וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערימות פתקים ובלוני ניסוי

דן מרגלית

24.12.2013 / 6:43

הנבחרת האמריקנית, שכינס ג'ון קרי לניהול המשא ומתן הישראלי?פלשתיני, שקועה בבולמוס של הכנת טיוטות וניסוחים ופתקים. בשלב הנוכחי משדר קרי כי הכל מתקדם בקשיים אך בהתמדה. לפיכך מה שהוא מציג לכל צד אינו יותר מאשר בלון ניסוי. מה שנדחה נעקף בלשון חלופית, ואולי בעתיד גם ייאכף.

הוא התחיל בנוכחות של צה"ל על נהר הירדן לתקופה של עשר שנים, ולאחר מכן ייבחן הצורך בהארכת ההסדר. אבו מאזן התנגד במכתב אל הנשיא ברק אובאמה, בטענה כי ישראל תמיד תרצה להמשיך את נוכחותה במקום. בטיוטה הבאה המיר קרי את צה"ל בנוכחות של חיילים אמריקנים. זו אינה מילה אחרונה. הכל עדיין נזיל.

גורמים המקורבים למשא ומתן יודעים לרמוז כי במלאכת המרקחת כל הרעיונות נזכרים. העובדה כי יש אמריקנים המביאים בחשבון שיהיה צורך בהסדר ביניים לפני ההסכם הסופי, אינה מלמדת כי הם כבר קיבלו את המתווה הזה. הם רק לא מוציאים אותו מכלל אפשרות.

האם מתנהל משא ומתן ישראלי?פלשתיני, או שרמאללה שיתקה אותו וכפתה על הצדדים הידברות ממרחק? סאיב עריקאת סיפר שלשום כי אין עוד הידברות ישראלית?פלשתינית. כל צד מדבר רק עם קרי. ביממה האחרונה שומרת ישראל הרשמית על דממת אלחוט בתשובה לשאלה אם תיאור המצב המביך שבפי עריקאת מדויק.

בנתונים אלה נראה כי הצדדים מתבצרים בעמדותיהם ואינם מתגמשים. לא זו בלבד שאבו מאזן מתנגד אפילו לנוכחות חלקית של ישראל על הנהר, אלא שהוא תובע כי נסיגת צה"ל מהשטחים אשר יוקצו לפלשתין תתבצע בתוך שלוש שנים. אמש הביא אהוד יערי מערוץ 2 מידע כי אבו מאזן תובע לעצמו את כל מזרח ירושלים. אם זה לצורכי מיקוח, כי אז המשא ומתן הוא בעיצומו. אך אם מדובר בעמדה אולטימטיבית כי אז המשא ומתן נדון לכישלון מהדהד, ובקרוב.

בהקשר זה עולה האפשרות שיהיה צורך לדחות את מועד סיום המו"מ, אשר נקבע מראש לתשעה חודשים בלבד, והם יגיעו לפרקם באפריל או במאי 2014. אם ישראל מבקשת להאריכו בכמה חודשים או בשנה, ארה"ב מבינה את ההיגיון שבכך, אבל אינה ממהרת לקבל אפשרות זו בשלב הנוכחי. קרי חושש כי פריצת תאריך המסגרת תחזיר את המשא ומתן להתנהלות בעצלתיים, ובינתיים יעצים הטרור הפלשתיני כפי שנראה בשבועות האחרונים, וגם תתעבה הבנייה בהתנחלויות.

בינתיים רואים האמריקנים גם קצה אור בנטייתו של אבו מאזן להעביר את כובד ההכרעה לליגה הערבית. הן מפני שהיא אוהדת למאמץ האמריקני, הן מפני שאבו מאזן אישיות חלשה מכדי לקבל על עצמו הכרעה היסטורית כה כבדה. אי הוודאות שלטת עדיין בזירת המו"מ, שגורלו טרם נחרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully