וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון הכריע: המדינה לא תפצה את "ילדי טהראן"

גלעד גרוסמן

13.1.2014 / 21:33

השופטים ביטלו פסק דין שקבע כי יש לפצות את 1,200 היהודים שנמלטו לארץ דרך איראן בתקופת השואה: "אין עילה לתביעה אישית". עם זאת, נקבע כי הכסף שקיבלו עד כה יישאר בידיהם

האם "ילדי טהרן" יזכו לפיצויים מהמדינה?. נועם אשל
הקבוצה הגדולה ביותר שעלתה בימי המלחמה. "ילדי טהראן" בדיון בבית המשפט/נועם אשל

בית המשפט העליון ביטל היום (שני) את פסק הדין שקבע כי יש לשלם פיצויים לקבוצת ניצולי השואה, שזכו לכינוי "ילדי טהראן". השופטים קבעו כי הסכם השילומים שנחתם בשנות החמישים עם ממשלת גרמניה אינו מקים עילה לתביעה אישית לניצולים שלא קיבלו כספים באופן אישי, וכי המדינה אינה צריכה לפצותם. עם זאת, נקבע כי הכספים שקיבלו עד כה יישארו בידיהם.

"ילדי טהראן" הוא השם שניתן לקבוצה של כ-1,200 ילדים יהודים שנמלטו במהלך מלחמת העולם השנייה מפולין לרוסיה בהיותם ילדים, עברו לטהראן ומשם עלו לארץ ישראל ב-1943. מדובר בקבוצה הגדולה ביותר של ניצולים שעלתה לארץ ישראל במהלך המלחמה, ובין חבריה היו, בין השאר, אלוף (במיל') אביגדור (יאנוש) בן גל ואיש התקשורת אלכס גלעדי.

ב-2004 הגישו כ-200 ניצולים תביעה נגד המדינה, שבה נטען כי ממשלת ישראל הפקירה אותם, כשמצד אחד לא אפשרה להם לתבוע באופן אישי את ממשלת גרמניה, ומצד שני לא השתמשה בכספי השילומים שהתקבלו מגרמניה כדי לסייע להם – המטרה שלשמה נועדו אותם כספים.

עוד בנושאי משפט ופלילים:
המשטרה: חקירה פלילית נגד הרופאים המנתחים מאיכילוב
ניסה לגנוב חלקי רכב שחנה בחצר - ונדקר למוות
רב אנס נערה בת 15 בבית כנסת: "כמו בובה על חוט"

"כספי השילומים – לא לפיצוי אישי"

לפני כשנה וחצי קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי יש לשלם 50 אלף שקל לכל אחד מחברי הקבוצה. השופטת דבורה פלפל קבעה אז כי משהגיעו הילדים לבגרות, הם נאלצו לעזוב את מוסדות הקליטה שלהם ונאלצו להסתדר לבד, חלקם ללא הכשרה, ייעוץ או הכוונה, ושלמעשה לא הושלמו שיקומם וקליטתם באופן ראוי.

המדינה ערערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, בטענה כי הסכם השילומים הוא הסכם בינלאומי שעליו חתומה המדינה, ולכן הוא אינו מקנה זכויות אזרחיות במשפט הפנימי ואינו מהווה עילת תביעה. עמדה זו התקבלה על ידי השופטים. "כספי השילומים ניתנו לממשלת ישראל באופן קולקטיבי לשם הגשמתם של יעדים חברתיים, ולא נועדו לפיצוי אישי של ניצולי השואה", כתב השופט אליקים רובינשטיין בפסק הדין. "הסכם השילומים אינו מקים איפוא לניצולי השואה עילת תביעה אישית".

למרות ההחלטה, השופטים קראו לסיוע מוגבר לניצולי השואה. "יש מקום להירתמות משמעותית יותר של משרדי הממשלה, וטוב יהיה אם הדבר ייעשה במהרה, מתוך הכרה בחובנו לאותם ניצולים, שהולכים ומתמעטים בינינו, בלא שייאלצו הם לחזר על פתחי משרדי הממשלה כאשר הזמן אינו פועל לטובתם או להתדפק על דלתות בית המשפט שקצרה ידו מלהושיע", כתבה השופטת עדנה ארבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully