וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקצץ את התיאבון של הפקידים

חזי שטרנליכט

16.1.2014 / 7:40

מי שחושב שהקרב על הגירעון, שהסתיים בשיעור מר ועצוב השבוע, הסתכם בעימותי אגו בין שר האוצר הנכנס לפיד לבין קודמו בתפקיד השר שטייניץ, טועה טעות מרה ויקרה. זה אכן היה קרב לא הוגן ומיותר, שכלל האשמות של לפיד בדבר "ירושה קשה", כאשר לא היה שום דבר קשה בירושה. אבל זה היה קרב שתוצאותיו היו יקרות ועלו לכיס הציבורי בעוד ועוד מסים.

לפיד בחר בראשית דרכו בפתרונות הקלים: הוא נכנע לוועדים החזקים והטיל מסים פשוטים וקלים לגבייה. לא יכולתי שלא להיזכר בדברי המחזאי שלונסקי במחזה עוץ לי גוץ לי: "יידעו כל עיר, כל כפר ופלך: ראשית חוכמה מסים למלך. מסים מסים ועוד מסים - ואין חסים על הכיסים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יכול היה להילחם יותר חזק מול ההסתדרות. שר האוצר לפיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיעור הגירעון אינו עניין פעוט, כי הרי אותו גירעון, בשבועות הגורליים של מערכת הבחירות, שימש גם את מחנהו של לפיד להאשמה גורפת נגד הממשלה הקודמת. קראו לו האוברדראפט הלאומי. כעת, בסיכום 2013, התברר שהגירעון התכווץ והצטמק ויתרה מכך, התוצר הלאומי גדל בעקבות שינוי בשיטת החישוב שלו. עניין זה היה צפוי לקרות במשך כמה שנים, אבל כמו בכל סיפור טוב, נשכח בצד.

השר לפיד יכול היה להילחם יותר חזק מול ההסתדרות, שלאט לאט מאגדת את כל המשק - מה שיוביל לחשבון גבוה לציבור הלא מאוגד בצורת יוקר מחיה ופחות הזדמנויות תעסוקה. איזו חברה עסקית תרצה לגייס עוד עובדים, כאשר סכנת ההתאגדות מרחפת מעליה? ואיזה ועד ירצה לגייס עוד אנשים "רגילים" ולא מקורבים או פשוט לשמר את הקיים?

את 2014 אנחנו מתחילים בצליעה. אחרי כל הצעדים החד?צדדיים שנעשו בשנה שעברה, השנה אין אמל"ח רב לרשות הממשלה. אף הצמיחה צולעת, בעקבות הכבדת נטל המס, בין השאר על החברות העסקיות. ועדיין לא הזכרנו את מנגנוני ההתייקרות האוטומטיים - מהארנונה ועד לתחבורה הציבורית - שמכבידים על הציבור.

לא לנסות לעוות את העובדות

הפתרון היה וצריך להישאר פשוט: קיצוץ בתקציבי הממשלה והפחתת מסים. זו הדרך לדרבן את הצמיחה. הרי חלק ממה שהציל את 2013 היה המעבר לצעדי העבר של שטייניץ והטייס האוטומטי של המחצית הראשונה. זו הוכחה ניצחת לכך שכאשר מקצצים או בולמים את תיאבון התקציבים של פקידי הממשלה, המשק צומח ובעיקר - הגירעון נבלם.

מדינה עם גירעון מנופח - הלוואה שהילדים שלנו אמורים לממן - לא מספקת ולא תספק את השירותים שעליהם חולמים בשמאל הכלכלי. היא בסך הכל מעניקה עוד כסף יקר לפקידים, שייתנו את אותה התפוקה אם לא פחות, וימשיכו להתלונן שמגיע להם יותר. אבל כדי ליישם את הפתרון עלינו להודות שאפשר ורצוי לצמוח יותר, ולא לנסות לעוות ולשבש את העובדות.

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully