וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיוטה תגיע, המחלוקות כבר כאן

דן מרגלית

31.12.2013 / 7:36

הפעימה השלישית היתה קשה מקודמותיה. הרביעית תהיה קשה ממנה. האם ישוחררו מחבלים רוצחים מקרב ערביי ישראל? האם רק בתמורה לשחרורו של ג'ונתן פולארד? האם ג'ון קרי הטעה את בנימין נתניהו? את אבו מאזן? את שניהם? אף לא אחד, ובפועל דבר לא נסגר מראש בסוגיות אלה?

שאלות מסעירות אלה יכולות להזין כותרות רבות הנקראות בסערת נפש. אבל בליבת מאמציו של המתווך האמריקני ניצבת טיוטת הסכם המסגרת. הוא חרוץ בלתי נלאה, אומרים עליו ישראלים הקשורים למשא ומתן, איש לא שיער לעצמו עד כמה.

בתוך כך הוא חותר אל סוגיית הליבה: מצד אחד, לבסס את המשך המשא ומתן הטריטוריאלי על גבולות 67' עם חילופי קרקע הדדיים, שמניחים לישראל להישאר בגושי ההתנחלויות. מנגד, הכרה פלשתינית כי ההסכם שיושג - אפילו בשלבים, לפי הצורך - שם קץ לסכסוך, ולפיכך ישראל הופכת למדינה יהודית לגיטימית.

האמריקנים שומרים לפי שעה על איפוק. יש להם ספק אם נתניהו ואבו מאזן - כל אחד מנקודת ראותו - חותר ברצון ובכנות להסדר קבע, או יכול לעשות כן. הסכם המסגרת נועד להפיק בעבורם תשובה לשאלה זו. הם גם טרם פיענחו סופית את השאלה אם הסדר ביניים "מצוי בקלפים" של שני הצדדים.

מאחורי הקלעים מתנהלת מחלוקת חריפה

אם אכן עניינם של נתניהו ואבו מאזן אינו להשיג בשלב הנוכחי הסכם אלא לנצח ב?blame game ולהטיל את האשמה על הצד השני כי אז דבר אינו אבוד. רק שמצבו של נתניהו סבוך יותר מפני שיש לו אופוזיציה לא רק מחוץ לממשלה, אלא גם בתוך הקואליציה ובמפלגתו, ואילו מנגד סאיב עריקאת מגביר את הלחץ על ישראל בטענה כי אין לאבו מאזן עם מי לדבר.

אתמול ניתן לכך ביטוי ברור כאשר נתניהו הסביר לחברי סיעתו כי ישראל קיבלה על עצמה התחייבות לא לקבוע עובדות בשטח באורח חד?צדדי. חבל שלא השמיע כדברים האלה לפני יומיים, כי אז היה אפשר לחסוך את המבוכה וחוסר התוחלת שבהצבעת שרי הליכוד ביתנו בעד ההצעה לספח יישובים בבקעת הירדן.

האירוע המסעיר של שחרור המחבלים אמש בתוספת ההצהרות הפומביות של נתניהו ומשה (בוגי) יעלון וציפי לבני מעידים כי מאחורי הקלעים מתנהלת מחלוקת חריפה. למי כיוון יעלון את דבריו באומרו כי הוא מעדיף חרם אירופי על פני ירי של רקטות לעבר נמל התעופה בן?גוריון? קל לשער כי זהו חלק מהוויכוח מבית. אין דברים מובנים אלה מכוונים לקארי או לאבו מאזן.

נפתלי בנט אפיין בימים אלה באורח מקורי את עמדת הישראלי המצוי כלפי הסוגיה הגורלית: הציבור הוכיח שהוא מיטיב להתמודד עם טרור אלים מאשר עם חששו מחרם כלכלי ואקדמי. גם זה ישפיע על גיבוש התשובה הישראלית לקארי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully