וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין לחם, אז בונים פצצות

ר', תושב טהראן

25.12.2013 / 0:01

בשיחה עם וואלה! חדשות, מספר ר' מטהראן שגם חילופי השלטון בקיץ לא בישרו מהפכה חברתית, ושרק אנשי הדת והצבא נהנים מהטבות. אם זה מזכיר את ישראל, תגלו שיש עוד מהמשותף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא איראן, חסן רוחאני, מבקר בפעוטון בטהראן, החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשית, חשוב שתדעו שהמעמד הבינוני והמשכיל באיראן אוהב את ישראל ואת הישראלים, כמו גם את היהודים ואת שאר העמים האחרים. בני כל הדתות חיו וחיים באיראן במשך שנים רבות. אני מקווה לראות מתישהו את ירושלים ולבקר בתל-אביב. מספרים על איראן שהיא מדינה יפה. כמובן שיש הבדל בין איראן של פעם לבין איראן כפי שהיא מצטיירת בהווה בעיני אחרים, אך עדיין יש בה את היופי הייחודי לה.

באיראן של אחרי הבחירות האחרונות, האנשים הפשוטים עסוקים בבעיות הכלכליות. המשכילים יותר מבקשים לפתור את בעיות הפנים, ועסוקים בזה. בסיס התמיכה של הקיצוניים נחלש מאז שאחמדינג'אד אינו בשלטון, למרות שהם עצמם ממשיכים להחזיק בדעות הללו; הוויכוח בין שני הצדדים הוא בדיבורים, ולא במעשים. לדעתי, אם מצבם של האנשים בחברה לא יהיה נורמלי, גם אנושיות יכולה להפוך במהירות למטבע עובר לסוחר.

המצב באיראן מבולבל. נראה כאילו הגענו אל פיצול דרכים היסטורי. למרבה הצער הבחירה הגרועה של העם הזה (במהפכה האסלאמית – מח"ה) מקרבת אותו לגורל שלילי. בין אם מבחינה פנימית, כשהמצב החברתי כאוטי, ובין אם מבחינת ענייני חוץ, משום שהסנקציות הביאו את המדינה אל סף התמוטטות.

תצלום ארכיון של הוצאה להורג בתלייה, איראן. GettyImages
הנשיא הוחלף, אבל השלטון נותר קיצוני. הוצאה להורג בטהראן/GettyImages

תראו למשל את המצב באקדמיה. אצלכם, האוניברסיטאות מאפשרות לעשות תארים מתקדמים, אך באיראן, ישנן מלגות מיוחדות עבור התארים הגבוהים או עבור מי שהוריו נהרג במלחמה עם עיראק; עבור מי שנפל בשבי במלחמה, עבור פצועים או אנשי בסיג' יוצאי הקרבות. כל אלה נחשבים בעלי זכות יתר, ומקבלים הטבות בעת הגשת בקשה ללימודים באוניברסיטה ובמיוחד לתארים מתקדמים.

לגבי המתח עם ישראל, אני חושב שהמפסידה הגדולה ביותר מהמהפכה האסלאמית, מלבד איראן, הייתה ישראל. היא הייתה החברה הטובה ביותר של איראן, והיא הפסידה את החברות הזאת. לפי הניתוח שלי, גם אחרי הבחירות האחרונות לא הולך לקרות כאן נס. לאנשי הדת לא אכפת מהאינטרסים הלאומיים. אם היה אכפת להם, הם היו רודפים אחר הלחם ואחרי תרופות עבור האזרחים, ולא אחרי נשק גרעיני. מה אנחנו, בתקופת המלחמה הקרה?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פרשננו ד"ר משה-חי הגיגת, מוסיף:

ר' הוא תושב טהראן, בשנות ה-30 לחייו. עצם ההסכמה שלו לשוחח עם ישראלי, מעידה על היותו ליברלי בדעותיו, כפי שגם התגלה בהמשך השיחה. לתחושתו, ההסכמים אליהם הגיעו המדינאים השונים באיראן טרם שיפרו את מצבו של האזרח הפשוט. 2014 יכולה, מבחינה זו, להיות פתח לתקווה עבור האוכלוסייה באיראן, אם מנהיגי המדינה יאפשרו להזדמנויות הכלכליות שנוצרו לחלחל אל כיסו של האזרח הפשוט.

גם באירן יש מי שרואים בתקופת שלטונו של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד, פרק זמן שבעיקר קלקל את שמה של ארצם בעולם, וכתקופה של אנשים קיצוניים ששלטו ברשות המבצעת. ואולם, גם אם חל בשנה האחרונה שינוי בדמותו של הנשיא אחרי בחירתו של חסן רוחאני, הישארותה של איראן מדינה הנשלטת בידי אנשי דת, היא דבר שמאותת כי לא סביר שינוי בפועל בנושאי פנים, והן בענייני חוץ.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully