וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את ההחלטות תשאירו מחוץ לחצר הרב

יוסי ביילין

19.1.2014 / 8:15

פרשת הרב פינטו, אותו בחור צעיר שכבש את ליבם של אנשי הון ואנשי שלטון, ואשר מוצא עצמו בעין הסערה של פרשה פלילית מדאיגה מאוד, כמו פרשת "הרנטגן" שייעץ שנים ארוכות לנוחי דנקנר, עד שזה הגיע לעברי פי פחת, ועימו עצות הרב - מחזירה לפרופורציה את עוצמתם של הידעונים ושל היועצים למיניהם בשם השכינה.

תמיד היו אנשים שהיו מוכנים להאמין בכוחות נסתרים הנמצאים בידי אנשים אחרים. אני יכול להניח שבדיקה סטטיסטית היתה מוכיחה כי הרוב מוכן להאמין בכך שאנשים אחרים ניחנו בסגולות יתרות, והם יכולים באמצעות ברכה, שיקוי, קריאה בקלפים, קריאה בקפה וכו' לייעץ בתחומים שאין להם בהם מושג אמיתי, להתיר אסורים ולזקוף כפופים. רוב האנשים המיוחדים הללו ניחנו בביטחון עצמי רב, המדביק גם את המהססים, ותמיד יש להם הוכחות מצוינות להצלחת פעולות קודמות שלהם: אישה שלא נכנסה להריון ילדה תאומים לאחר שזכתה בברכתם, אילמים דיברו, נכים קמו על רגליהם וחירשים שמעו. הם אומרים למישהו שלא ילך לניתוח, והוא אכן מבריא בלי שיקשיב לרופאו ובלי שיעבור את הניתוח המסוכן. כל מה שהם רוצים הוא תרומה למוסדות קודש ולנצרכים.

"קנה לך רב"

עד לפני זמן לא רב כל כך נחלק העולם בין הרוב שנטה להאמין לבין המיעוט הרציונלי שהבין את הצורך של האחרים להיאחז בתופעות כאלו, אבל לא היה מוכן להאמין לרגע אחד שיש מישהו שניחן בכוחות נסתרים.

אבל החלוקה הזו השתבשה. פתאום מצאנו עצמנו עם שורה של אנשים המתנהגים מצד אחד ברציונליות מוחלטת בכל ההיבטים האחרים בחייהם, ומצד אחר עשו את מצוות "קנה לך רב" ברצינות תהומית: קבוצה בלתי מבוטלת של אישים במערכות הניהול הממשלתי, פוליטיקאים (שבאו, מלכתחילה, כדי לקושש קולות ונשארו להעריץ), ובעיקר - אנשי עסקים, שאינם מסתירים את הקשרים האמיצים בינם לבין ה"באבות", ואשר פותחים בפניהם את סגור ליבם, ומקבלים את עצותיהם משל היו אלה עצות של רואי חשבון ועורכי דין, רופאים ומהנדסים.

אילו היה זה סתם שעשוע, מין בריחה של אנשים משכילים ורציונליים אל קטע רציונלי פחות בחייהם - מילא. אף אחד לא יכול להיות במאה אחוזים רציונלי במשך כל חייו. אבל מה שקרה הוא שהאנשים הבלתי מורשים הללו קיבלו החלטות עבור כמה ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר במשק, בפוליטיקה, ואולי גם במערכת אכיפת החוק, וההשלכות של ההחלטות הללו השפיעו (לרעה) על כולנו במקרים רבים.

אני רוצה להאמין שהפרשות האחרונות יצמצמו מאוד את העלייה לרגל אל הידעונים למיניהם. ואם לא - לפחות יגרמו לכך שמעריציהם יהיו מוכנים גם להקשיב ל"דעה שנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully