וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודות שירות זה לא קייטנה: עונש ראוי לרב אלון

נוגה ויזל

22.12.2013 / 11:02

בתגובה למקהלת המבקרים את העונש ה"קל מדי" שנגזר על הרב שהורשע במעשים מגונים, מבקשת עו"ד נוגה ויזל להציג את הצד השני של המטבע, ללא שיקולים פופוליסטיים

כל אימת שבאמצעי התקשורת מתבשר הציבור על פסק דין שניתן לנאשם בעבירות מין אלו או אחרות, מתעוררת סערה ציבורית גדולה שנוגעת למידת החומרה של העונש שהוטל עליו. כעורכת דין פלילית שייצגה נאשמים במהלך השנים, חשוב לי מאוד להבהיר את עמדתי בנושא ולספק נקודת מבט רחבה יותר מזו שמספקים אמצעי התקשורת, שאמנם תפקידם הוא ליידע את הציבור - אך במקביל, לדאוג גם לרייטינג או לפופולריות שלהם.

הכותרות הגדולות והמוצלחות ביותר מבחינתם, הן כמובן אלו שמשפיעות על קהל הקוראים, המאזינים או הצופים, ומעוררות אותו. עם זאת, לעתים קרובות מקובל לעשות מניפולציות שונות על הקהל הרחב ולהשפיע על דעתו מבלי שהוא יהיה מודע לכך כלל.
קחו למשל את הדוגמה המושלמת לכך: גזר הדין שניתן בשבוע שעבר בעניינו של הרב מוטי אלון, שהורשע בביצוע מעשים מגונים בנער בן 17, ונשלח לשישה חודשי עבודות שירות.

גזר הדין של הרב אלון - עוד כותרות:
רבנים תומכים ברב אלון: "נעשה כאן עיוות דין"
עונש קל, נרפה ומסוכן / שבתי בנדט
עבריין, אבל עדיין רב / אסף וייס

נתחיל מהשאלה - מה הן בדיוק עבודות שירות? רבים בקרב הציבור לא מודעים למשמעות של העונש מבחינת הנאשם, וכתוצאה מכך קם קול זעקה במחאה על כך שלא נגזר עליו מאסר בפועל. למעלה מ-2,000 מורשעים בישראל מרצים בימים אלו עבודות שירות מגוונות - בבתי חולים, בתי אבות ובמוסדות שונים. במסגרת עבודות השירות, צריך הנאשם להיות נוכח ולקחת חלק פעיל לטובת הציבור בין השעות 8:00-16:00 מדי יום ביומו, ללא יוצא מן הכלל. הליך עבודות השירות הונהג בישראל ב-1987 ושירות בתי הסוהר הוא זה שהופקד על ביצועו. מטרתו היא להקטין את הצפיפות האיומה בבתי הסוהר ולשקם את הנאשם - וכל זאת בלי להעביר אותו את החוויה השלילית של ריצוי עונש מאסר בפועל. לרוב, העבודות מוטלות על נאשמים ללא עבר פלילי ועל נאשמים שלא מהווים סכנה לציבור.

פגיעה הרסנית בשם הטוב

במקרה של הרב אלון, אפילו עורך הדין שמונה לטיפול בתיק מטעם פרקליטות מחוז ירושלים הודה כי מדובר בעונש הולם ומידתי, שאינו חורג מהענישה המקובלת עבור המעשים שיוחסו לכבוד הרב. מעבר לכך, בשקלול הנתונים, נלקח בחשבון פרק הזמן שחלף מאז ביצוע העבירה ב-2005 - קרוב לעשור. עוד חשוב לציין שהרב לא הורשע בביצוע מעשה סדום אלא במעשים מגונים בלבד. זאת ועוד - המתלונן היה בן 17 בעת ביצוע העבירה; אם היה מתחת לגיל 16, כל שכן 14, רוב הסיכויים שהעונש היה חמור הרבה יותר.

מלבד זאת, לפני שממהרים לשפוט ולהחליט כי מדובר בעונש קל מדי, צריך להבין שבמובנים רבים, הוא אינו קל כלל ועיקר - ללא קשר למשך עבודות השירות. עבור אדם במעמדו של הרב מוטי אלון, עצם ההרשעה מהווה פגיעה קשה ובלתי הפיכה, ללא קשר לעונש שהתקבל בסופו של דבר. מדובר בפגיעה הרסנית בתדמית ובשם הטוב של אדם שעברו הפלילי היה ללא רבב, ושנחשב בעיני רבים למנהיג ואף מורה רוחני.

אני מאמינה שכאשר נתקלים בפסק דין זה או אחר שניתן בסופו של משפט שנסוב סביב עבירות מין, חשוב ביותר לבחון כל מקרה לגופו ולא למהר להקים קול זעקה ציבורי. ישנם רבים בקרב הציבור הרחב שמאמינים כי עברייני מין מורשעים צריכים למצוא את מקומם מול כיתת יורים ויפה שעה אחת קודם. עם זאת, מדינת ישראל אינה מדינה חשוכה ומערכת המשפט הישראלית אינה ממהרת לחרוץ גורלות בלי לבדוק כל מקרה לעומק - וזה בדיוק מה שצריך לעשות גם הציבור הרחב. ישנם כאלו בקרב הציבור שטוענים כי לפחות היה צריך הרב להתנצל ולהביע חרטה על מעשיו, אך האמת היא שמאחר והרב לא הודה מעולם בביצוע העבירות שיוחסו לו, הרי שאין שום טעם הגיוני שיביע חרטה. הרב נאבק על חפותו לאורך כל הדרך, וישנו סיכוי לא רע שאף יערער על החלטת בית המשפט בהתאם להחלטתו האישית.

על כל זאת יש להוסיף כי גם המקרים בהם הענישה נחשבת לקלה יחסית לא הרתיעו מתלוננים אחרים בתיקים דומים. לאורך כל המשפט נשמע קולו של הנער שעל עדותו התבססה הפרקליטות וההתייחסות אליו הייתה רגישה מאוד בהתחשב בנסיבות. כשבוחנים את כל האספקטים השונים של המקרה וכשמכירים את כל הפרטים שחלקם חסויים עדיין, מבינים כי העונש שנגזר על הרב היה ראוי ומידתי ויש שיאמרו שאף החמיר עמו במידה רבה. לסיכום, בין אם מדובר על רב, על מנהיג, פוליטיקאי או כל אדם אחר מהשורה, חשוב מאוד לנהוג בכל אחד ואחת באופן דומה על מנת שלא לייצר הפלייה כיוון שכולנו שווים בעיני החוק.

עו"ד נוגה ויזל מתמחה בייצוג נאשמים בעבירות מין

לכל הטורים של נוגה ויזל בוואלה!

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully