וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני סיוע על קמפיין סם האונס: "רדוד ומבזה נשים"

2.1.2014 / 13:16

בעשרות ברים בתל אביב יחולקו בסוף השבוע כוסות בצורת קונוס במסגרת הקמפיין "תשמרי על הכוס שלך". בארגוני הסיוע לנפגעי תקיפה מינית מתנגדים: "מטילים את האחריות על הנשים"

הקמפיין להעלאת המודעות לסם האונס הצפוי לעלות בסוף השבוע בתל אביב מעורר הדים. מעבר לאלה המברכים על הקמפיין, הנושא את הכותרת הפרובוקטיבית "תשמרי על הכו?ס שלך", באיגוד ארגוני הסיוע לנפגעי תקיפה מינית תוקפים אותו, וטוענים כי הוא "סקסיסטי, רדוד, מהווה פרובוקציה זולה ומפנה את כל האחריות כלפי נערות ונשים".

מנכ"לית האיגוד, אורית סוליציאנו, טוענת כי גם התחכום לכאורה בשימוש במילה "כוס" כשהיא מנוקדת הוא טיפשי. "הרי ברור לכול שאת המילה הזו אפשר גם לקרוא אחרת. אז לא, זה לא משעשע. מעולם ועד היום לא נהנו הנשים כשצמצמו אותן לאיבר מין", ציינה מנכ"לית האיגוד.

עוד על סם האונס:
צעירה התלוננה: "סיממו אותי לשכב עם גבר במועדון"
רב-סרן בצה"ל נחקר בחשד שמכר "סם אונס"
סטארט-אפ בשבוע: כך ניתן לזהות את סם האונס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אלימות מינית היא נגע חברתי קשה הפוגע בנערות ובנערים, בנשים ובגברים, ומותיר אותם לא פעם מצולקים ופגועים למשך שנים ארוכות", הוסיפה סוליציאנו. "אנו באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית רואות חשיבות גדולה בהעלאת נושא האלימות המינית על סדר היום הציבורי, אך לא בצורה שתפגע ותבזה נשים ובטח לא בצורה שתטיל את כל האחריות עליהן, כפי שנעשה במקרה זה".

"חובה לצאת נגד תופעת סם האונס"

במסגרת הקמפיין, שנערך ביוזמת חברת "זניט מדיה" בשיתוף עם מגזין "טיים אאוט", יגישו בעשרות ברים בתל אביב משקאות בכוסות בצורת קונוס לנשים. בעלי הברים מברכים על המהלך. "כשהציעו לנו להצטרף לקמפיין לא חשבנו פעמיים", מספר מאור בן שטרית, מבעלי הגילדה ברחוב אחד העם. "תופעת סם האונס היא תופעה פסולה וחובה לצאת נגדה. אנחנו בגילדה מכבדים נשים ומתנגדים לאלימות, כך שהקמפיין מאוד מתאים". לדבריו, הוא מעולם לא נתקל במקרה שבו נעשה שימוש בסם האונס, אלא רק שמע על כך דרך התקשורת.

גם ב"טיילור מייד" ברחוב אלנבי מתכוונים להגיש את המשקאות בסוף השבוע באופן המחייב את הלקוח להחזיק את הכוס ביד ולשים לב למשקה. "לא נתקלנו מעולם באירוע כזה, אבל שמעתי סיפורים מנשים שזה קרה להן", אמר הבעלים, רועי וולדי. "זה דבר נוראי. הצטרפנו לקמפיין כדי לשדר למי שחושב להשתמש בדבר הזה בטיילור מייד – לא בבית ספרנו".

עופר, מבעלי ה"ריץ' רץ'" בדיזינגוף, שמע גם הוא לדבריו רק שמועות על התופעה. "נתקלתי בנשים שסיפרו על זה, אבל אצלנו בבר זה לא קרה אף פעם. ברגע שאנחנו רואים מישהי ששתתה יותר מדי ונראית מטושטשת, ישר אנחנו מעלים אותה על מונית הביתה".

סם האונס הוא סם בעל השפעה מרגיעה ומרדימה, שכמעט ולא ניתן לזיהוי בגוף בשל התנדפותו המהירה. לכן, רק במקרים בודדים בלבד הוא אותר בגופם של קורבנות העבירה. החומר "הפופולרי" ביותר בתחום סמי האונס נקרא "GHB" והוא מופיע בפקודת הסמים מ-2003. במינונים נמוכים, הוא מעלה את רמת הדופמין במוח, מה שמביא לשיפור במצב הרוח, תחושת אופוריה והגברת החשק המיני. במינונים גבוהים, השימוש בחומר, שהוא חסר טעם, ריח או צבע, גורם לקהות חושים, לרפיון שרירים ולאובדן היכולת להביע דעה או להתנגד.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • סם האונס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully