וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל התקבלה לארגון המפעיל את מאיץ החלקיקים

12.12.2013 / 20:06

בהחלטה שהתקבלה פה אחד אושר לצרף את ישראל כחברה מלאה בארגון האירופי למחקר גרעיני CERN - המדינה הראשונה שאינה באירופה שמצטרפת אליו. "נקודת ציון דרמטית למדע"

הארגון האירופי למחקר גרעיני CERN, המפעיל את מאיץ החלקיקים הגדול בעולם בז'נבה החליט הערב (חמישי) לקבל את ישראל כחברה מלאה בו. בכך הופכת ישראל למדינה הראשונה שנמצאת גיאוגרפית מחוץ לאירופה המתקבלת כחברה מלאה. יצוין כי מדענים ישראלים היו פעילים ב-CERN עוד מ-1991, וכי משנת 2011 נמצאת ישראל במעמד של חברה נלווית בארגון. במועצה חברות 20 מדינות מאירופה וההחלטה על קבלת ישראל התקבלה פה אחד.

משמעות החברות המלאה היא שילובם של נציגים ישראלים בוועדות המנהלות של הארגון, השפעה על מדיניות וכיווני המחקר של CERN ועל חלוקת המשאבים של הארגון. בנוסף, החברות תאפשר לחוקרים ישראלים לגשת לקרנות ומענקים נוספים לביצוע מחקרים ולקבל נגישות טובה יותר למעבדות ומתקנים מתקדמים. תעשיות ישראליות יוכלו לגשת למכרזים נוספים הקשורים בבניית ותיחזוק המאיץ ביתר קלות.

עוד בנושא:
יום חג למדע: פיזיקאים איתרו את ”החלקיק האלוהי”

זה שנים נוטלת ישראל חלק במספר פרויקטים ותכניות מדעיות וטכנולוגיות ספציפיות הפועלות במסגרת CERN, בהשקעה כ- 3 מיליון פרנקים שוויצריים בשנה בעבור השותפות, ומשאבים נוספים בפיתוח תחום המחקר בארץ. כך למשל, במאי 2013 חנכה ות"ת מרכז מצוינות בתחום החלקיקים והאסטרו-חלקיקים בשותפות מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית והטכניון.

בתוך מאיץ החלקיקים של CERN, שוויץ. רויטרס
"נקודת ציון דרמטית". המאיץ הענק/רויטרס

בעקבות קבלתה לארגון תשתתף מדינת ישראל בתשלום דמי חבר בסך של כ-12.2 מיליון פרנקים שוויצרים בשנה, שימומנו, בהתאם להחלטת הממשלה (שהתקבלה באפריל 2011), בין היתר על ידי הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) שבמועצה להשכלה גבוהה (52%); משרד הכלכלה - (17%); משרד המדע והטכנולוגיה - (7%); משרד החוץ - (7%); משרד ראש הממשלה - (10%); ומשרד האוצר - (7%).

פרופסור מנואל טרכטנברג, יו"ר הות"ת, בירך הערב על קבלתה של ישראל וציין כי "זוהי נקודת ציון דרמטית להמשך קידומו של המחקר המדעי בישראל". לדבריו, "כעת תהנה הקהילה המדעית בישראל מנגישות טובה יותר מאשר בעבר לידע ולתשתיות המדעיות המתקדמות הקיימות ב-CERN, והדבר יוביל בהמשך לחיזוק הקשרים המדעיים הכוללים בין ישראל ובין הקהילה האירופית". פרופסור טרכנטברג ציין כי עוד כי זוהי עוד תעודת כבוד למחקר הישראלי, אשר הגיע למקום מוביל עולמית בתחום הפיסיקה של החלקיקים, כמו גם בתחומים נוספים.

עמנואל טרכטנברג במסיבת עיתונאים לאחר הגשת הדוח לבנימין נתניהו ראש הממשלה, ספטמבר 2011. עומר מירון
"הקהילה המדעית בישראל תיהנה מנגישות טובה יותר מאשר בעבר לידע ולתשתיות המדעיות המתקדמות". טרכטנברג/עומר מירון

"הקהילה המדעית בישראל תרמה רבות ל-CREN לאורך השנים", אמר מנכ"ל הארגון רולף הויר בהודעה מטעם הארגון. "אני מצפה לקבלתה של ישראל כחברה ה-21 ולהעמיק את שיתוף הפעולה".

פרופ' אליעזר רבינוביץ מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ראש הוועדה לאנרגיות גבוהות של האקדמיה הישראלית, ומי שטיפל בהצטרפות ישראל לארגון אמר: "זהו רגע מיוחד מאוד למדע הישראלי ולישראל. זה משקף עשורים שבהם מדענים ישראלים רבים, טכנאים והתעשייה הישראלית תרמו בצורה משמעותית למאמץ האירופי המדעי ב-CERN". הוא הוסיף כי ישראל הופכת לחברה מלאה בצוות "בתקופה מרגשת במיוחד בהCERN הולך לסרוק אופקים חדשים".

סגן שר החוץ, ח"כ זאב אלקין, בירך הערב על ההחלטה, ואמר: "אני מברך את הקהילייה המדעית במדינת ישראל ואת אנשי משרד החוץ שעמלו ימים כלילות במשך תקופה ארוכה על ההישג הזה. ההחלטה שהתקבלה היום בז'נבה מהווה אות הוקרה למדע הישראלי ודוגמה מצוינת לכך שניתן לקדם שיתוף פעולה מחקרי עם אירופה בלי שום התניות פוליטיות-מדיניות".

"ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לאירופה שתשתתף כחברה קבועה, זהו הישג מדעי ומדיני כאחד, המצטרף לשורה של הישגים דומים בשנים האחרונות", הוסיף שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי. לדבריו, "חברות ישראל בארגון תאפשר לחוקרים ישראלים גישה לתשתיות מחקר מהמתקדמות בעולם".

בהכנת הידיעה השתתף אמיר תיבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully