וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ בבת ים: חמאס מנצל את השטח המבעבע

23.12.2013 / 8:35

מאחורי הפיגוע שאירע אתמול עומדת כנראה תשתית ארגונית, ולא מפגע בודד. אף שעדיין לא ברור אם חמאס אחראי למעשה, יש לו אינטרס לחמם את המצב ולמנוע הסכם בין הרשות לישראל

צילום: יוסי ציפקיס, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

פיצוץ מטען החבלה אתמול (ראשון) באוטובוס בבת ים, רחוק מלהיות מפתיע. האווירה כללית המתחממת בשטחים, התחושה שהתהליך המדיני אינו מתקדם לשום מקום, הבנייה המואצת בהתנחלויות ומספר ההרוגים הגבוה יחסית בקרב הפלסטינים (שלושה בשבוע שעבר בגדה ובעזה ו-28 מתחילת השנה בגדה מאש חיילי צה"ל) - כל אלה מגבירים את התסיסה נגד ישראל. עוד ועוד ניסיונות לפיגועים נרשמים בכל שבוע שחולף, רובם הגדול מסוכל בידי כוחות הביטחון הישראלים והפלסטינים. ועם זאת, חלקם יוצאים לפועל - על אף המאמץ הגדול המושקע על ידי כוחות הביטחון משני הצדדים.

גילה את מטען החבלה באוטובוס: ”ראיתי תיק עם חוט אדום”

סוכל פיגוע בבת ים: חבלן משטרה פוצץ מטען באוטובוס. רויטרס
האוטבוס המפויח בבת ים/רויטרס

בשבוע שעבר דיווח "הארץ" כי חמאס תכנן מאז שחרור שליט באוקטובר 2011 80 פיגועים שונים - רובם הוכוונו על ידי משוחררי העסקה השוהים בעזה או במקומות כמו טורקיה. לכך צריך להוסיף עוד תוכניות רבות לפיגועים מבית היוצר של הארגונים האחרים או של פלסטינים עצמאים. אולם בשונה משרשרות הפיגועים "העצמאיים" שגבו חמישה קורבנות ישראלים מאז תחילת השנה, מטען החבלה אתמול אינו נראה כמו עוד אחת מהיוזמות הפרטיות של פלסטינים שמחליטים לצאת על דעת עצמם להרוג ישראלים. ניתן לשער שהפעם מדובר בתשתית ארגונית, לא מתוחכמת במיוחד, לפחות לפי מה שניתן ללמוד מגודל המטען ואיכותו.

לא ברור אם ניסיון הפיגוע בבת ים קשור לחמאס או לא, אך לארגון, שבירך על הפיצוץ באוטובוס, יש אינטרס לייצר הסלמה מול ישראל - לפחות בגדה. עבור חמאס, יש חשיבות כמעט עליונה לשמור על השקט היחסי מול ישראל ברצועת עזה. באשר למצב ביהודה ושומרון - זה כבר סיפור אחר. הוא אינו רוצה בהתקדמות המשא ומתן, והחדשות בדבר הסכם מסגרת בין ישראל והפלסטינים שיוצג עד סוף החודש, אינן חיוביות מבחינתו.

הארגון גם חש בבעבוע הגובר בשטח בעיקר בתוך מחנות הפליטים. את הדוגמה האחרונה קיבלנו בסוף השבוע. עשרות צעירים תושבי מחנה הפליטים של טול כרם, יצאו לרחובות והבעירו צמיגים, כמחאה על הכוונה של חברת החשמל הפלסטינית ועיריית טול כרם, להתקין מוני חשמל בבתי התושבים (שיוכלו לתת אומדן מדויק לצריכת החשמל ולחייב את תושבים בהתאם). הרעיון הזה לא מצא חן בעיני התושבים שיצאו להפגנות שנמשכו במשך שעות ולחסימת צירים ראשיים. המחנות, בחלקם לפחות, הפכו ל"אקס-טריטוריה". לא רק שבמערכת הביטחון הישראלית מבינים כי כניסה אליהם תביא להסתבכות, גם מנגנוני הביטחון הפלסטינים נזהרים מלפעול שם.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

רוב ההתערות - ממחנות הפליטים

הביקורת הנשמעת כיום בקרב מערכת הביטחון הישראלית על מנגנוני הביטחון הפלסטינים מתמקדת ברובה בהיעדר פעילות של ממש במחנות הפליטים. שם גם מצטברות רוב ההתרעות על כוונה לפיגועים. בעוד בערים הגדולות הרשות מוכיחה יכולת ומוטיבציה של ממש, נדמה שבעקבות החיכוך עם תושבי המחנות הרשות מהססת מלפעול שם. בסוף השבוע שעבר ביקרתי במחנה הפליטים בלטה, ואחת הטענות שנשמעו שם הייתה העלייה באירועים הפליליים, נוכח היעדר פעילות משטרתית של הרשות הפלסטינית.

בעוד שבוע אמורה להשתחרר מבתי הכלא בישראל הקבוצה השלישית של האסירים הביטחוניים הוותיקים. על פי הדיווחים המגיעים מהצד הפלסטיני, ג'ון קרי יציג במקביל (פחות או יותר) את הסכם המסגרת לישראל ולרשות. עדיין לא ברור אם לשני האלמנטים הללו תהיה השפעה מרגיעה או מתסיסה על השטח הרוגש גם כך.

פיצוץ חפץ החשוד בקו 240 בבת ים אדם אחד נפצע קל. דצמבר 2013. דרור עינב
נמנע אסון. חוקר משטרתי באוטובוס קו 240, אתמול/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully