וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדי שעשה 150 מיליון דולר על נפט באפריקה

23.1.2014 / 4:47

חברת נסרג'י של איש העסקים והמיליארדר הישראלי דן גרטלר נמכרה לממשלת קונגו בסכום שהוא פי 300 מההשקעה. חרף הביקורת, לטענת אנשיו של גרטלר - הערך זינק הודות למציאת נפט

המיליארדר ואיש העסקים הישראלי דן גרטלר מכר בשנה שעברה את "נסרג'י", אחת מחברות הנפט שבבעלותו בקונגו, לממשלה המקומית תמורת 150 מיליון דולרים - פי 300 מהסכום אותו שילם עבור הזכויות לשאיבת נפט מול חופי המדינה. כך פרסמה הלילה (חמישי) סוכנות הידיעות רויטרס.

העסקה שקרתה כבר בחודש אפריל 2013, ושדבר קיומה מתפרסם רק כעת, הובילה לביקורת חריפה מצד גורמים שפועלים למען שקיפות עסקאות כלכליות במדינה האפריקנית.

גרטלר בן ה-40, יהודי חרדי שחזר בתשובה אחרי שסיים את שירותו הצבאי, הוא איש עסקים שעשה את הונו בהשקעה במכרות יהלומים ונחושת בקונגו. הוא המייסד והנשיא של "דן גרטלר אינטרנשיונל גרופ" (DGI), והוא עומד גם בראש החברה המשפחתית "פלורט" שרשומה בגיברלטר.

ברבות השנים הוא הפך לאיש בעל השפעה בקונגו, ונטען כי הוא מנהל קשרים הדוקים עם הממשלה בקינשסה. גורמים בכירים בקונגו טענו כי לא היה כל פסול בעסקה שנחתמה עם גרטלר ב-2006, ואשר הניבה לקופת המדינה חצי מיליון דולרים. קידוח הנפט נמצא בשטח הנמצא במחלוקת בין קונגו לבין אנגולה השכנה – אולם זה לא הפריע לקינשסה להשלים את המכירה לגרטלר. אלא שבשנה שעברה, בניסיון לפתור את הסכסוך – החליטה הממשלה בקונגו לקנות בחזרה את הזכויות על הקידוח מנסרג'י של גרטלר. בקינשסה האמינו כי בכך יתאפשר להם לנהל מו"מ על הסכם שיתוף עם חברת הנפט האנגולית סונאנגול.

לפי החוזה שנחתם באפריל האחרון, סונאנגול היא זו ששילמה למעשה לחברה של גרטלר את 150 מיליון הדולרים – בתמורה לזכויות על הקידוח. קונגו, כך לפי המסמך שהגיע לידי רויטרס, תשלם בחזרה לסונאנגול מההכנסות העתידיות שלה על נפט. הכסף לחברה של גרטלר "פלורט" לא יועבר עד שההסכם בין שתי המדינות האפריקניות יושלם.

נציג של "פלורט" אמר כי לא נעשה כל קידוח בשדה של נסרג'י בשל הוויכוח על זכויות הפיתוח, והוסיף בתגובה לטענה כי סכום הרכישה הוא נמוך מאוד, שכן מדובר בסכום סטנדרטי שחברות משלמות לאישורי שאיבה. לפי החברה, הערך של זכויות השאיבה עלה דרמטית אחרי שאכן נמצא נפט במהלך 2007.

עם זאת, המתנגדים לעסקה, אנשי חברת "גלובל וויטנס", אמרו כי היה ברור מאליו שהקידוח של נסרג'י יפיק כמויות גדולות של נפט. זאת, מאחר שלפי סקר שערכה שם אנגולה, מדובר על תפוקה של 10 מיליארד חביות. "ב-2006-2005 ההערכה לשדה זה עמדה בין 900 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד", נכתב על ידי החברה שביקרה את העובדה שהעסקה לא הועמדה להתנגדויות של חודשיים כמחויב בחוק. "אנחנו קוראים לשים קץ לסודיות בנוגע לרווחים כצעד חיוני במאבק בשחיתות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully