וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד או מרצ? הקוד הגנטי כבר החליט בשבילכם

20.12.2013 / 20:02

מחקר אמריקני קובע כי לגנים שאיתם אנחנו נולדים יש תפקיד משמעותי בקביעת הנטיות הפוליטיות שלנו. בוויכוח הבא שאתם נקלעים אליו, זכרו: אין סיבה להתעצבן, הם פשוט נולדו כך

פתקי המפלגות המועמדות לכנסת ה-19, ינואר 2013. עומר מירון
פתקי המפלגות המועמדות לכנסת ה-19, ינואר 2013/עומר מירון

אין ספק שהסביבה שבה אנו גדלים וחיים משפיעה על הנטיות הפוליטיות שלנו – אך כעת, מחקר חדש קובע כי גם הגנים ממלאים תפקיד משמעותי בקביעה של ראיית העולם הפוליטית. המחקר, שנעשה על ידי חוקרים באוניברסיטת לינקולן בנברסקה ופורסם בירחון המדעי "פסיכולוגיה פוליטית", בחן את הדמיון בהעדפות הפוליטיות בקרב תאומים – מחציתם זוגות תאומים זהים.

ד"ר קווין סמית', חוקר מדעי המדינה שהוביל את המחקר, סיפר: "נהגנו לחשוב שגישה פוליטית נובעת מהסביבה. המחקר שלנו, יחד עם מחקרים נוספים, מוכיח שלפחות באופן חלקי, מקורה במאפיינים ביולוגיים". 682 זוגות תאומים שנמצאו במרשם התאומים של מינסוטה גויסו למחקר. מחציתם זוגות זהים, אשר חולקים את אותם הגנים באופן מלא, והנותרים תאומים שחולקים רק כ-50% מהקוד הגנטי.

"ההבדלים הפוליטיים מגיעים ממקור עמוק יותר"

לנחקרים הוצגו שאלות שבחנו את ראייתם במגוון של סוגיות פוליטיות, החל מנישואים חד-מיניים, דרך חינוך דתי בבתי ספר ועד עמדתם בנוגע לקפיטליזם וסוציאליזם. זוגות התאומים הזהים הציגו עמדות פוליטיות קרובות בהרבה מאלה של זוגות התאומים שאינם זהים. בחינה נוספת של הנתונים העלתה כי הקרבה בראיית העולם אצל זוגות התאומים הזהים נובעת, לפחות בחלקה, מהשפעות גנטיות.

אזרחים מצביעים בקלפיות, ינואר 2013. דרור עינב
מצביע בבחירות לכנסת, ינואר 2013/דרור עינב

"אני יודע שאנשים מסוימים ממש נלחצים מזה", אמר סמית' לאתר האמריקני "האפינגטון פוסט", "הסביבה חשובה – היא פשוט לא הכול. אפשר לדבר על ביולוגיה, ואפשר לדבר על הסביבה. מי שאנחנו זה בעצם שילוב של השניים". החוקרים מאמינים שהתוצאות המפתיעות של מחקרם יגרמו לאנשים להבין טוב יותר את יריביהם הפוליטיים, ובמידה מסוימת גם להקל את המתחים ההולכים וגוברים בפוליטיקה האמריקנית.

"יש כאלה שחושבים שאם אנשים פשוט ידברו על פוליטיקה מספיק זמן, כולם יגיעו להסכמה בסופו של דבר", טען ד"ר ג'ון היבינג, מצוות החוקרים באוניברסיטת לינקולן. "המחקר שלנו מצביע על כך שהבדלים פוליטיים מגיעים ממקור עמוק יותר, ונובעים מהשפעות ביולוגיות שקובעות את הצורה בה נתפוס ונעבד את העולם".

מחקר נוסף, שפורסם לפני כשנה ותומך בטענתם של החוקרים, מצא שבני אדם עם ראייה פוליטית שונה שמים לב לגירויים שונים – ומעבדים אותם בצורה שונה. מייק דוד, פסיכולוג בצוות המחקר, הסביר כי הבדלים ביולוגיים מולדים יכולים להסביר את השוני בצורה שבה אנשים שונים רואים – גם ברמה הפיזית – את העולם.

ד"ר היבינג טען כי הכרה של הבסיס הביולוגי שמוביל לנטיות הפוליטיות שלנו עשוי לגרום לאנשים להיות יותר סובלניים אחד כלפי השני, ובכך לעודד פשרה. "אנחנו אוהבים להאמין שהיריבים הפוליטיים שלנו הם פשוט בורים, אך לעתים – לא בהכרח בכל המקרים – הם מכירים היטב את החומר, רק שיש להם נטיות מולדות שונות", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully