וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של הגרעין האיראני? השנה שתעבור על ארה"ב

יישום הסכם הגרעין עם איראן, היציאה מאפגניסטן, הדלפות מסמכי סנודן, רפורמת הבריאות המקרטעת ורציחות על רקע גזעני. אם חשבתם ש-2013 הייתה שנה מרתקת בארה"ב חכו ל-2014

נשיא ארה"ב ברק אובמה בכנס בארלינגטון לקראת הבחירות למושל וירג'יניה. 3 בנובמבר 2013. רויטרס
2014 תהיה כאב ראש או הצלחה? הנשיא אובמה/רויטרס

השנה האחרונה הייתה שנה מרתקת בארצות הברית בתחומים שונים, ואף היסטורית במובנים מסוימים. זו הייתה קודם כל השנה שבה לראשונה זה שנים נוהלו שיחות ישירות בין ארצות הברית לבין איראן ואף נערכה שיחת טלפון בין הנשיא ברק אובמה לבין נשיא איראן החדש, חסן רוחאני. בנוסף, 2013 תיזכר כמובן בשל ההדלפות המסיביות מצידו של עובד הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) לשעבר, אדוארד סנודן וכן עקב הקשיים שביישום רפורמת הבריאות של הנשיא המכונה "אובמה-קייר", אשר מחשבת לספינת הדגל של הבטחות הבחירות שלו. אולם, אם חשבתם שהשנה האחרונה הייתה מרתקת באמריקה, אזי שנת 2014 צפויה להיות מעניינת לא פחות. להלן רשימה חלקית.

מלחמה ושלום

יציאה מאפגניסטן: עד סוף 2014 אמריקה צפויה לסיים סוף סוף את המלחמה הארוכה בתולדותיה שהחלה באוקטובר 2001. אנשי הטליבאן נטשו את קאבול כבר בדצמבר של אותה השנה, אך עד היום מעטים יעזו לקרוא למבצע שהתארך נצחון. ההכרעה לא הושגה בעזרת עיבוי הנוכחות הצבאית באפגניסטן בהוראת הנשיא אובמה, אלא בעזרת המבצע הסודי לחיסול מנהיג אל-קאעדה, אוסמה בן לאדן, באבוטבד שבפקיסטן במאי 2011. לאחר הנסיגה, האמריקנים מתכננים להשאיר באפגניסטן כמה אלפי חיילים לאמן את עמיתיהם האפגנים, אך עד היום הנשיא חאמיד קרזאי לא חתם על הסכם המסדיר את נוכחות החיילים הזרים בשטח ארצו. באפריל 2014, צפוי ממילא העם האפגני לבחור לו נשיא חדש.

איראן: 2014 תהפוך לשנת המבחן של הסכם הביניים שנחתם בנובמבר בין איראן לששת המעצמות בז'נבה. במסגרת ששת החודשים שתוחם הסכם הביניים, המעצמות צריכות להגיע להסכם כולל עם טהראן לגבי תוכנית הגרעין. הבעיה היא שבשלב זה הצדדים מתקשים להכריז אפילו על תחילת תקתוק השעון של הסכם הביניים, וממשיכים לנהל "שיחות טכניות" לגבי יישומו.

ז'נבה 2: ועידת השלום המקורית שמטרתה להביא לפתרון הפוליטי של מלחמת האזרחים בסוריה הייתה מיועדת להתקיים במאי 2013. מאז נדחתה מסיבות שונות, כולל קשיי האופוזיציה להסכים ביניהם לגבי הרכב המשלחת. התאריך המעודכן הוא 22 בינואר, אך כרגע ארה"ב מתנגדת להשתתפותה של איראן בוועידה - בעוד שחקנים אחרים, כולל האו"ם ורוסיה, תומכים בה.

נציגי איראן ושש המעצמות מכונסים לשיחות על עתיד תכנית הגרעין, ז'נבה, 15 אוקטובר 2013. רויטרס
שנת מבחן להסכם הביניים. שיחות הגרעין בז'נבה, נובמבר האחרון/רויטרס

אפקט סנודן

בינואר 2014 הבטיח הנשיא אובמה לתת הצהרה על הרפורמות במדיניות איסוף המידע המודיעיני. בסוף השנה הנוכחית, הגיש לו פאנל מיוחד את מסקנות הבדיקה שערכו לגבי המדיניות הקיימת - יחד עם רשימה של 40 המלצות לשינויים. זאת, במטרה להגביר את אמון הציבור בפעילות גופי המודיעין בעקבות שורת החשיפות של עובד הסוכנות לשעבר, אדוארד סנודן.

סביר להניח שהשינויים יהיו בעיקר קוסמטיים. ראשית, אובמה עצמו כבר אמר במסיבת העיתונאים המסכמת של 2013 כי "אנו חייבים להמשיך לאסוף מידע מודיעיני, איננו יכולים לפרוק עצמנו מנשק בצורה חד-צדדית". שנית, ביום שישי קבע בית המשפט הפדרלי בניו-יורק שאיסוף המטה-מידע על שיחות הטלפון הנו חוקי. חברות התקשורת ימשיכו לדחוף לצמצום הסמכויות של גופי המודיעין - אך יש לזכור כי 2014 זו שנת בחירות הביניים באמריקה, וכידוע, בחירות לא מעודדות מחוקקים לקבל החלטות נועזות.

אדוארד סנודן מדליף מסמכי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. מוסקבה, אוקטובר 2013. AP
חברות התקשורת ימשיכו לדחוף לצמצום הסמכויות של גופי המודיעין. המדליף אדוארד סנודן/AP

מה יהיה עם "אובמה-קייר"?

מבחינה פוליטית, החודשים האחרונים היו רכבת הרים בארה"ב. באוקטובר, חטפו הרפובליקנים בסקרים בשל התעקשותם לבלום את יישום רפורמת הבריאות של אובמה המכונה "אובמה- קייר", ואף גרמו לשיתוק מוסדות הממשלה. בדצמבר הגיע תורם של הדמוקרטים לספוג צניחה בסקרים בגלל היישום הבעייתי של אותה רפורמת הבריאות. לפי הסקר של CNN, היום 49% מהאמריקאים היו מצביעים למועמד רפובליקני,ו-44% - למועמד דמוקרטי.

כשמתחילים לדבר על מועמדים ספציפיים - מועמד רפובליקאי פוטנציאלי לנשיאות, מושל ניו-ג?רזי קריס קריסטי היה מקבל 48% מהקולות, ומועמדת דמוקרטית פוטנציאלית, הילרי קלינטון - 46% (פער בגדר טעות סטטיסטית). יש להניח שבבחירות הביניים לקונגרס בשנה החדשה, דמוקרטים במחוזות עם תחרות חזקה מצד הרפובליקאים יעשו שמיניות באוויר להרחיק עצמם מרפורמת הבריאות של אובמה.

משלוחי קניות עם מל"טים

סקרים מגלים שלאמריקנים יחס מאוד אמביוולנטי כלפי השימוש במל"טים בשטחה של ארה"ב (במיוחד אם מדובר ברעיון של מל"טים בשירות משטרת התנועה שמתעדים נהגים שעוברים על המהירות המותרת בכביש. נכון לעכשיו, הרשות הפדרלית לתעופה האזרחית אוסרת על שימוש מסחרי במל"טים, אך בחברת "אמזון" מקווים שתוך ארבע או חמש שנים העניין הביורוקרטי יוסדר, והם יוכלו להפעיל שרות חדש של משלוחי קניות עד לבית הלקוח ב-30 דקות או פחות - בעזרת מל"טים. בשנה הקרובה, הרשות צפויה לפרסם הנחיות לשימוש במזל"טים במשקל של פחות מ-25 קילוגרמים בשטחה של ארה"ב.

הפגנות לאחר זיכויו של ג'ורג' צימרמן בפרשת רצח הקפוצ'ון של הנער השחור טרייבון מרטין. AP
החברה האמריקנית עוד לא סיימה להתמודד עם נושא הגזענות. הפגנה לאחר זיכויו של ג'ורג' צימרמן/AP

פוסט-גזענות?

ביוני 2013, רבים - ובמיוחד הקהילה השחורה באמריקה - היו מזועזעים מזיכויו של ג?ורג? צימרמן שירה שנה לפני כן בנער אפרו-אמריקני לא חמוש בשם טרייבון מרטין, שהיה בדרכו מחנות לביתו של אביו. הפגנות מחאה נערכו בלמעלה ממאה ערים ברחבי אמריקה. בקהילה השחורה טענו שמדובר בעיוות הדין ואפליה על רקע גזעני, ואילו תומכי צימרמן הזכירו שהוא עצמו ממוצא היספאני. כך או אחרת, התגובות הלוהטות הבהירו שהחברה האמריקנית עוד לא סיימה להתמודד עם נושא הגזענות.

בינואר 2014 ייפתח משפט מעניין אחר, של הגזען והאנטישמי הידוע קרייג קוב. ב-2012, קוב בן ה-62 התחיל לרכוש חלקות זולות בעיירה הזעירה בשם לית' במדינת צפון דקוטה. מטרתו המוצהרת הייתה להפוך את העיירה המונה 19 תושבים ל"מובלעת ארית", עם מוזאון לתולדות הגזענות על שם אדולף היטלר. את החלקות שנרכשו, קוב ותומכיו סימנו עם צלבי קרס - ובזמנם החופשי הסתובבו חמושים ושתויים בעיירה, פלטו קללות וניסו "להשליט סדר". התושבים שלא אהבו את הפולשים ערכו הפגנות, התלוננו במשטרה - ובסופו של דבר, בנובמבר נעצר קוב יחד עם אחד התומכים הנאו-נאצים שלו, קינן דאטון בן ה-29. במקרה שיורשע, קוב עשוי לקבל עד 35 שנות מאסר - אך גם יכול להיות שלבסוף הוא יזוכה על סמך טענתו שהוא מנצל את חופש הדת מתוך "מודעות לגזע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully