וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן, אל תהיה פרש בודד

איזי ליבלר

16.1.2014 / 7:46

כששר החוץ שלנו יוזם מדיניות לא מאושרת בזמן שמתקיימים מגעים עדינים בנוגע לעתידנו, הוא מתנהג בחוסר אחריות. תפקידו של שר חוץ הוא ליישם את מדיניות החוץ הישראלית ולשמש שופר של האומה. הוא אינו פרש בודד המורשה לקדם אג'נדה אישית בלי להתייעץ עם רה"מ והקבינט.

אביגדור ליברמן הוא אחד משרינו המוכשרים והאינטליגנטיים ביותר. ואולם עומד לו רקורד ארוך של עשיית דין לעצמו, כשהוא מבקש באופן מחושב תמיכה ציבורית באמצעות הצגת עצמו כמנהיג חזק ומעשי, המוותר על גינונים כדי לדבר תכל'ס.

המתקפות העצמאיות שלו משלהבות לא פעם ישראלים רבים, ובייחוד כאלו המחשיבים את הממשלה לפסיבית מדי, או מזדהים עם חשיפתו המשכנעת של סיסמאות קורקטיות פוליטית. אך ההסתערות האחרונה של ליברמן, שבמסגרתה הפך את עורו בן לילה ליונה והציג מדיניות הסותרת את זו שהובעה על ידי רה"מ - שערורייתית במיוחד.

אביגדור ליברמן בישבת סיעה של ישראל ביתנו, נובמבר 2013. נועם מושקוביץ
רקורד ארוך של עשיית דין לעצמו. השר ליברמן/נועם מושקוביץ

הוא סתר הצהרות שהשמיע רק שבועות מספר קודם לכן, שלפיהן אין כל תקווה להגיע לשלום עם הרשות הפלשתינית. הוא הציג היפוך בעמדתו כלפי ארה"ב ושפע דברי שבח מופרכים לגישתו של מזכיר המדינה קרי, תוך כדי שהוא דוחק בישראל לתת סיכוי להצעתו. הוא נמנע מהתייחסות לגבולות בני הגנה או לצורכה של ישראל לשמר נוכחות בבקעת הירדן. ליברמן אף הציע להפעיל כוחות נאט"ו אם הפלשתינים לא יצליחו לשמור על הביטחון – דבר שעלול לחזור אלינו כבומרנג במניעת יכולתנו להגיב לחדירות מחבלים.

ישראלים רבים מפרשים את הנטייה היונית הפתאומית של ליברמן כתגובה לסקר שהתפרסם לאחרונה, שלפיו אילו הבחירות היו נערכות כיום, כוחה של מפלגת ישראל ביתנו יפחת באופן משמעותי. הם טוענים שליברמן, הזיקית האולטימטיבית, ממצב עצמו מחדש כפי שעשה שרון, ועובר למקום מרכזי - אפילו שמאלני - במפה הפוליטית, וזאת במטרה להימנע מהדמוניזציה שנעשית לו בתקשורת השמאלנית. הוא שואף להצטייר כמתון כדי לקדם את מטרתו להפוך לראש ממשלה. אפשר רק לשער כיצד הסגנים שלו, יאיר שמיר, עוזי לנדאו ועמיתים נוספים במפלגות הימין, הגיבו על כך.

דמגוגיה

ואולם כדי להשקיט את תומכיו מימין, ליברמן עורר הדים רבים כשהשיב לחיים את ההצעות לחילופי שטחים ואוכלוסייה, שאותן הפריח לפני שמונה שנים. הוא הודיע שיתנגד לכל הסכם קבע עם הפלשתינים, שלא יכלול סיפוח של כפרים ערביים?ישראליים באזור ואדי ערה ובמשולש תחת ריבונות פלשתינית. ליברמן מבין כי מרבית הישראלים ישמחו לראות את אותם ערבים ישראלים, הנאמנים לחזון הפלשתיני, מצטרפים לרשות.

שלא במפתיע, רובם של 300 אלף ערביי ישראל שבנדון אינם מפגינים רצון לוותר על הטבות הרווחה הישראליות. למרות התבטאויותיהם של ח"כים ערבים רדיקליים, 70 אחוז מהם שבעי רצון בהיותם אזרחים ישראלים.

ואולם גם בהתעלם מנושאי הביטחון החדשים, המשתמעים מהצעתו ואשר יכפו עלינו גבולות בטוחים אף פחות מקווי שביתת הנשק מ?1949, חיוב גושים שלמים של אזרחים ערבים ישראלים לוותר על אזרחותם הישראלית כרוך בקשיים חוקיים וחוקתיים עצומים.

שר הפנים, גדעון סער, הצהיר ש"אזרח ישראלי אינו חפץ ואינו ניתן להעברה במסגרת הסדר מדיני... אפשר לדבר על שוויון בזכויות ועל שוויון בחובות, אבל הפקעת אזרחות אינה צריכה לעמוד על הפרק". עמדותיו זכו לתמיכת מרבית השרים.

קידום פומבי של האג'נדה האישית שלו, באמצעות הכרזות בנושאי מדיניות חוץ בלתי סגורים בתקופה רגישה זו, הוא דמגוגיה מצידו של ליברמן. הוא יוצר את הרושם שלפיו ממשלתנו היא קבוצת כדורגל בלתי ממושמעת.

השר ליברמן, התברכת באינטליגנציה ובכישרון. כשר החוץ אינך יכול לפעול בבידוד. הפוך לשחקן קבוצתי והפעל את כישוריך כדי לקדם את האינטרס הלאומי. בטווח הארוך, הדבר יעצים את מעמדך כמנהיג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully