וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: אלימות בני נוער - איום על החברה בישראל

המבקר קובע כי "פיצוציות" עלולות להוות גורם מחולל אלימות, ויש להורות על סגירתן בלילות ובסופי שבוע. בדוח נמתחת ביקורת על טיפול הרשויות בבני נוער הנושרים מבתי הספר

צילום: מור שאולי, עריכה: יותם בן-דוד
חוגגים את תחילת השנה האזרחית החדשה בתל אביב, ינואר 2014. דרור עינב
חוגגים את תחילת השנה האזרחית החדשה בתל אביב, ינואר 2014/דרור עינב

דוח מבקר המדינה בנושא השלטון המקומי מתייחס לתופעת האלימות במרחב הציבורי ועל אופן הטיפול של הרשויות המקומיות בתופעה ומאמציהן לצמצמה. הוא קובע כי כי צריכת אלכוהול, אלימות, עבריינות והתנהגות אנטי-חברתית נתפשות כיום כאיום על החברה הישראלית. הדוח מציין כי בשנים האחרונות, בשל התגברות תופעות הבריונות והאלימות בקרב צעירים ובני נוער, גבר מאוד משקלו של המשרד לביטחון פנים בהתמודדות עם אותן תופעות.

אנשי משרד המבקר מפנים בנוסף ביקורת כלפי עיריית כפר סבא בכל הקשור לפעילויות "פיצוציות" בעיר. בתי העסק הללו נתפשים בעיני המבקר כעסקים בעלי פוטנציאל מחולל אלימות, ועל כן, יש להסדיר את פעילותם באמצעות חוקי עזר. המבקר טוען כי יש להורות על סגירת הפיצוציות בלילות ובמהלך סופי השבוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תפעול מצלמות אבטחה הפרושות ברשויות המקומיות לוקה בחסר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדוח נכתב כי ההנחיות הנוגעות להיבטים תפעוליים של מצלמות אבטחה בשטחים עירוניים, שנועדו לאפשר לרשויות לפקח על הנעשה במרחב הציבורי - לוקות בחסר. המבקר מתייחס באופן פרטני לעיריית נתניה, כיוון שאנשיה לא דיווחו מדי חודש על אירועים שנצפו במצלמות האבטחה המותקנות בעיר - בניגוד לדרישות מטה "עיר ללא אלימות", תכנית שיזם המשרד לביטחון פנים.

כמו כן המבקר מתייחס לכך שבכמה רשויות מקומיות, בהן נתניה, חיפה, גן-רווה וכפר סבא אין הנחיות פרטניות לתפעול מערך מצלמות האבטחה – דבר העלול לפגוע בתושבים. "גם פרטיות התושבים, שהיא כאמור זכות חוקתית מוגנת, עלולה להיפגע במידה העולה על הנדרש מהפעלת מערך מצלמות ללא נהלים מלאים", נכתב בדוח. באשר לגן רווה, משרד המבקר מצביע על מטרד שנובע מקיום מסיבות טבע על ידי צעירים ובני נוער. לדברי המבקר, מליאת המועצה לא קיימה דיונים בנושא בשלוש השנים האחרונות ולא נמצאו במועצה מסמכים על היערכות להתמודדות עם המסיבות הללו בתחומה. המבקר מציין בדוח כי בכמה מקרים מסיבות הטבע "אף גרמו נזק ממשי".

ליקויים בטיפול בנושרים ממערכת החינוך

הדוח מתייחס בנוסף לנושא טיפול הרשויות בבני נוער המנותקים ממסגרות לימודים, וקובע כי הרשויות לא מודעות לנשירת בני נוער רבים ממערכת החינוך וכי קיים עיכוב בטיפול בהם. משרד מבקר המדינה בדק בין ספטמבר 2012 לאפריל 2013 את אופן הטיפול באותם בני נוער בשלוש ערים - אשדוד, בקה אל-גרביה ופתח תקווה. מדובר בבני נוער שלא פוקדים מוסד חינוכי כלשהו באופן תדיר, ורבים מהם מידרדרים להתנהגות עבריינית. חלק מבני הנוער האלה רשומים במוסד חינוך, אך אינם לומדים בו באופן קבוע, וחלק לא רשומים כלל. משרדי החינוך והרווחה ייעדו שלושה גורמים ברשויות המקומיות לטיפול בבני נוער אלה: יחידת קציני ביקור סדיר (קב"סים), יחידת עובדי קידום נוער ויחידת עובדים סוציאליים לנוער וצעירים. תפקידם לאתר את בני הנוער הנמצאים בסיכון ולנסות למצוא עבורם מסגרת ראויה.

מדוח המבקר עולה כי מנהלי בתי ספר בבקה אל-גרביה וחלק ממנהלי בתי הספר בפתח תקווה לא נהגו לדווח בכתב על תלמידים שלא למדו באופן סדיר - בניגוד לחוק חינוך חובה. גם מנהלי מחלקות החינוך באותן ערים לא פעלו נגד מנהלי בתי הספר שלא פעלו כנדרש מהם.

המבקר מתח ביקורת גם על התנהלות קציני ביקור סדיר ברשויות שנבדקו. כך למשל, נמצא שאנשי היחידה באשדוד ובפתח תקווה לא בדקו יומני נוכחות אשר בתי הספר מחויבים לנהל, ולא השתמשו בהם כדי לאתר תלמידים שנשרו. באחד מבתי הספר התיכון בבקה אל-גרביה לא ניהלו יומני נוכחות כלל, ולא היה בנמצא מידע על התלמידים שאינם לומדים באופן סדיר בבית הספר. כמו כן, קציני הביקור הסדיר באשדוד ובפתח תקווה לא ביקרו בבתי תלמידים שעל פי רישומי משרד החינוך לא היו רשומים בבית ספר כלשהו ולא אותרו.

שריפה בבית הספר עמל בראשון לציון כתוצאה מתקלה במזגן, דצמבר 2013. דרור עינב
באשדוד, פתח תקווה ובקה אל-גרביה לא דווח על תלמידים שאינם לומדים באופן סדיר/דרור עינב

המבקר מצא ליקויים גם באופן הטיפול בבני הנוער המנותקים ממערכת החינוך, וציין כי הטיפול אורך לעתים זמן רב. כך למשל, נמצא כי הטיפול ב-15 מבין 34 מטופלי הקב"סים בעיריית בקה אל-גרביה, החל זמן רב לאחר מועד איתורם. הטיפול בשישה תלמידים נושרים החל כשלושה חודשים לאחר מועד האיתור, והטיפול בשמונה נושרים נוספים החל רק שנה עד שנתיים לאחר מועד האיתור. באחד המקרים חלפו שלוש שנים מיום האיתור עד תחילת הטיפול.

עוד נמצא כי על אף שבאשדוד ובפתח תקווה אלפי תלמידים לומדים במוסדות חינוך מחוץ לערים, לקב"סים באותן עיריות לא היה כל מידע לגבי ביקוריהם הסדירים של רוב תלמידי החוץ בבתי הספר שלהם, והם לא עקבו אחר הופעתם הסדירה של התלמידים. כמו כן, נמצא כי משרד החינוך לא הנחה את הקב"סים כיצד עליהם לבצע את תפקידם במוסדות החינוך החיצוניים.

"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את הימנעותן של שלוש העיריות שנבדקו מלפעול לאיתור בני נוער נושרים ומנותקים במוסדות חינוך מחוץ לעיר", נכתב בפרק ההמלצות בדוח. "התנהגות זו של העיריות מותירה את בני הנוער המנותקים ללא טיפול, דבר שעלול לחשוף אותם לנגעי עבריינות וסמים ולגרום להידרדרות במצבם. על העיריות לפעול לאלתר לתיקון הליקויים שנמצאו בפעולותיהן למניעת נשירה של בני נוער, ולדאוג לטיפול נאות בנושרים ובמנותקים בהתאם להוראות משרד החינוך ומשרד הרווחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully