וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכולם יהיו הסתייגויות

דן מרגלית

2.1.2014 / 8:28

ג'ון קרי ישמע כמה דעות שאינן מתיישבות זו עם זו במהלך ביקורו הקרוב בירושלים. אך המכנה המשותף לאישים הישראלים שיפגשו בו - מנשיא המדינה ועד לשרים - הוא חיפוש אחר נוסחה אשר תאפשר לשני הצדדים להסכים להארכת מועד סיום המו"מ. גם בירושלים יודעים כי אבו מאזן נזקק לדבר מה, אשר יצדיק בקהל הבית שלו את הנכונות הפלסטינית לדחות את המועד הנקוב לסיום השיחות בשלהי אפריל 2014.

הסכם המסגרת, אשר יצא לאוויר העולם מפיו של ברק אובמה, ומאז לא חדלו הצדדים להזכירו, נועד בראש ובראשונה לעניין זה, אבל ניסוחו יהיה כזה שיאפשר לאמריקנים לבוא בעתיד בתביעות לצדדים.

הישראלים טוענים כי כבר היו דברים מעולם. ב?2011 הניחה הילארי קלינטון מסמך מדיני בפני שני הצדדים. ישראל קיבלה מתוך הסתייגות. הפלשתינים דחו. הילארי, שיש לה שאיפות פוליטיות בארצה, התרחקה ככל יכולתה מהסכסוך הישראלי?פלסטיני. היש משמעות להסתייגויות? הדעות חלוקות. מנחם בגין רצה כי בנוסח העברי של הסכם השלום עם מצרים ידובר על "ערביי ארץ ישראל", ובכן מה? העולם התייחס אליהם כאל "פלסטינים". הנוסח הלא?עברי הוא שקבע.

הסתייגויות יאפשרו לבנימין נתניהו מזה ולאבו מאזן מזה לטעון כי לא חל שינוי בעמדתם, אבל אמריקנים נחושים דוגמת קרי לא יהססו לנהוג במסמך כאילו התקבל על דעת הצדדים כמות?שהוא, אלא אם כן מישהו מהם ידחה אותו בפומבי. לא נראה. להפך, הרושם הוא שנתניהו נענה לפניות אמריקניות, המתוארות רשמית כ"מחוות לפלסטינים", אבל ברור כי הן נועדו לרצות את קרי. נתניהו ביקש לעכב עתה לבקשת וושינגטון את מכרזי הבנייה, אף שהקשר בינם לבין מועד שחרור האסירים הביטחוניים נולד בתחילתו במוח האמריקני. ראש הממשלה גם לא הציע את היישובים הערביים בישראל תמורת גושי ההתנחלויות ביהודה ובשומרון, אבל בעיקר מפני שהוא יודע כי אין לכך סיכוי. הערבים תמיד יעדיפו להיות אזרחי ישראל, ולא פלסטין.

שני הצדדים ייאלצו "לבלוע את הלשון" למקרא כמה מהניסוחים שמכין עתה קרי, ואולי יציג רשמית רק בביקורו הבא בעוד שבועיים. ישראל תשתבח בהיותה "מדינה יהודית", והפלסטינים מרוצים מכך שהמשא ומתן יתנהל על יסוד קווי 67'.

יש פער מעניין בין הצדדים. משקיפים התרשמו כי ישראל מעוניינת שהמסמך האמריקני ייכתב וייחתם בתוספת ההסתייגויות של הצדדים. הרושם הברור הוא שרמאללה הציעה כי הסכם המסגרת יימסר בעל פה, וכן ההסתייגויות של הצדדים. כך יימנעו ממתן פומביות. לנוחיות הצדדים.

התכנים שיהיו בבחינת התחייבויות חשובות לעתיד הם בשלב הנוכחי רק סייענים של המאמץ האמריקני?ישראלי להאריך את משך המשא ומתן. הלחצים מבית בירושלים וברמאללה יכריעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully