וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הדיור ובעיית ראש העיר

חזי שטרנליכט

8.1.2014 / 10:15

יש לי תיאוריה חדשה על מחירי הדיור. אני יודע שרובכם שבעתם מתיאוריות שמסבירות למה המחירים לא הגיוניים. אבל אולי עוד תיאוריה אחת, חדשנית מעט יותר, תתרום ליצירת פתרון אמיתי. אני חושב שהמבנה הפוליטי של הרשויות המקומיות בישראל תוקע את מחירי הדיור.

הרי מה רוצים ראשי הערים, ראשי הרשויות הקטנות, ראשי המועצות המקומיות? אם תשאלו אותם, הם רוצים זוגות צעירים וחזקים שיבואו אליהם. הם אומרים שהם רוצים למשוך "אוכלוסיות חזקות". אבל זה כל הזמן לא מצליח להם, כי אין מקורות פרנסה, אין תשתיות. אין ואין ואין.

אבל מה שהם רוצים באמת זה להיבחר שוב לתפקיד שלהם. אני מבסס את זה על סמך רצונם החוזר ונשנה של ראשי הרשויות להמשיך ולשבת בתפקידם, לפעמים במשך עשרות בשנים. זה מה שהם רוצים באמת. כל השאר יחכה יפה בתור, ושלא יהרוס להם את הסיכויים לבחירה מחודשת.

גן ילדים שהוקם באתר בנייה, ספטמבר 2012. דרור עינב
אתר בנייה/דרור עינב

מה הקשר למחירי הדיור? ובכן, אילו הייתם ראש עיר קטנה, מרוחקת ממרכז הארץ, מה הדבר האחרון שהייתם רוצים? שהחמולה הקטנה שמצביעה לכם תתערער. שיגיע דם חדש של תושבים לעיר, שלא מכירים את ה"משפחה" שלכם. אנשים שמטה לחמם לא תלוי בעקיפין או במישרין בכוח הפוליטי שלכם, כאלה שעלולים להצביע, חס וחלילה, למועמד אחר או עוד יותר גרוע - לרוץ נגדכם בבחירות הבאות. מסוכן מאוד.

סוד גלוי הוא שראשי הרשויות המקומיות יושבים בתור ראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. הם הצומת הראשון שפוגש את הקבלנים שמביאים תוכניות לבניית דירות. במילים אחרות, הם הגורם הראשון שיכול לתקוע מקלות בגלגלים ולמנוע בכל הכוח בנייה מסיבית של פתרונות דיור. כדי לתקוע מקלות בגלגלים לא צריך הרבה. אפשר להגיד על התוכנית שהיא פוגענית בערכים האורבניים, אפשר לבכות על תקציבי החינוך הקטנים, אפשר להעלות הרבה נימוקים טובים למה לא לבנות עוד דירות.

קשה לסמן פתרון קסם

אז מה הפתרון? קשה לסמן פתרון קסם. זה באמת עניין מורכב. אבל אם מתחדדת ההבנה שהמבנה הפוליטי של השלטון המקומי הוא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון, כך אפשר לייצר פתרונות מוצלחים יותר. אולי על ידי תגמול רשויות מקומיות בצורה חדשה, אולי על ידי הפקעת יכולתם של ראשי רשויות מקומיות לשבת במועצה לתכנון ולבנייה, אולי פשוט על ידי הקמת ערים חדשות בדרום ובצפון.

למרבה הצער, מה שעבד אצלנו עד היום בצורה הכי סבירה הוא מסלול עוקף, ולא ניסיון לשנות מערכות ותיקות. לא אחת פשוט צריך לתת להן לנבול עד שאין בהן עוד צורך. מה שהציבור צריך זה בניית עוד דירות בהיקפים גדולים. זה מה שיוריד בסופו של דבר את המחירים. ולכן, שוב, הכדור חוזר לממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully