וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלי טרור מסוכנים יותר מחרם

נדב שרגאי

3.2.2014 / 8:31

מדינאים הטוענים כי כישלון המו"מ "אינו אופציה" כבר היו לנו בעבר. הם היו חדורי אמונה, שלא לומר אובססיביים, ממש כמו מזכיר המדינה ג'ון קרי. גם הם הפחידו בחרמות, בגינויים, בסנקציות ובבידוד בינלאומי, שחלילה יבואו עלינו, אך לבסוף הביאו את הסכמי אוסלו הזכורים לרע, ובעקבותיהם גלים של טרור ודם. מי שנכווה ברותחין ייזהר עתה בצוננין, קל וחומר שברותחין עוד יותר.

מתווה קרי, כפי שעולה מהדלפות הממשל בוושינגטון לכלי תקשורת שונים, מסוכן לישראל, ועדיף לומר בגלוי שעדיף המשך ניהול הסכסוך. עדיף ירושלים השלמה ללא הסכם, מאשר הסכם עם ירושלים חצויה. עדיף בקעת הירדן עם נוכחות ישראלית, מאשר "שלום" ללא בקעת הירדן. עדיף, כדברי שר הביטחון יעלון, חרם אירופי, על פני רקטות משכם ומרמאללה על נמל התעופה בן?גוריון. במילים אחרות: עדיף להמשיך לחיות עם הבעיות הנובעות מהסכסוך הממושך בינינו לבין הפלשתינים, מכיוון שפתרונן לכאורה בנוסח קרי מסוכן פי כמה מאשר המשך החיים עימן.

שום חרם עולמי עלינו טרם הזיק לנו כמו גלי הטרור שבאו בעקבות הסכמי אוסלו ההזויים וסימני חולשה וכניעה מצד ישראל בניגוד לאינטרסים הביטחוניים ובניגוד לזכויות הטבעיות שלה. על פי נתוני מרכז אדווה (מתוך דו"ח על נטל הסכסוך משנת 2012), ספגה הכלכלה הישראלית מכות אנושות דווקא בעקבות גלי הטרור והאלימות הפלשתינית, הן בשנות האינתיפאדה הראשונה והן בשנות האינתיפאדה השנייה. בראשונה צנח שיעור הצמיחה לאחר שנתיים מ?6.1% ל?1.4%. השפעת האינתיפאדה השנייה על המשק היתה הרסנית אף יותר: לאחר צמיחה יוצאת דופן של 9.2% בשנת 2000, שבסופה פרצה האינתיפאדה השנייה, השתרר בארץ מיתון כבד. בנק ישראל הגדיר אותו כ"ממושך ביותר בתולדות ישראל" והצמיחה הפכה לשלילית וצנחה אל מתחת לאפס. רק כשהחזרנו לידינו את השליטה הביטחונית בשטחי איו"ש והטרור שכך, צמח המשק מחדש.

נזקי הטרור קשים גם בהיבט הכלכלי

קרי, עם כל הכבוד, יכול לומר במינכן ש"השגשוג והביטחון שישראל נהנית מהם כרגע הם רגעיים ובגדר אשליה". העובדה היא שעל פי המתווה שלו, צה"ל והשב"כ לא ייהנו עוד מאותו חופש פעולה שכרגע מסכל בהצלחה את הטרור הפלשתיני: רק בשנה שחלפה סוכלו 16 פיגועי התאבדות, 171 פיגועי חטיפה, ירי והנחת מטענים. הפגיעה הצפויה באפשרויות סיכול הטרור מדאיגה הרבה יותר מאשר נזקיו של חרם כלכלי כזה או אחר, כי נזקי הטרור קשים פי כמה, גם בהיבט הכלכלי. כרגע, יש לנו שליטה עליו, אך על פי מתווה קרי, השליטה הזאת תיעלם או תקטן מאוד.

גם ברמה הערכית נזקי המתווה האמריקני קשים: מזכיר המדינה קרי מתכוון להעניק לגיטימציה לדרישה הפלשתינית לקבוע את הבירה הפלשתינית במזרח ירושלים, בעיר שכמעט לא מילאה בעבר תפקיד בחיים המדיניים והתרבותיים של הערבים. השדרוג שביצע האיסלאם לירושלים הביא בשנים האחרונות למסכת כזבים ובדיות, ששיכתבו את ההיסטוריה של ירושלים והקדימו את זמנם של המוסלמים לזמנם של היהודים כאן. ירושלים היא התגלמות הצדק והזיכרון היהודי, והסכמה ישראלית לסעיף ירושלים במסמך קרי אינה פחות מאשר התכחשות לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully