצב סטודנטים באלפי שקלים לחודש ובמקביל להפחית מיום ליום את תקצוב עולם התורה".

יאיר, בחור ישיבה בן 19 מבני ברק, שקיבל בקיץ האחרון צו גיוס ובשל החלטת בג"ץ, המוסד הליטאי בו הוא לומד יפסיק לקבל תקצוב עליו, מתח ביקורת על ההחלטה. "ביד אחת, שר הביטחון שהוא מייצג את המדינה, דחה לנו את הגיוס, וביד השנייה בג"ץ, שהוא גוף מייצג, אסר מתן תקציבים עבור אלו שדחו להם את הגיוס. איפה ההיגיון בכך? זה הזוי".

גורם ביטחוני בכיר התייחס להחלטת השופטים ואמר: "תקצוב הישיבות הוא עניין של המדינה, לא של מערכת הביטחון, אבל לא הופתענו מהחלטת בג"ץ. לבג"ץ נמאס שהחוק מתעכב, וגם למערכת הביטחון נמאס מכך. הבעיה היא לא אצלנו. אנחנו מאוד רוצים שהחוק יעבור סוף סוף ונוכל להתחיל בתהליך. מערכת הביטחון ערוכה לכך. שר הביטחון סבור שגיוס חרדים לצה"ל הוא אירוע משמעותי וחשוב, ושיש הכרח לצאת לדרך".

הגורם הביטחוני הוסיף: "העניין הזה נמרח כבר זמן רב בכנסת, ואנחנו הזהרנו מזמן שבג"ץ יקבל החלטה ברוח שקיבל היום. החלטת ועדת פרי היא המתווה הנכון ביותר, ולכן טוב הייתה עושה הכנסת אם הייתה מאשרת אותו ולא מאפשרת לגורמים שונים לעשות הון פוליטי על גביה של סוגיה חשובה מאין כמוה. זה גורם נזק עצום ועלול לגרום לנזקים נוספים".

הח"כים החרדים זעמו: "בג"ץ הצטרף לרדיפת עולם התורה"

מוקדם יותר תקפו חברי הכנסת החרדים את ההחלטה. ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר כי ההחלטה "מעלה גיחוך, שהרי בג"ץ. הוא הגוף האחרון שיכול להטיף על סחבת בדיונים, ועל איחור במתן פסקי דין. בג"ץ כבר לא מהיום מוכר כאויב כלפי הציבור החרדי, בפסיקותיו המפלות".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר כי מדובר ב"עוד החלטה היוצאת לצערנו מבית המשפט ברוח התקופה של הדה-לגיטימציה הנעשית לציבור החרדי, בכנסת ובתקשורת". לדבריו, "מעטים המקרים בהם בית המשפט מתערב בנושאים שהכנסת נמצאת לקראת סוף הליך חקיקתם, כמו במקרה זה הנדון בוועדת שקד, ואשר אמור להחליף את חוק טל, וכבר ממהר בג"ץ להורות על הפסקת תקציב למוסדות התורה. החלטה זו תורמת להעמקת השסע והקרע בחברה הישראלית, ולהרגשה של הציבור החרדי שהוא נמצא במתקפה תקשורתית, חקיקתית ושיפוטית. זוהי החלטה פוגענית ומיותרת, אשר מובילים אותה בין היתר עמותות המממנות מאבקים גם כנגד המתנחלים, וגם לאחרונה מימנו את קמפיין המסתננים נגד ממשלת ישראל".

בש"ס הביעו צער על כך ש"שופטי בג"ץ הצטרפו ל"רדיפת עולם התורה תוך התערבות ברגל גסה בהליך חקיקה רגיש שבימים אלו נדון בבית המחוקקים. שר הביטחון פועל בשיקול דעת ועל פי סמכותו החוקית ומשכך אין קשר בין דחיית הגיוס לתקציב הישיבות. ההחלטה לפעול דוקא בסנקציות כלכליות נועדה אך ורק על מנת להצטרף לעליהום וההסתה נגד לומדי התורה בארץ ישראל".

מנגד, שרת המשפטים ציפי לבני אמרה שההחלטה של בג"ץ מסמלת את המאבק האמיתי על פניה של ישראל וכי בג"ץ אינו "אויב החרדים" אלא מונע השתמטות מחוק. "בבחירה בין ערכי השוויון והחוקתיים לבין ההלכה, בבחירה בין בג"ץ כפרשן של הערכים של הדמוקרטיים לבין פרשנות צרה ומחמירה של הרבנים את ההלכה, אני בוחרת בחוק ובערכים החוקתיים ולכן אגן על בג"ץ בתפקידו כשומר שלהם". לדבריה, "בג"ץ יהיה הראשון שיעניק הגנה לזכויות מיעוטים ובהם החרדים, אבל הוא יהיה גם הראשון שימנע עיוות שנותן רשות להשתמטות מהחוק ואי-שוויון בנטל."

שר האוצר יאיר לפיד הוסיף כי בעקבות פסיקת בג"ץ האוצר יפסיק את תשלום הקצבאות לתלמידי הישיבות שגיוסם נדחה עד להשלמת השוויון בנטל.

עדכון ראשון 23:24

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully