וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגר הג'יהאד העולמי: זה רק קדימון לעתיד

יואב לימור

30.12.2013 / 7:28

הקטיושות ששוגרו אתמול לקריית שמונה היו כנראה הקדימון למציאות הביטחונית שמתהווה לאורך הגבולות: פיגועים שיבוצעו במפתיע על ידי אויב לא מזוהה ולא מורתע, ומכאן גם יכולת תגובה ישראלית מוגבלת.

המייצגים המובהקים של המציאות הזאת הם ארגוני הג'יהאד העולמי שפועלים כיום בסיני, ברמת הגולן ובלבנון. האג'נדה היחידה שלהם היא כאוס, ובמנות גדולות: בעיניהם כל המטרות לגיטימיות וכל האמצעים להשגתן קדושים. מקצתם באמת נאמנים לאידיאולוגיה הסלפית הקיצונית מבית אל?קאעידה, מרביתם שכירי חרב שמחפשים אקשן.

את מרבית זמנם משקיעים הארגונים האלה במאבק בממשל ובשליחיו - באסד בסוריה, בשלטון הצבאי במצרים, בחיזבאללה בלבנון. ישראל היא בהחלט יעד מבחינתם, אבל יעד משני; קודם הם ינצחו את האויבים מבית, ואחר כך יתפנו לטפל באלה שמבחוץ. לכן גם מספר הפיגועים שמופנים כלפי ישראל מועט יחסית, נכון להיום, אם כי הערכת המודיעין מדברת בפירוש על עימות עם ארגוני הג'יהאד העולמי שצפוי להתגבר.

דוגמה לכך היו הקטיושות ששוגרו אתמול בבוקר לקריית שמונה, בלי התרעה מוקדמת, בלי מודיעין, ועל?פי גורמים בכירים - גם בלי ידיעה או עצימת עין של חיזבאללה. אם עד לפני כשנה נהגו בישראל לומר שלא יכול לקרות דבר בלבנון בלי שחיזבאללה ירצה בו או לפחות יידע עליו, התקופה האחרונה מעידה שגם במדינת הארזים נפל דבר: הלחימה בצור, בצידון, בביירות ובטריפולי, הפיגועים בדאחיה וליד השגרירות האיראנית והחיסול של בכיר הארגון חסן לקיס, מלמדים שמעורבותו העמוקה של חיזבאללה במלחמה בסוריה גובה ממנו מחיר יקר בבית - בלבנון.

נפילת קטיושות סמוך לקריית שמונה, דצמבר 2013. ג'יליס
מקום נפילת הקטיושות אתמול, קריית שמונה/ג'יליס

על הרקע הזה יש מומחים הסבורים שהקטיושות ששוגרו אתמול נועדו להביך את חיזבאללה מול ישראל: דווקא משום שהארגון מושקע כל כולו בסוריה ואינו מעוניין בחזית נוספת, כוונת המשגרים היתה ליצור הסלמה בגבול שתגרור אותו לתסבוכות לא רצויות.

מומחים אחרים מאמינים שהמציאות פשוטה יותר: הג'יהאד העולמי רוצה להרוג את כל מי שנתפסים בעיניו ככופרים - מוסלמים, נוצרים ויהודים. ברגע שצצה לו הזדמנות לפגוע בישראל, הוא לא היסס; כמו שעשה בראשית החודש עם הפעלת מטען החבלה בגבול סוריה, כך גם בשיגור הרקטות אתמול.

נכון לאמש המניע המובהק לשיגור הרקטות לא ברור, וייתכן שהוא נובע משלל סיבות. מבחינת ישראל זה פחות משנה: בפעם השנייה בתוך כמה ימים גבול לבנון מייצר לחימה (האירוע הקודם היה הריגתו של רס"ר שלומי כהן ז"ל בראש הנקרה), והיא כבולה ביכולתה להגיב.

בעוד בעזה אפשר להטיל על חמאס את האחריות לכל פיגוע - גם אם הוא בוצע בידי ארגון זניח - ולדרוש ממנו להשליט סדר, בסוריה ובלבנון של היום זה פחות מעשי; לאסד ולחיזבאללה יש מספיק סיבות משלהם לרצות להיפטר מארגוני הג'יהאד, ולחץ ואיומים מצד ישראל לא ידרבנו אותם לפעולה.

ועדיין, ישראל הגיבה אתמול בירי מאסיבי יחסית של פגזים לאזור השיגור, בעיקר כדי להבהיר שירי - גם ללא נפגעים - לא ייוותר ללא תגובה. ספק אם זה מה שימנע או יעכב את הפיגוע הבא, ומכאן גם ההערכה שהאירוע של אתמול בבוקר היה דוגמה ראשונה למציאות שצפויה לנו לאורך הגבולות בתקופה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully