וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלום - והגמול הנרחב שבצידו

וויליאם הייג, שר החוץ הבריטי

23.12.2013 / 8:22

הפרידה העולמית מנלסון מנדלה הזכירה שחתירה לשלום דורשת יכולת מנהיגות דגולה, חזון ומחויבות. אני מצדיע להחלטה האמיצה של רה"מ נתניהו ושל הנשיא עבאס להיכנס לשיחות ישירות כדי לפתור את הסכסוך, ומשבח בכל ליבי את המאמצים חסרי הפשרות של מזכיר המדינה ג'ון קרי לתמוך בתהליך. זוהי הזדמנות מיוחדת שאסור להחמיץ.

בריטניה, כמו מדינות רבות, חוותה את המחיר הכרוך לעיתים בכינון שלום. במשך עשורים חווינו על בשרנו גל טרור, שבמהלכו נהרגו אזרחים על ידי כוחות מיליציה. בן משפחת המלוכה נהרג, ורה"מ תאצ'ר ניצלה מהתנקשות. בכל המדינה, מלונדון ועד בלפסט, מברמינגהאם ועד מנצ'סטר, חיילים ואזרחים, קציני משטרה ומנהיגים רוחניים, גברים, נשים וילדים נהרגו בשל אלימות וסבלו בשל הסכסוך. אף על פי כן, בשנות ה?90 הממשלה הבריטית הסכימה לשחרר מאות אסירים שהורשעו בפשעים, ובהם טרור, כחלק מהמאמץ להגיע לשלום עם צפון אירלנד. זו היתה החלטה כואבת ושנויה במחלוקת. למרות זאת אנחנו מאמינים כי זו היתה ההחלטה הנכונה.

הסכסוך הישראלי?פלשתיני הכאיב לשני הצדדים במחיר כבד של חיים ושל כבוד. רה"מ נתניהו והנשיא עבאס קיבלו החלטות שנויות במחלוקת גם הם; רה"מ נתניהו הסכים לשחרר אסירים, והנשיא עבאס הסכים לא לפעול לשינוי הסטטוס של הרשות הפלשתינית באו"ם כל עוד השיחות נמשכות. כעת האתגר עבור שני המנהיגים הוא להמשיך בשיחות ולמנוע כל פעולה שעלולה לחתור תחת מאמציהם - הרחבת התנחלויות והסתה לאלימות.
אבל המנהיגים הם לא האחראים הבלעדיים לשלום. כפי שהניסיון מראה, בין שבדרום אפריקה ובין שבצפון אירלנד, גברים, נשים, ילדים, פעילי זכויות אדם והקהילה הבינלאומית - כולם משחקים תפקיד משמעותי בדרך לשלום.

האזרחים צריכים ליצור את התנאים עבור המנהיגים

הסכם יום שישי הטוב בצפון אירלנד נחתם במשאלי עם בצפון אירלנד וברפובליקה של אירלנד, שתוצאותיהם היו תמיכה של רוב האזרחים בהסכם. בשנים שלאחר מכן לחץ רב הופעל על מנהיגי שתי המדינות לכונן שלום. ארה"ב שיחקה תפקיד מרכזי בהסכם השלום עם צפון אירלנד, בדיוק כפי שהיא ממלאת תפקיד מרכזי במשא ומתן בין ישראל לפלשתינים.

עכשיו אזרחי ישראל והרשות הפלשתינית צריכים ליצור את התנאים עבור שני המנהיגים בדרך לשלום.

בריטניה מוכנה לקחת חלק בתהליך. זוהי הסיבה שבריטניה השמיעה את קולה בוועידת האיחוד האירופי בשבוע שעבר, שהחליטה כי אירופה תעניק לשתי המדינות חבילת הטבות פוליטיות, כלכליות וביטחוניות, שעדיין לא נראתה כמותה באזור, וזאת כדי לתמוך בצדדים כדי להגיע להסכם. ישראל והמדינה שתהיה פלשתין ייהנו מזכויות ומפריבילגיות של שיתוף פעולה עמוק, מגישה מורחבת לשוק האירופי, מקשרים תרבותיים ומדעיים עמוקים ומשיתופי פעולה בתחום הביטחוני.

אני מאמין שרה"מ נתניהו והנשיא עבאס יכולים לעשות שלום. ישראל והרשות הפלשתינית צריכות לעשות כל שביכולתן כדי שהשיחות הללו יניבו פרי. בריטניה ושותפותיה הבינלאומיות יעניקו להן תמיכה מלאה. שיחות משא ומתן אינן דבר קל, אבל שלום יביא עימו גמול נרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully