וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון הולכת לכיוונים מדאיגים

בועז ביסמוט

3.1.2014 / 6:10

מלחמת האזרחים בסוריה כבר מזמן חצתה את הגבול ללבנון: שכונת דאחייה בביירות, המעוז הפוליטי של ארגון חיזבאללה המקורב לאסד, חווה אתמול פיגוע תופת רביעי מאז חודש יולי, שבוע אחד אחרי ששר האוצר הלבנוני לשעבר, מוחמד שטח, יריב גדול של הארגון השיעי, נהרג בתורו מפיגוע. בסוריה נמשכת מלחמת האזרחים, בלבנון מעצימה מלחמת הפיגועים. והכל, כמובן, קשור.

מעבר לקשר בין חיזבאללה לדיכוי האכזרי נגד האזרחים בסוריה שמסביר את הפיגועים, אפשר גם לראות את החיבור בין הפיגוע אתמול לבין הפיגוע שבו נהרג שטח, יועצו הקרוב של ראש הממשלה לשעבר סעד אל?חרירי, שהיה גם ידוע בהתנגדותו למעורבות סוריה וחיזבאללה בלבנון. נקמה מהירה.

תושבי לבנון הבינו היטב כי הטרור שוב הפך להיות חלק בלתי נפרד מחייהם. אם מישהו בלבנון ניסה בעבר להציג את נסראללה כמשפר את חייו של האזרח הלבנוני, הרי הפיגועים האחרונים מוכיחים שוב עד כמה נסראללה דואג בדיוק להפך - לקיצור חיים.

מכוניות בלבנון הפכו לעסק מסוכן

אין ספק שלבנון הולכת שוב לכיוונים מדאיגים: הקיטוב בין הקהילות הדתיות מזכיר שוב את הימים האפלים של ארץ הארזים. הפיגוע שקטל את חייו של שטח החריף את הפילוג בין השיעים לבין הסונים התומכים ברובם באל?חרירי. המלחמה הזו כבר מזמן עברה מהקלפי לרחוב באופן האלים ביותר.

עוד תוצאה למלחמת האזרחים בלבנון הביאה לכך שזה שמונה חודשים אין בלבנון ממשלה ואת המדינה מנהלת ממשלה זמנית. חיזבאללה הודה במעורבותו בלחימה בסוריה ובתמיכה באסד בטענה כי הוא מגן על גבולות לבנון מפני חדירה של טרוריסטים איסלאמיסטים... אין גבול לחוצפה... ברגע שהודה בכך, למעשה הזמין פיגועים נגדו מצד הסונים.

אלא שמעבר לסיבה הדתית הרי לעימות יש גם רקע פוליטי המסביר את חידוש האלימות. חיזבאללה תמיד זכה לתמיכה פוליטית מהמשטר הסורי ומאיראן השואפות לארגון טרור חזק, בין השאר במאבקו נגד ישראל. חיזבאללה צריך את אסד בדיוק כפי שאסד זקוק לחיזבאללה. מהקשר הזה אף פעם לא יצאו דברים טובים.

ואם כבר הזכרנו את איראן, אין ספק כי המתרחש בסוריה משפיע גם על ההתנהלות האיראנית כלפי לבנון (תזכורת: גם השגרירות האיראנית בביירות היתה לאחרונה מטרה לפיגוע). גם סעודיה וקטאר לא נשארות אדישות למתרחש. הן שואפות לראות את אסד נופל גם באמצעות התערבות צבאית חיצונית. איראן מנגד תומכת באסד, והזירה הלבנונית הפכה למגרש עימות עבור המעצמות האזוריות.

בביקור שקיים לפני ימים אחדים נשיא צרפת פרנסואה הולנד בסעודיה, החליטה הממלכה להצהיר על הענקת 3 מיליארד דולר (סכום שיא) לצבא הלבנוני. גם זה קשור למאבק בסוריה. הבעיה של לבנון שגם מענק של 6 מיליארד דולר לא מונע את המשך מלחמת הפיגועים באמצעות מכוניות תופת. בכלל דומה כי מכוניות בלבנון הפכו לעסק מסוכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully