וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת אדמה בטורקיה: הכל חינוך

יוסי ביילין

24.12.2013 / 6:40

האם בתיה"ס התיכוניים, המכשירים את תלמידיהם לעמוד בבחינות הכניסה לאוניברסיטאות בטורקיה, יפילו את ארדואן? ייתכן. מכל מקום, הכל החל עם החלטת רה"מ הדינמי וקצר הרוח לסגור את רשת בתיה"ס הללו, השייכים לתנועת "היזמט" של מוחמד פטהולה גולן, כחלק מרפורמה נרחבת.

גולן הוא אחד המשפיעים בארצו ובמפלגתו, הפועל מפנסילבניה בעזרת המוני תומכים, והוא שסייע לארדואן להיבחר לראשות הממשלה שלוש פעמים רצופות. מדובר במטיף מוסלמי נערץ בן 72, אדוק ושמרן מצד אחד, אך מאמין גדול במודרנה, במדע ובחינוך, אשר הצליח להקים רשת חינוך מוסלמית ענקית בטורקיה ובמקומות אחרים בעולם. הוא עוין כלפי האתאיזם, אך קורא להידברות עם הנוצרים ועם היהודים הדתיים, חיובי כלפי ישראל ואף העז לצאת נגד משט המרמרה. הוא גם קורא לארצו לעשות מאמץ גדול כדי להצטרף לאיחוד האירופי, ולא לחפש לו תחליפים.

ב?1999 הואשם גולן בקשירת קשר להפיכת דיני השריעה לחוק הטורקי. עוד לפני שזוכה מהאשמה זו, היגר לארה"ב בתואנה של צורך בטיפול רפואי, ומאז הוא חי בפנסילבניה בבדידות מזהרת, כשהוא משפיע משם על הפוליטיקה הטורקית, מעמיק את אחיזתו במערכת המשפט ובאכיפת החוק, הופך לגורם החינוכי המשמעותי ביותר המכתיב למשרד החינוך את מדיניותו, וקובע את גורלם של פוליטיקאים ממפלגת השלטון הדתית.

כל עוד היה ההסדר הזה נוח לארדואן, התנהל הכל על מי מנוחות. ואולם בחודשים האחרונים השתנו פני הדברים. מטרת ראש ממשלת טורקיה (שאינו רשאי, על פי החוקה, להתמודד בפעם הרביעית על תפקיד זה) היא להיבחר לנשיאות במאי הקרוב, ושסמכויות הנשיא יורחבו ויותירו אותו כאיש הקובע. תוצאות הבחירות האחרונות לא איפשרו לו את שינוי החוקה, אבל הוא עדיין מבקש להיבחר לנשיא. העוצמה הרבה שצבר בעל בריתו לשעבר, גולן, היתה לצנינים בעיניו, וכנראה החליט להחלישו, לקראת הבחירות הללו. הצעד שעשה היה הכרזה על רפורמה חינוכית, שבמסגרתה ייסגרו בתי הספר התיכוניים של גולן, שהם מקור הכנסה מרכזי לתנועתו.

פתאום התרחשו אירועים תקדימיים בטורקיה, ואישים מרכזיים, שרים וקרוביהם, המקורבים לארדואן, נעצרו בידי המשטרה בחשד לשחיתות. ארדואן נבהל. הוא מייחס את המעצרים הללו להתנהגות מערכת אכיפת החוק כ"מדינה בתוך מדינה", ומפטר את ראשיה. אבל גולן לא נשאר חייב, והוא יתמוך במועמדים המתנגדים לארדואן, גם לתפקיד המפתח של ראש עיריית איסטנבול.

מי שביקש להיות הפוטין של טורקיה עלול למצוא עצמו לא רק במצב של מתמודד על תפקיד טקסי בלבד נטול סמכויות, אלא גם כמי שיוצג מולו מועמד העשוי לגבור עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully