וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירה דתייה? אל תחששי להתגייס לצה"ל

31.1.2014 / 10:37

לאחרונה פורסם כי יש רבנים המתנגדים לגיוס בנות דתיות לצבא שכן השירות מזמין התפקרות. אפרת קרסנר, ששירתה בשירות הלאומי כצעירה שומרת מצוות, מסבירה מדוע החשש אינו במקום

הבנות הדתיות מסתערות על הצבא והרבנים מתנגדים. אז בואו נעשה קצת סדר בכותרות ובידיעות האחרונות בעניין. כ?25% מהבנות הדתיות מחליטות להתגייס לצה"ל. בשנת 2013, התגייסו כ-1,600 בנות ושאר הבנות שמהוות את רוב, משרתות בשירות הלאומי. מעבר לרצון לתרום למדינה, המניע העיקרי בבחירה להתגייס הוא התפיסה שעל דתיים ללמוד לחיות בשיתוף פעולה עם שאר הקבוצות בחברה הישראלית.

אם אפרוס עכשיו את הקלפים על השולחן לא אהסס לומר – אני דתייה ושירתי שנתיים בתפקידים מאוד משמעותיים בחינוך והדרכה בשירות הלאומי. ובכל זאת, כאשר יצא לי להדריך קבוצת חיילים במסגרת השירות, אני זוכרת שאחד הקצינים נאם על חשיבות ביטחונה של מדינת ישראל ועל תרומתם של החיילים למערך זה. הוא קלט את מבטי, הרגיש לא נעים ואז פלט "אה, כן, וגם אלה שעושים שירות לאומי, גם הם מאוד חשובים". קצת הצחיק אותי, אבל באותו היום הרגשתי פספוס עצום.

חוששות מרופאים גברים

הרי זה כל כך קל כתלמידה דתייה שלומדת במסגרת חינוך דתית להקשיב למורים ולרבנים ולתת להם לשכנע אותך שאת תמימה מדי בשביל כל העולם הזה, שהצבא יהרוס ויקלקל את נשמתך הקדושה. יש לי חברות שעד היום לא הלכו לצו גיוס ראשון רק בגלל שהן פחדו מהבדיקה האישית של הרופא (למרות שאפשר לבקש מראש שרופאה תבדוק).

אומרים שהצבא הוא מקום שיכול לחזק את האמונה, אבל יכול גם להחליש. אלא שאין ספק שהחוויה הזו משנה משהו בפרספקטיבה כלפי המציאות בחברה שלנו. מזה מערכת החינוך הדתית חוששת – שהבנות ימצאו את עצמן במקום יותר מדי ליברלי שעלול לדרדר אותן. ממה שאני רואה, חברותיי שהתגייסו לא איבדו את הדרך, והיו די מרוצות מהיחס ומהתפקיד. מנגד, לא חסרים סיפורים על בנות דתיות בשירות לאומי שמצאו את הדרך הקלה להידרדרות ברמה המוסרית, הרבה יותר מאשר ברמה הדתית וההלכתית.

במסגרת השירות הלאומי קיימת מערכת (כמעט) ללא חוקים וללא סמכות והשגחה. דווקא במקום שאמור להיות חממה לבת דתייה יש גבולות פחות ברורים והרבה קווים שהיא תנסה למתוח ולבדוק בעצמה. במהלך שעות אחר הצהריים והערב, בת השירות פנויה לעשות כרצונה, ואם כך המצב, אל תתפלאו שבשעות אלו היא תעביר את זמנה במקומות מפוקפקים. ובניגוד לצבא, בשירות הלאומי חוסר הידיעה וההתעלמות ממצבן של הבנות המשרתות גדול לאין שיעור.

בסקר שערכו בעיתון "מקור ראשון" התשובה לשאלה "איפה לדעתך בנות תורמות יותר במסגרת שירותן?" התחלקה בין צבא\ שירות לאומי\תלוי איפה, כאשר 67% מהמשיבים ענו על "תלוי היכן הן משרתות". ואם זה כך, הרי שבת דתייה יכולה לתרום בשירות לאומי באותה המידה כמו בשירות הצבאי. אז תנו להן בבקשה לבחור איפה הן רוצות להיות ואל תמנעו מהן את האפשרות לשרת במקום שבו הן יכולות להתפתח ולתת מעצמן יותר.

הכותבת היא בוגרת החינוך הממלכתי-דתי וסטודנטית לתקשורת באוניברסיטת אריאל

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully