וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני הצדדים מעדיפים להימנע מהסלמה

יואב לימור

25.12.2013 / 7:23

ישראל וחמאס השקיעו אמש מאמץ ניכר בניסיון למנוע הסלמה בדרום, בסיומו של יום הלחימה הקשה ביותר שהיה ברצועה מאז מבצע עמוד ענן בנובמבר אשתקד. גם גורמים מצריים בכירים היו מעורבים במאמצי ההרגעה, שלוו בתביעה ישראלית ברורה מחמאס "לרסן את השטח".

בשב"כ ובצה"ל העריכו אתמול כי לירי הצלף - שממנו נהרג האזרח שעסק בשיקום הגדר שנפגעה בסופה בשבוע שעבר - היה אחראי אחד הארגונים הקיצוניים ברצועה. הירי, סבורים בישראל, לא רק שלא נעשה בידיעת חמאס, אלא שהפיגוע היה בניגוד לדעתו. חמאס נתון כעת תחת לחץ כפול, ישראלי ומצרי, ונמצא במצוקה אסטרטגית ברורה. את מאמצי הטרור שלו הוא ממקד בפעילות עקיפה - הנחיות שיוצאות מעזה לביצוע פיגועים ביהודה ושומרון - אולם בכל הקשור לרצועה הוא מעוניין בשקט כדי שיוכל להמשיך במאמציו להשתקם מהנזק שספג במבצע עמוד ענן, בעיקר בכל הקשור למערך הרקטות ארוכות הטווח וליכולות הפיקוד והשליטה שלו.

אזרח ישראלי נהרג מירי צלף בגבול רצועת עזה, 24 בדצמבר 2013. AP
פינוי הפצוע הישראלי על גבול הרצועה, אתמול/AP

למרות זאת התגובה הישראלית אתמול, שכללה באופן חריג לא רק תקיפה אווירית אלא גם ירי נ"ט ופגזי טנקים נגד מוצבים ב"קו המגע", כוונה נגד יעדי חמאס. המסר הישראלי לארגון היה ברור: אתה הריבון ברצועה, אתה אחראי שיהיה שקט. גורמי ביטחון העריכו אמש כי המסר נקלט בעזה; מותה של הפעוטה בתקיפת חיל האוויר אמנם הלהיט את הרוחות ברצועה, אולם המסרים שהעביר חמאס והפעילות שביצע בשעות הערב בשטח העידו כי פניו לרגיעה.

צריך חשיבה מחודשת

ועדיין, בישראל צריכים להיות מוטרדים מהמגמה. לכאורה אין קשר בין הפיגוע אתמול ברצועה (וירי הרקטה לאחד היישובים סמוך לגדר שלשום) לעלייה שאנחנו עדים לה בחודשים האחרונים בהיקף הפיגועים מיהודה ושומרון: המצוקות בעזה ובגדה שונות, והמניעים לפעילות טרור אחרים. ביו"ש עיקר הפעילות מבוצעת על ידי הארגונים הגדולים - חמאס והג'יהאד האיסלאמי - שמבקשים להביך את הרשות הפלשתינית ולחבל בתהליך המדיני, בעזה הטרור מגיע בעיקר מארגוני שוליים שמבקשים להביך את שלטון חמאס. מכנה משותף, אם קיים כזה, הוא פרקטי בעיקרו: הייאוש מהמצב הכלכלי, וכמובן הרצון התמידי של פעילי הטרור לפגוע בישראלים.

אולם גם בהיעדר קשר ישיר, הרצף המדאיג של האירועים מחייב את ישראל בחשיבה מחודשת. הרצון "להכיל" ולהימנע מהסלמה נכון גם לגדה וגם לרצועה, תוך כדי מענה מדיני וצבאי שונה. אם נכונות ההערכות שבחודשים הקרובים צפויה לנו עלייה נוספת בהיקף הפיגועים על רקע התקרבות תאריך היעד להשלמת המו"מ עם הפלשתינים, תידרש ישראל למלוא יכולת התמרון - דיפלומטי, צבאי וגם פוליטי - כדי להימנע מהסלמה לא רצויה שעלולה להצית את שתי הגזרות במקביל.

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully