וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה במשרד הדתות מתעללים במוכרי השווארמה?

ד"ר מיכאלה אלרם

7.1.2014 / 15:00

סגן שר הדתות, אלי בן דהן, החליט להקים "משטרת כשרות" שתבחן בתי עסק. ד"ר מיכאלה אלרם מסבירה שהשמירה על הכשרות היא עניינו של הצרכן ומציעה מה לעשות עם המימון המיותר

הרבנות הראשית מבקשת להרחיב את סמכויותיה נגד עסקים המציגים מזון ללא תעודת כשרות מהרבנות ככשר. במסגרת התכנית מעוניינת הרבנות להקים יחידת פקחים שתהיה רשאית להיכנס למסעדות וחנויות מזון לקחת דגימות ולחייב אזרחים להזדהות ולעמוד לחקירה. סגן השר לשירותי דת, אלי בן דהן (הבית היהודי) חתום על תצהיר החוק.

צריך להבין שעסקי מזון רבים אינם מסוגלים לעמוד במימון דרישות המשגיחים והרבנים מטעם הרבנות ושכרם, ולכן הם שומרים כשרות בלי הרבנות. את "המרד" הכלכלי נגד הרבנות מבקש סגן השר להשתיק בהצעת החוק. מרגע שהחוק יאושר, כל חנות עוף בגריל או מזון מוכן תעמוד לבדיקת פקח של משטרת הכשרות.

טענת הכשרות ללא תעודה צריכה לעניין את הצרכנים בלבד ולא את שוטרי הכשרות של הרבנות. אם הצרכן סומך על בית העסק, זה עניינו בלבד.

החוק של בן דהן יספק תעסוקה לעוד 20 אברכים מומחי כשרות שיועסקו על חשבון כספי הציבור. סביר להניח שלמשטרת הכשרות יידרש מטה ואולי אף מטות. כי כל מפקד צריך גם קצין מבצעים לצדו. מעבדות יבדקו עופות בגריל וכבד קצוץ לאמת כשרותם, מכוניות יסיעו את השוטרים, מכשירי טלפון ניידים יעמדו לרשותם, וכמובן ייווצר הצורך בפקידות נלווית ורב בעל שם כפוסק ומדריך רוחני. קיצורו של עניין, שהחוק יעלה מיליוני שקלים ולא סביר שבין השוטרים נמצא חילוני אחד בודד, אלא רק מומחים לשחיטה.

יש חוקים שטוב היה אם לא היו באים לעולם

הבזבוז הכספי מבחינת רוב הציבור ברור, החדירה לתחום הפרט היא נושא לא פחות חשוב. כבעל עסק, מס הכנסה רשאי לבדוק אותך, כך גם פקחי העירייה. אליהם יצטרף גוף מיותר כמשטרת הכשרות. בעל העסק יחויב להזדהות, להיחקר, להסביר ואולי אף להיענש אם השעועיות שמכר בחמין יובאה מספרד ללא תעודת כשרות למהדרין. השוטרים כנראה לא ידרשו אישור של בד"ץ בית יוסף המחמיר אבל אישור של רב מספרד בוודאי יידרש.

יש חוקים שטוב היה אם לא היו באים לעולם כי יסודם לא תקין ומטרתם לכפות רגולציה בכוח על ציבור גדול שכלל אינו זקוק לה, וגם לא מבקש אותה. ואין זה אומר שרגולציה היא דבר שגוי: בשוק ההון למשל, היא מובנת. אולם להבדיל אלפי הבדלות, רגולציה על כשרותה של רגל קרושה לא נחוצה לעם ישראל.

ניתן לקוות שבן דהן והרבנות יתעשתו לפני החקיקה התמוהה ויבינו שמדובר במהלך שעלול להשניא את הדת על רבים, במקום לקרבם אליה. עדיף לשלם ל-20 אברכים חסודים שכר על סיוע לחולים ולקשישים וקריאת תהילים מאשר להתעמר במוכרי השווארמה.

הכותבת היא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully