וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל המשוגע התורן

דן מרגלית

17.12.2013 / 6:26

תגובת ישראל להרג רס"ר שלומי כהן על גבול הצפון מעידה כי נתנה אמון בהסברי ממשלת לבנון כי מדובר בחייל בודד, שפעל על דעת עצמו. מייד עם היוודע הירי פנתה הממשלה בביירות אל מטה האו"ם ומסרה כל פיסת מידע על החייל, שהוא למרבה ההפתעה סוני ולא שיעי, ועצרה אותו. בנסיבות אלה נהנתה לבנון מן הספק.

הדעת נותנת כי חיזבאללה אינו מעוניין בחימום הגבול. אנשיו שקועים בבוץ של מלחמת האזרחים בסוריה הגולשת ללבנון ומעוררת ביקורת פנימית על חסן נסראללה, שאינו חדל מלסבך את ארץ הארזים בקשיים לא לה. ייתכן שדווקא אחד הארגונים הסוניים המעורבים במלחמה בסוריה, הסתעפות כלשהי של אל?קאעידה או גורם אלמוני אחר, מעוניין לגרור את חיזבאללה לעימות עם ישראל. הן יש גורמים ערביים בבקעת הלבנון שמנהלים דו?קרב עם חיזבאללה בחלק מאזורי הקרבות.

מאז הקרבות בסוריה והתקרבותם של המורדים היותר?איסלאמים לעבר הגולן יש סימנים זעירים להתעצמות האש המכוונת לעבר ישראל. לרוב עדיין מדובר בכדורים ובפגזים תועים, אבל ריבוי הפגיעות - ולאחרונה אף הטמנת מטען צד - הדליקו בישראל נורה אדומה שהנה הולך וקרב לאיטו השלב שבו הירי הזה יהיה בכוונה תחילה.

אווירה של עמימות מסביב לגבול בצפון

מאז שביתת הנשק ב?1949 ועד מלחמת ששת הימים ב?1967 נכח בזירה גורם עלום שם שנקרא "החייל המשוגע". לרוב היה ירדני. איש הלגיון אשר לדברי המלך חוסיין נטל את הרובה לידיו וירה על דעת עצמו בישראלים ששוטטו בקירבת הגבול. אסור שתסמונת זו תחזור. מתי תדע ישראל אם מדובר בחייל משוגע בפועל או במי שמתחזה להיות כזה, או שהמדינה הערבית השכנה נחבאת מאחוריו? הכמות קובעת.

ככל שירבו המעשים האלה ותגבר תדירותם, לא יהיה עוד אפשר לקבל את ההסבר הזה, אף שישראל בוודאי תבחן אותו היטב בטרם תחליט לפגוע בממשלה הריבונית השכנה.

הבעיה היא שעקב המלחמה בסוריה והאביב הערבי וההתמודדות עם איראן, הולכת ונבנית באזורים הסמוכים לגבול הישראלי אווירה של עמימות. אין מי שמקבל אחריות, וגם אם נמצא - כי אז אין לו כתובת וטוויטר ופייסבוק. התוצאה היא, כפי שאירע לאחרונה, שבתגובה לפיגוע בישראל תקף צה"ל ארגון של אחמד ג'יבריל הפלשתיני, שהדעת נותנת כי לא היו לו יד ורגל בתקרית. לעיתים אין ברירה, לעיתים אין זיהוי מטרות חלופי, ולעיתים מנצלים את המצב כדי לסגור חשבון עם גורם טרור בשל אירועים קודמים.

ההיגיון אומר כי ללוחמי האביב הערבי בסוריה ובלבנון אין עתה עניין לפתוח חזית דווקא עם ישראל, אך ההיגיון גם מזכיר כמה פעמים חוסר ההיגיון הכתיב מהלכים הרי גורל על מפת המזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully