וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגלילאו אין מה לחפש באוניברסיטת אריאל

אלמוג בן זכרי

20.1.2014 / 13:09

מילא החובה ללמוד בקורסים שעוסקים ביהדות, כפי שנהוג גם באוניברסיטת בר אילן, אבל מדוע חב"ד מציע קורס בעד נקודות אקדמאיות באריאל? סטודנט במוסד קורא להפרדת דת ממחקר

קשה לפענח מה היא אוניברסיטת אריאל. אוניברסיטה בסגנון אוקספורד, או שמדובר בעצם בסניף של ישיבת מרכז הרב. ככל הידוע, אוניברסיטת אריאל ואוניברסיטת בר אילן הן שתי האוניברסיטאות היחידות אשר חלה חובה על הסטודנטים ללמוד שיעורי "יהדות" או "מורשת ישראל". השם שונה, התכנים זהים.

אין בעיה מהותית עם לימודי קורסים בפילוסופיה יהודית בחוגים לפילוסופיה, אלה בדיוק כמו כל אותן תיאוריות מרקסיסטיות על שלל גווניהם המפו?מפמים לסטודנטים למדעי החברה והרוח. הבעיה מתחילה שבנוסף לחיבוטי הנפש של הרמב"ם, לומדים פה באוניברסיטת אריאל גם דיני כשרות, הלכה, ושאר נושאים אשר הקשר בינם לבין היגיון בריא, אינטלקט, ומחשבה קלוש ביותר, אם בכלל יש כזה.

לא זאת בלבד, מעבר ללימודי היהדות הנמצאים תחת שרביטה של האוניברסיטה, ישנם ארגונים נוספים חלקם מיסיונרים במהותם: חב"ד, "תכלית", "נצר אריאל", ו"עוז רועי" הם רק חלק מן הגופים המציעים קורסים ביהדות תמורת ניקוד אקדמאי.

תעמולה יהודית באוניברסיטת אריאל. אלמוג בן זכרי, מערכת וואלה! NEWS
כשמדרשה מתחפשת לאוניברסיטה. דוכן של חב"ד באוניברסיטת אריאל/מערכת וואלה! NEWS, אלמוג בן זכרי

רבים מן האנשים המעבירים את הקורסים הללו הנם רבנים, חלקם חכמים, חלקם לא. סוגיית חוכמתם אינה מהותית כלל וכלל, וגם על זה שאינם פרופסורים אפשר להחליק. השאלה אשר עומדת בעינה היא מה המקום של תכנים אלו באוניברסיטה? מדוע אוניברסיטה נותנת יד לתכנים לא מדעיים או פילוסופים כלל וכלל, ומשווקת אמונות דתיות לכל דכפין?

בראשית ימיה של האוניברסיטה אכן שלטה בה הכנסייה. היא שלטה בתכני הלימוד, במחקר, ובתוצאות המחקר. המקרה המפורסם ביותר בו הדת והמדע התנגשו במלוא עוצמתן הוא סיפורו של האסטרונום גלילאו גליליי שגילה כי כדור הארץ אינו מרכז העולם כפי שחשבו בנצרות. במקרה זה, הכנסייה חשה שעבודתו המדעית של גלילאו חותרת תחת התיאולוגיה הנוצרית, וחייבה אותו להכריז שאת ממצאיו הוא בדה מפרי דמיונו.

אין לי מושג מי הגה את הרעיון הזה, מי מקברניטיה חשב שיש באוניברסיטה מקום ללמד בנות כיצד להיות רעיות טובות, וכיצד לשמור על מטבחן כשר. דבר אחד ברור לי, ראוי שישאירו את האוניברסיטה נקייה מדת כמה שיותר, ולהשאיר לכל מקום את היעוד שלו. בשביל שיעורי תורה יש בית כנסת, כי במקום שבו נכנסת הדת יוצא המדע, ולהפך.

הכותב הוא סטודנט בחוג לתקשורת באוניברסיטת אריאל

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully