וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכון הילד בשם עקרון השוויון

זהבה גלאון

22.12.2013 / 5:50

הצעת שרת המשפטים ציפי לבני לקצר את חזקת הגיל הרך משש שנים לשנתיים, נותנת את האות למתקפה לא רק על נשים בהליכי גירושים, אלא מאיימת על רווחת ילדים שהוריהם מתגרשים, בשם "עקרון השוויון והצורך להתאים את החוקים והנורמות למציאות המשתנה".

בישראל, שבה דיני המשפחה נשלטים בידי ממסד דתי ופטריארכלי, נכפה על נשים להינשא ולהתגרש ברבנות ולוותר על רכוש, על מזונות ועל זכויות כדי לקבל גט. במסגרת זו הדיון המשפטי על הזכות להחזיק בילד יהפוך לקלף סחטני ויביא הרעה במצבן של מסורבות גט ועגונות. כיום, "חזקת הגיל הרך" מגינה גם על נשים וגם על ילדים להורים מתגרשים. את ההגנות עליהם יהיה אפשר להסיר רק כשיוסרו האיומים וכשיושג שוויון בחוק, באמצעות חלופות לנישואים, כגון נישואים אזרחיים.

העמדה הליברלית ששרת המשפטים מייצגת מבקשת לכונן סדר משפטי ומגדרי חדש, המבוסס על כללים משפטיים המעניקים יחס משפטי דומה לנשים ולגברים, אך מתעלמת לחלוטין מהשוני הרלוונטי הקיים ביניהם היום. אמנם אי אפשר להתעלם מהשינוי הגדול ביחסם של גברים ובשותפות שלהם בגידול ילדים, ואכן העברה אוטומטית של הילד לחזקת האישה גורמת נחיתות מסוימת במעמד הגברים כשהם מבקשים להתגרש. אך אסור לשכוח שלמרות ההתפתחות החברתית, הנחיתות האמיתית היא של נשים, והיא ניכרת בכל תחומי החיים, כשברוב המקרים הן אלו שמפסיקות לעבוד לאחר הלידה כדי להיות עם הילדים.

שדה קרב רגשי

לא פחות מכך, קיצור חזקת הגיל הרך יפגע בילדים עצמם. כשהורים נמצאים בסכסוך, ההסדר הגרוע ביותר לילד בגיל שנתיים הוא משמורת משותפת שנכפית על ההורים. עבור ילד זהו שדה קרב רגשי וחומרי כשהוריו נמצאים בקשר הרוס ונכפה עליהם לתאם ביניהם את הפרטים הקטנים ביותר של שיגרת ימיו ולילותיו, ולכן גדל הסיכון ליצירת תשתית לחרדות ולטראומות שישפיעו על כל חייו.

כאלטרנטיבה ליוזמה המוצעת, הגשתי הצעת חוק "הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (הסדרי ראייה נרחבים)", שנכתבה בסיוע מרכז רקמן באוניברסיטת בר?אילן, המבוססת על המודל שלפיו "חזקת הגיל הרך" תישאר בתוקף, אך באופן מתון יותר. לגברים תינתן האפשרות לבטל אותה במקרים רבים יותר, ותינתן האפשרות לקביעת הסדרי ראייה נרחבים התלויים בצרכיו ההתפתחותיים של הילד ובאופי הקשר שלו עם הוריו לפני הפירוד.

מי שדוגל בשוויון ורוצה לחולל מהפכה בתחום הגירושים ולהקטין את הקונפליקט בין ההורים, לא יכול לפתור נקודה אחת במכלול חוסר השוויון. לפני שכופים שוויון בגירושים, צריך להבטיח שוויון במהלך הנישואים, בתחום הטיפול בילדים. כשיהיה שוויון אמיתי, הנשים תוכלנה לנהל מאבק בתנאי פתיחה שווים, ואז יהיה אפשר לקצר את תקופת המסירה האוטומטית של ילדים קטנים לחזקת האם.

הכותבת היא יו"ר מפלגת מרצ

  • עוד באותו נושא:
  • גירושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully