וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השעיית הרופאים לא תועיל

עו"ד עופר דורון

19.12.2013 / 12:09

עצוב לראות שכבר למחרת שידור תחקיר "עובדה" הזדרזה הנהלת ביה"ח איכילוב והודיעה כי תפתח בהליך השעיית הרופאים שצולמו. נזכיר כי מדובר בשלושה מהרופאים הבכירים באיכילוב, מנהלי מחלקות מהחשובות במערכת, העוסקים בניתוחים המורכבים ביותר הקיימים (נוירוכירורגיה ולב), ומעטים (אם בכלל) הם המומחים מסוגם ומרמתם בישראל.

השעיה, צריך לציין, היא הליך דחוף ומיידי, שמטרתו להגן על הציבור מפני נזקים עתידיים, העלולים להיגרם לו אם אותו רופא ימשיך בעבודה יום אחד נוסף. זאת עד לבירור העניין באופן מסודר במסגרת הליך משפטי או משמעתי, אם יינקט כזה. במובן זה, השעיה דומה למעצר שמטרתו להרחיק גורמים עברייניים מסוכנים מהרחוב, וזאת עד שיסתיים ההליך המשפטי נגדם והם יושמו מאחורי סורג ובריח (אם יורשעו).

אין ספק שהצילומים בסתר שהוקרנו ב"עובדה" טעונים בירור, תוך כדי מתן אפשרות לאותם רופאים להסביר את עמדתם ולטעון טיעוניהם. וטיעונים כאלה - כך נראה - קיימים גם קיימים; די בכך שעמדת הנהלת ביה"ח גם אחרי פרסום העניין היא (על פי הפרסומים בתקשורת) שרופאים רשאים להפנות מטופלים פרטיים שלהם לביה"ח, על מנת להבין שהתשובות אינן חד?משמעיות וברורות. נוסף על כך, העובדה שהתחקירנית הציגה עצמה כסוכנת תיירות מרפא, להבדיל ממטופלת הזקוקה לטיפול רפואי (ובכך נראה כי נופלת הטענה להיות הדרישה פלילית או אפילו גובלת בעבירת השוחד), מצריכה לכל הפחות להבהיר ולתחם מחדש את גבולות המותר והאסור בתחום זה, בטרם ננקטים הליכים משפטיים נגד רופא זה או אחר.

אולם האם בירור זה צריך להתבצע במסגרת הליך שיתקיים בעוד הרופאים מושעים מעבודתם? כלום ציבור המטופלים הממתין לניתוח ומשווע לכירורגים מוכשרים ומובילים, היכולים להציל את חייו, יעדיף (או יוכל) להמתין עד אשר יסתיים בירור העניין והרופאים הנדונים ישובו לעבודתם במחלקות?! ברור שלא. המשמעות המעשית תהיה שאותם רופאים שיושעו מעבודתם יעברו בינתיים לנתח את אותם מטופלים במערכת הרפואה הפרטית, מצב שיגרום הפסד לכל המעורבים בדבר, ואשר עלול אף להביא - כפי שאירע בעבר - לכך שבסופו של דבר הרופאים יעזבו סופית את המערכת הציבורית ויעדיפו לטפל אך ורק במערכת הפרטית.

להקפיד על השמירה על זכויות הרופאים

עדיין אפשר לקיים בירור מסודר בשאלה אם אותם רופאים חטאו או חרגו מהנהלים - לא כהליך מהיר שהוא מעין "בית דין שדה", במסגרת הליך ההשעיה, אלא על פי הכללים המקובלים - במשפט משמעתי בבתי הדין המוסמכים לכך או במשרד הבריאות. הליך כזה יקפיד על השמירה על זכויותיהם של הרופאים, שהעניקו שנים רבות מחייהם למערכת הציבורית, לקידומה ולטיפול בחולים, ומצד אחר ישרת את האינטרס של שמירה על חייהם ועל בריאותם של אותם חולים, הממתינים לניתוחים שיבוצעו על ידי הרופאים העומדים במרכז הפרשה.

על פניו נראה כי כל מטרתה של השעיה דחופה מעין זו היא תגובה מהירה לכתבה המרעישה, שזכתה לשיעורי רייטינג גבוהים ואשר מכה הדים כבר כמה ימים בתקשורת. בעבר, לא פעם ולא פעמיים, הוכיחו הנהלת ביה"ח איכילוב והעומד בראשה, ד"ר אורי ברבש, כי אינם ממהרים לפעול אך ורק על מנת לרצות את דעת הקהל, והם ידעו להעדיף את אינטרס המערכת על פני כניעה לפופוליזם זול.

אני מקווה כי גם במקרה זה יתאפשר לרופאים להתגונן מפני הרדיפה המתנהלת נגדם בהליך מסודר ותקין, תוך כדי העמדת כישוריהם לטובת המנותחים במערכת הציבורית במהלך ניהולו של הליך כזה.

הכותב מעניק ייצוג משפטי לרופאים בהליכים משמעתיים מטעם ההסתדרות הרפואית בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully