וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים על הקצה

עדי רובינשטיין

10.1.2014 / 6:00

חיים רמון הגיע בשנה שעברה כדי להציל את הפועל ת"א מהתרסקות. השבוע הודיע: "אנחנו עומדים בפני קיצוץ" - ועורר את זעם האוהדים שנזכרו בסיבוב הקודם של רמון בקבוצה

גם אם אינכם חובבי כדורגל מובהקים, הרי השם הפועל תל אביב עדיין מתקשר בתודעה הציבורית עם ההסתדרות. החיבור האסוציאטיבי מתגבר כאשר אנו מבינים שחיים רמון עמד בראשות ההסתדרות ועומד כיום בראשות הפועל תל אביב. הציניקנים יגידו שרמון הוא גם האיש שפירק את שני המפעלים הללו.

הפועל תל אביב, קבוצה שבעשור האחרון זכתה בתארים ואף שיחקה בליגת האלופות, עוברת תהליך של התרסקות מאז כניסתו של רמון לתפקיד המבוגר האחראי לפני כשנה וחצי. השבוע הוא אף הודיע שכל כוכבי הקבוצה עומדים למכירה לכל המרבה במחיר.

המסקנה ברורה: הקבוצה האדומה לא תזכה השנה באליפות, וספק אם תזכה בה בשנים הקרובות נוכח מצבה הקשה. עיתונאים, אנשי כדורגל ואוהדים שאלו השבוע כיצד הפכה אחת הקבוצות הגדולות בישראל לשק החבטות של הכדורגל המקומי? ובכן, ההיסטוריה מראה שלרמון יש בהחלט חלק מרכזי בסיפור הזה, אבל מבט מעמיק על הנושא מגלה שסיפורה של הפועל תל אביב הוא בעצם סיפור החולי של הכדורגל הישראלי.

רמון והפרסומאי משה תאומים (לשעבר חבר הנהלה בכיר בקבוצה) הצליחו להעביר את הפועל תל אביב מידי הבעלים הקודמים אלי טביב, איש עסקים שנוי במחלוקת, שבתקופתו הגיעה הפועל תל אביב להישגים מתמשכים ומעוררי קנאה בזירה המקומית ובזירה הבינלאומית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
כולם זוכרים איך נגמר הסיבוב האחרון שלו בקבוצה. רמון/מערכת וואלה, צילום מסך

האוהדים טענו שמטרתו העיקרית של טביב היא לרוקן את הפועל תל אביב מנכסיה, וניהלו נגדו מאבק ממושך ולא אופייני בכדורגל הישראלי, בשל השורה התחתונה שהוא פשוט הצליח. בסופו של דבר הגיע האיש שתמיד מגיע כשמדובר במשברים שכאלו, חיים רמון.

הוא כבר בן 63, אוהד הפועל מילדותו. את הקשר שלו לעסקנות חייב רמון קודם כל ליורם אוברקוביץ' ז"ל - יושב ראש ועד עובדי חברת החשמל, ארכי?עסקן ובעיקר האיש שניהל את ספינת הדגל של ההסתדרות בכל השנים שהיתה בידיה.
בשנת 2003 נפטר אוברקוביץ' בפתאומיות ואת תפקידו הבלתי רשמי, כעסקן שאחראי להפועל תל אביב, קיבל עליו רמון. בקיץ של שנת 2004 עברו האדומים התל?אביבים טלטלה, לאחר שאיש העסקים סמי סגול, בעלי חברת "כתר פלסטיק", הודיע שאינו מתכוון להישאר יותר בעולם הכדורגל. רמון ידע אז שאם לא יגיע להושיע את קבוצת נעוריו, קיים סיכוי שתפורק ותרד בפעם השנייה בהיסטוריה לליגת המשנה (ירדה לראשונה בסיום עונת 1988/1989).

רמון, שבאותם ימים הופקד על ידי ראש הממשלה אריאל שרון על תכנון תוכנית ההתנתקות, נתקל במני מזוז. מי שהיה אז היועץ המשפטי לממשלה, הודיע לו שרק אם יוותר על תפקיד חבר כנסת בממשלת שרון, יוכל לעמוד בראש הדירקטוריון שהוקם כדי למנוע את פירוקה של קבוצת הכדורגל שאותה אהד.

באותה עונה, אף שהושקעו כספים רבים, נכנע רמון לא אחת ללחץ הקהל ששלט אז כמו היום בקבוצה, והקבוצה הבטיחה את מקומה בליגה רק במחזורי הסיום. עשר שנים לאחר מכן הסיפור חוזר על עצמו. הפועל בהנהגתו של רמון אולי לא תרד ליגה, אבל היא נמצאת בגירעון כלכלי של מיליוני שקלים.
בתדרוך עיתונאים שקיים השבוע רמון אמר: "אם לא יהיה רוכש לקבוצה, התקציב של הפועל יעמוד, לכל היותר, על סכום שנע בין 20 ל?25 מיליון שקלים. בתקציב כזה נתבסס על שחקני בית ושכר נמוך. מי שיודע לעשות את זה טוב יותר מוזמן לשבת פה".

סכסוך פנימי

השבוע הפסיקו אוהדי הקבוצה להאמין לרמון, ובראשותם אלו שתרמו מכספם כדי שהפועל תל אביב תוכל לפתוח את העונה הנוכחית. "אנחנו מבינים, לאט לאט, שספק אם חיים אי פעם באמת רצה למכור את המועדון או רוצה למכור אותו. עכשיו, עם החובות, זו כנראה משימה בלתי אפשרית, גם אם בתוך תוכו חיים רוצה את טובת הפועל", כך אמר לנו השבוע אחד המשקיעים הבכירים בקבוצה השנה, שביקש להישאר בעילום שם.

מי שבחר לא להסתתר הוא משקיע אחר, סיימון כץ, שהותקף ישירות על ידי רמון השבוע: "הם (המשקיעים; ע"ר) היו שותפים מלאים. כולם ישבו וידעו, כולל זה שמדבר הכי הרבה והשקיע 400 אלף שקלים, ומקבל כרטיסים וטיסות ב?30 אלף. השקעה לא רעה בסך הכל".

כץ לא שתק על הדברים. כמי שמוביל את האופוזיציה בקרב המשקיעים בקבוצה מיהר לענות לרמון, דרך דף הפייסבוק שלו: "תודה חיים על התענוג באירופה!!!"

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אוהדי הפועל תל אביב/מערכת וואלה, צילום מסך

אחר כך הגיעה גם תגובת אוהדי הקבוצה, שמחזיקים ב?20 אחוזים מהבעלות עליה: "עדיין לא הצלחנו להחליט אם זה מצחיק או עצוב שרמון בוחר לעדכן את התקשורת על התוכניות העתידיות שלו לפני שהוא מעדכן את בעלי המניות. בשנתיים האחרונות המועדון בניהולו שקע בחובות. בנוסף, קיים חשש שנמכרו חלק ממקורות ההכנסה העתידיים של המועדון - את זה רמון לא סיפר לעיתונאים.

"אנו משוכנעים שאם היתה קיימת תוכנית עבודה מסודרת, מתחילת הדרך, כפי שנדרש מכל מנהל, המועדון לא היה נקלע למצבו הכלכלי הנוכחי. איפה נשמע הדבר, שמנהל מאשים את האוהדים בגירעון שהוא עצמו יצר?! אם רמון מעוניין שהעמותה ובעלי המניות ייקחו לידיהם את הניהול, עליו לסגור קודם את החובות ולטפל בהתחייבויות העתידיות".

וזו בדיוק הנקודה. ספק אם הפועל תל אביב תוכל לסגור את חובותיה בשנים הקרובות, מכיוון ששום רוכש לא יסכים לקנות אותה כשהיא עמוסת חובות והתחייבויות, שאף אחד אינו מוכן לקבל עליהם אחריות.

לא מייצגים את ישראל

בעשור האחרון, עם כניסתם של האוליגרכים לכדורגל העולמי, עלה שמה של הפועל תל אביב לא אחת בהקשר הזה, בדומה לקבוצות אחרות בכדורגל המקומי. השם הבולט ביותר שהועלה היה של היהלומן לב לבייב - בשנת 2006 הוא הוזכר כמי ששוקל לקנות את הקבוצה. בהמשך עלה שמו של רומן אברמוביץ', הבעלים של קבוצת הכדורגל האנגלית צ'לסי, ואחר כך הועלו שמות אחרים.

כבר הבנתם לבד שאיש מהם לא קנה לבסוף את הפועל ת"א, שיכולה רק לקנא ביריבה העירונית, מכבי, שעליה אנשי העסקים היהודים, חלקם מהעשירים בעולם, ששים לשפוך את כספם. למה הצהובים כן והאדומים לא? ובכן, דמות מוכרת בעולם העסקים הישראלי, המקורבת לחיים רמון באופן אישי וגם לקבוצה, מגלה את הסוד.

"דבר ראשון, האוליגרכים הרוסים לא יכולים לראות את הצבע האדום מול העיניים, נוכח הרקע ההיסטורי. בזמנו, כשלבייב רצה לקנות את הקבוצה, עלה רעיון שהקבוצה תשחק במדים כחולים?לבנים, כצבעי דגל המדינה (צבעים שהפועל שיחקה בהם בעבר) - ומכאן אתה יכול להבין עד כמה הצבע הזה מפריע להם.

"דבר שני, הקהל של הפועל מזוהה עם השמאל ועם תפיסה סוציאליסטית, על כל המשתמע מכך. זה כמובן מרתיע יהודים עשירים ברחבי העולם, שמזדהים יותר בקלות עם הערכים הימניים, גם כלכלית, של בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב.
"בנוסף, לאוהדי הפועל יש שלט קבוע, שנכתב עליו: 'מייצגים את הפועל ולא את ישראל'. זה אולי עיקרון חשוב עבור האוהדים, אבל צריך להביא בחשבון שהוא מרחיק יהודים חמים עם כיסים נפוחים. הפועל תל אביב צריכה לחשוב על המיתוג שלה מחדש".

מיתוג ופרסום הולכים יחד, כמו רמון ותאומים, שעליו נפוצו שמועות שלפני ההפסד האחרון בדרבי התל?אביבי, מצא רוכש לקבוצה תמורת סכום של 8 מיליון דולרים. תאומים הואשם ביצירת ספין (גם על ידי התקשורת) נוכח הכישלון הצפוי מול מכבי. תאומים לא הרחיב בנושא, אך שבוע לאחר ההפסד בדרבי נעלמו הכותרות בנושא ואיתן הרוכש הפוטנציאלי התורן.
רמון אמר השבוע, ככל הנראה בעצת תאומים, ש"עידן התמימות מת אצלי. הפראייר מת". הוא התייחס בדברים אלו לחריגה הכספית, שנבעה, לפי מה שרמז, מכך שכל הצדדים ניצלו את העובדה שהוא קודם כל אוהד של הקבוצה, ורק אחר כך איש עסקים ממולח, כזה שלא מוכן להחתים שחקנים יקרים.

שחקן הפועל תל אביב, איתי שכטר. אדריאן הרבשטיין
רמון ביקר את ההחלטה להחזיר אותו להפועל. שכטר/אדריאן הרבשטיין

עם זאת, גורם בכיר בקבוצה הזכיר בתגובה את הרמת הכוסית לכבוד השנה החדשה, שבה אמר רמון: "לזכות באליפות ב?50 מיליון שקלים כל אחד יכול". אחרי שהעלה על פניו את חיוכו המפורסם והניף את הכוסית באוויר הוסיף רמון: "אבל הבאנו את רן בן שמעון (המאמן; ע"ר) כדי שנוכל לזכות באליפות בתקציב של 30 מיליון בלבד".

אותו גורם בכיר הזכיר בחיוך: "בפועל, הפועל תל אביב הגיעה לתקציב של 45 מיליון שקלים, ולא תזכה השנה באליפות". לדברים אלה יש להוסיף עובדה אחת - רמון מסרב בכל תוקף לשקיפות בכל הקשור לדו"חות של הפועל. הוא לא מעוניין לחשוף אותם, לא בפני בעלי המניות ולא בפני הציבור.

בעיה נוספת שרמון אחראי לה, אם תרצו עוד מוקש שהצליח לדרוך עליו, היא היעדרם של סמלי עבר. הם נחתכו מן הקבוצה בצעד שעורר את זעמם של האוהדים. אחד הקורבנות של צעד זה הוא יעקב אקהויז, סמל גדול, שפוטר ממחלקת הנוער. האחרון מאשים: "רמון קיצץ במחלקת הנוער ולא משאיר סמלים בקבוצה".

אל אקהויז מצטרף חברו לימי הזוהר של שנות ה?80', רפעת (ג'ימי) טורק, שהתלונן השבוע על סמל אדום נוסף שפוטר מהקבוצה, מאמן הנוער מוריס ז'אנו. מאז שז'אנו איננו, אומר טורק, קבוצת הנוער הידרדרה לתחתית.

חיים יסדר?

אם בהפועל חוששים שהקבוצה תתפרק תחת רמון, כפי שקרה עם ההסתדרות ולא רק איתה, אז השנה הם קיבלו רמז מאיים, שעה שניחתה על רמון מכת פירוק נוספת.

חברת לייפ ווייב, אשר רמון עמד בראשה, מחקה למשקיעים כ?99 אחוזים משווייה במהלך השנים האחרונות. ב?2007 הגיע שווי החברה ליותר ממיליארד שקלים, לאחר שבתוך ארבעה חודשים מיום הנפקתה זינקה מנייתה ב?900 אחוזים. אבל כאמור, התוצאה הסופית הגיעה השנה ונתנה דוגמה להבדל בין הרצון הטוב של רמון לכישלונו הביצועי בשטח.

כשהוא מודע לסערה שדבריו חוללו השבוע, רמון עשה סוויץ' וביקש לכנס שוב את בעלי המניות כדי לצאת לדרך חדשה, לקראת חצייה השני של עונת המשחקים. בניסיון לעזור לו, היו מי שהזכירו כי עזר לאוהדים לגייס כספים מהאיש בעל העסקים חובקי העולם, מני ויצמן.

ויצמן, שהיה עסקן ספורט, היה גם גורם בולט בשחרורה של הקבוצה מידיו של טביב, והוא דוגמה טובה לקשריו וליכולותיו של רמון לגייס חברים מהעולם העסקי. רמון והמשקיע העיקרי בהפועל, עידו חג'ג', אף היו אורחיו של ויצמן בקלאסיקו האחרון של הכדורגל הספרדי.

מקורב לרמון אף סיפר לנו על השיטה שהעבירה לידיו את הפועל: "אנשים לא יודעים, אבל בשנה שעברה ערך שמעון שבס בירור למען איש עסקים בנוגע לעלות קניית הקבוצה מטביב. שבס בירר מי מאוהדי הפועל יסכימו לשים ערבויות, וכשגילה שאיש לא מוכן לעמוד בהתחייבויות נסוג מהעיסקה. חיים עשה בדיוק את ההפך. הוא לקח את הקבוצה ושם ערבויות של 3.5 מיליון שקלים".

רמון לא רצה שהסכום הזה ידלוף - "השנה השארתי שם 1.5 מיליון שקל ערבויות ואני לא רוצה שאשתי תזרוק אותי מהבית", אמר בתדרוך העיתונאים. הסכום הלא מבוטל הזה גם מכניס אותו ללחץ, ולכן הציב השבוע אולטימטום לאוהדים שדרשו ממנו לא לשחרר את המבקיע המצטיין של הקבוצה, עומר דמארי: "או שתביאו ערבות על 4 מיליון שקלים או שעומר ישוחרר כבר בתחילת השבוע הבא".

אז האם רמון הפראייר מת? האם הוא האיש שיציל את הפועל תל אביב מהתרסקות נוספת, ממש כמו שקורה לה זה שבועות ארוכים על המגרש? ובכן, נראה שגם בעסקי הכדורגל ולא רק במשחק עצמו - חיים משבת לשבת.

  • עוד באותו נושא:
  • חיים רמון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully