וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הלחץ הציבורי: כרזות "קמפיין ההשמנה" יוסרו

שירה הוד

9.1.2014 / 18:00

רופאי ילדים טענו שהקמפיין "מאשים את הילד במצבו ומציגו כמגוחך ונלעג". גם בכנסת זעמו: "נחצו קווים אדומים". בחברת הפרסום התנצלו: "לא רצינו לגרום לאי נעימות או לעג"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אחת הכרזות של הקמפיין/מערכת וואלה, צילום מסך

כרזות הקמפיין הפרסומי המתיימרות להתמודד עם תופעת ההשמנה בקרב ילדים יוסרו - כך הודיעה היום (חמישי) JCDecaux אשר יזמה את הקמפיין. "בעקבות פניות הציבור והדיון שנוצר סביב קמפיין השמנת יתר בקרב ילדים", נכתב בהודעה, "חברת JCDecaux עתידה במהלך הלילה להחליף את הפוסטרים הקיימים שעלו בתחילת השבוע, לפוסטרים חדשים שיישאו את הכיתוב: 'עכשיו כשהפוסטרים ירדו, זה נשאר רק בידיים שלך'".

עוד נכתב בהודעת החברה: "בהתחשב במטען הרגשי לבעיה זו המשפיעה על הילדים שלנו, אנו מבינים כי התוכן של כמה יצירות יצר דיון חברתי רחב - וזאת מטרת הקמפיין: למצוא פתרונות. זה עבד במקרים הקודמים שתמכנו וקידמנו. מטרתו אינה לגרום אי נעימות או לעג כלפי ילדים אלא להעביר את חשיבות המסר ולהעלות את המודעות לבריאות והמשמעויות של השמנת יתר בקרב ילדים".

רופאים: "הקמפיין מאשים את הילד במצבו ומציגו כמגוחך ונלעג"

בשבוע האחרון נחשפו רבים מהעוברים והשבים ברחובות הערים ברחבי הארץ למסע פרסומי רחב היקף נגד השמנת ילדים. חברת פרסום החוצות JCDecaux יזמה את הקמפיין, תחת הסיסמה השנויה במחלוקת: "כשהילד שלך משמין החיוך שלו קטן". בתמונה שברקע הכרזה המובילה של הקמפיין נראה ילד שמן במיוחד. מאז תחילת מסע הפרסום הוא מעורר סערה גדולה, וגורמים שונים ביקרו אותו בחריפות. באיגוד רופאי הילדים אף דרשו להורידו לאלתר.

"אנחנו חושבים שהדרך הנכונה להתמודד עם הבעיה של השמנת יתר בקרב ילדים היא באמצעות תכנית לאומית שתשפיע על תפריט הילדים, פעילות גופנית ועל כל הסביבה החברתית שתוביל לשינוי. אנחנו לא בעד מהלך ציבורי שמאשים את הילד במצבו ומציג ילד מגוחך ונלעג. זה עלול להוביל לתוצאה הפוכה שתוריד מוטיבציה אצל ילדים", אמר צחי דיוידזון, מנכ"ל איגוד רופאי הילדים. "לכן", הבהיר, "אנחנו תובעים להוריד באופן מיידי את שלטי החוצות. מי שיכול לכפות על הסרת הפרסומים שיזדרז ויעשה זאת לפני שיגרם נזק חמור לילדים". כאמור, לבסוף אכן התקבלה החלטה להוריד את הקמפיין.

"קמפיין ההשמנה": הכוונה טובה, התוצאה לא / דעה

"אפשר לטלטל במקומות אחרים"

אולם, לא רק באיגוד הרופאים חשבו שמדובר בקמפיין פוגעני כלפי הילדים. גם בקרב אנשי הפרסום, עולה התהייה האם הדרך בה מציג הקמפיין את תופעת השמנת הילדים היא ראויה. "יש הרבה שלטים דוחים ופתרונות שגויים אבל רואים יד מכוונת, בקמפיין הספציפי הזה אין קו אלא בקשה לא מכוונת ולא מאורגנת של חברת שילוט החוצות", טען אילון זרמון, הבעלים של משרד הפרסום "זרמון-גולדמן". לדבריו, "יש הליך ארוך של חשיבה על היבטים פסיכולוגיים וחברתיים לפני שמוצאים פתרונות קריאטיביים, וההליך הזה לא נעשה בקמפיין הזה".

אורי עיני, מנכ"ל משרד הפרסום "אדלר, חומסקי וורשבסקי", חיזק את דבריו של גולדמן, והסביר כי אם היה יוצר קמפיין בנושא זה, היה עושה זאת באופן שונה לגמרי מן הדרך שנבחרה. "הייתי הולך על הקטע של בריאות ולא לעג או משהו חיצוני, אפשר לטלטל במקומות אחרים", אמר. "הדבר האחרון שעושים בהתמודדות עם קמפיין כזה זה לעג האדם ופגיעה בפן החברתי".

הדיון הציבורי הנוקב במסע הפרסום הפרובוקטיבי הגיע עד לבית הנבחרים. טרם הסרת השלטים, יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) פנתה ליוזם הקמפיין, מנכ"ל JCDecaux ישראל, פיליפ רו, בדרישה להורדת מסע הפרסום כיוון שלגישתה הוא פוגעני ומבזה את הילדים הסובלים מהשמנה. "הקמפיין בהובלת חברתך הינו פוגעני, ועיקרו השפלת הילד השמן, ביושו וביזויו", כתבה אבקסיס לרו. "מיותר לציין כי קמפיין מעין זה מסוכן ברמה החברתית לצדק, למוסר וקל וחומר להגנה על שלום הילדים. התוצאות הבטוחות של קמפיין זה הינו דור נוסף של ילדים אשמים המתקשים לקבל את עצמם, דור של ילדים פגועים ומוקנטים ולבטח לא ילדים בריאים יותר. הקמפיין חוצה גבולות אדומים ומפקיר את אוכלוסיית הילדים חשופה, חלשה וחסרת הגנה שאנו כחברה מחויבים לספק".

  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully