וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: חמאס על הכוונת

ד"ר ראובן ברקו

15.1.2014 / 9:54

משהו נרקם ככל הנראה בין פעילי תנועת פת"ח לבין המודיעין המצרי בכל הנוגע להשבת שליטתו של הארגון ברצועת עזה, שממנה גורש בחרפה ב?2007 על ידי חמאס. בסוף השנה החולפת הבאתי במאמר במדור זה ("פת"ח שוב לוטש עיניים לרצועה") ציטוט מהשבועון "ווטן", שדיווח על התארגנות של מליציית לוחמי פת"ח, בהנהגת בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, שמטרתה להשיב את השלטון בעזה לפת"ח בכוח בסיוע מצרי.

ערב הרמדאן האחרון שבנו ודיווחנו על כוונתה של תנועת תמרוד הפלשתינית בעזה לערוך מפגן כוח ב?11 בנובמבר 2013 נגד חמאס. חמאס פרס את כוחותיו והורה מראש להרוג במפגינים, וההפגנה לא התקיימה. עתה עולים שוב דיווחים ממקורות צבאיים מצריים (לסוכנות רויטרס) כי הצבא המצרי מתכנן לחסל את תנועת חמאס ולמסור את הרצועה לרשות הפלשתינית בהנהגת פת"ח.

הדיווח עוסק בטווח של ארבע שנים ליישום תוכנית חיסול חמאס, הנרקמת עתה בשיתוף בין המודיעין המצרי לבין פעילי פת"ח. תוכנית זו אמורה להתבצע בשיתוף פעולה עם תנועות עממיות ברצועה המתנגדות לחמאס, והיא כוללת החרפת המצור על הרצועה והמשך מיטוט המנהרות ששימשו בתור מקורותיו הכלכליים והצבאיים של חמאס.

* * *

הגישה המצרית שבדיווחים אלה גורסת כי אי אפשר לחסל את האחים המוסלמים במצרים בלי לחסל את חמאס בעזה. נוכח עוצמתו הצבאית של חמאס, לא פסלו המקורות כניסה צבאית מצרית לרצועה. בעוד דובר חמאס סאמי אבו זוהרי הכחיש כל מעורבות של הארגון בענייניה הפנימיים של מצרים, הכחישו בפת"ח מרמאללה כי הארגון מכין תוכנית כלשהי לחסל את חמאס בשיתוף הצבא המצרי.

מדוע נבחר העיתוי הנוכחי להדלפת אינפורמציה זו? מסר האיום מופנה ככל הנראה בעיקר לאחים המוסלמים במצרים ולאחיהם בחמאס ובארגוני הטרור האחרים בעזה ובסיני כדי שלא יפריעו למשאל העם בנושא החוקה החדשה. המשאל מתבצע בנוכחות צבאית כבדה במוקדי ההצבעה וכלי טיס בשמי מצרים. בעוד מפלגת א?נור הסלפית הביעה תמיכה מעודדת במשאל ובאישור החוקה, קראו האחים המוסלמים להחרמתו וחוללו הפרות סדר עתירות נפגעים והרוגים בערי מצרים במגמה לשבשו.

בו בזמן הבטיח עמרו מוסא, ראש הוועדה שערכה את תיקוני החוקה החדשה, לגורמים האיסלאמיים כי יוכלו להשתתף בשלטון ולקבל ייצוג הולם, אך אלה לא נתרצו. בינתיים עורכת הטלוויזיה המצרית ראיונות רחוב יזומים, המציגים תמיכה ציבורית בהצגת מועמדותו של סיסי לנשיאות. לנוכח האלימות תידרך שר הפנים המצרי מוחמד אברהים את השוטרים במוקדי ההצבעה לעשות שימוש בתחמושת חיה נגד מי שינסה להפריע למהלך המשאל.

* * *

סבלנותה של הממשלה הזמנית פוקעת, והמצרים סבורים כי הכרעת הקרב נגד האחים המוסלמים צריכה להתבצע בעזה, מוקד העוצמה. מאז נפילת מורסי נתפס חמאס במצרים כעורף הלוגיסטי החמוש של האחים המוסלמים, המקנה להם בעזה ובסיני עומק, מחסה, אימונים ונשק. עצם קיומו הסוברני של הארגון משמש סמל ההיתכנות לשלטון האיסלאמי גם במצרים ואורך נשימה לאחים המוסלמים שברחובות. עתה מאשימים ארגוני המודיעין המצרי את חמאס בסיוע לאל?קאעידה ולאנשי הג'יהאד בפיגועים ובפגיעה בביטחון הלאומי המצרי, ומצביעים על בכיר האחים המוסלמים ח'ירת א?שאטר כעל מי שעסק בהכנת כוחות ביצוע (קוואת תנפיד'יה) חשאיים ואלימים לכפיית שלטונו של מורסי.

ייתכן כי הדלפת הכוונות הנוגעות לחמאס בעיתוי הנוכחי נועדה לשמש מסר לאמריקנים כי סיסי הוא השקעה ראויה ויתרום לחיסול הטרור ולמאמצי השלום באזור. דיווחים אלה הם סטירה מצרית נוספת לחמאס בעוד הרשות הפלשתינית נהנית מרוח גב.

קשה לדמיין את המצרים נכנסים לעזה בלא תיאום עם ישראל. כניסת הרשות לעזה על כידוני הצבא המצרי במתכונת זו תביא לשיפור במצבה החוקתי של הרשות הפלשתינית ולאיחוד השורות. התפתחות זו תחליש את חמאס, אך תותיר את תשתיתו תוססת וחתרנית. יש במצב זה הזדמנויות, אך הוא יקשה על הרשות לבלום טרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully