וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות חרדים הפגינו למען סרבן שנכלא: "לא נתחייל"

4.12.2013 / 14:04

כ-700 חרדים הפגינו מול כלא 6, שם נכלא תלמיד ישיבה שסירב להתייצב בלשכת הגיוס. בהפגנה נכח מנהיג הציבור הליטאי, הרב אוירבך. מקורביו: "מדובר בצעד ראשון לקראת גל מחאות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

בעוד מפלגות הקואליציה ממשיכות בימים אלו בניסוח חוק הגיוס החדש לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית, בציבור החרדי מחריף המאבק נגד גיוס בחורי הישיבות. כ-700 חרדים הפגינו הבוקר (רביעי) סמוך לכלא 6, שם נכלא בתחילת השבוע תלמיד ישיבה בן 18 לאחר שסירב להתייצב, על פי זימון, בלשכת הגיוס, ונשפט ל-14 ימי מעצר. במהלך האירוע נשאו המפגינים שלטים שעליהם נכתב "תופסק רדיפת הדת בארץ ישראל" ו-"לא מתייצבים, לא מתחיילים".

עוד בנושא
תכנית הבית היהודי: בלי סנקציות פליליות נגד חרדים משתמטים
חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה, החרדים קרעו את החולצות
הממשלה אישרה את חוק הגיוס: "נתחשב בחרדים"

חרדים מפגינים מול כלא 6, דצמבר 2013. שלומי גבאי
הרב אוירבך הביא זר. מפגינים סמוך לכלא 6, היום/שלומי גבאי

בהפגנה אף השתתף מנהיג הציבור ליטאי, הרב שמואל אוירבך, ואף ביקר עם זר פרחים גדול במתקן הכליאה כדי להביע תמיכה בצעיר. במענה לשאלת וואלה! חדשות כיצד להיאבק בכליאת בחורי ישיבה שלא מתגייסים, השיב הרב אוירבך: "השם יעזור". בסיום הביקור אמר הרב כי הוא מקווה שהציבור החרדי יצליח "לעמוד בניסיונות". הוא אף הוסיף: "הקדוש ברוך הוא ייתן בלב אחינו שיבינו שאלו שמחזיקים בתורה הם הנשמה של עם ישראל, שתתבטל הגזירה ושיהיה הרבה תורה בארץ ישראל".

יוסף פטרוב, מקורב לרב אוירבך, שהתלווה אליו לביקור בכלא, סיפר כי הרב ביקש מהצעיר ברכה. "הוא הרגיש שהוא מייצג את העם החרדי", סיפר פטרוב. לדבריו, "הציבור החרדי לא מתכנן להתגייס. חבל להיכנס לאשליה הזו ועוד יותר חבל ליצור מלחמת אחים". פטרוב הוסיף כי הצעיר שנמצא בכלא "חזק, אך קשה לו עם הקללות וניבולי הפה בפנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חרדים מפגינים מול כלא 6, דצמבר 2013. שלומי גבאי
"הציבור החרדי לא יתגייס, חבל להיכנס לאשליה". מחוץ לכלא 6, היום/שלומי גבאי

בהודעה שפרסמו לקראת ההפגנה מול שערי הכלא כתבו מקורבי הרב כי מטרת הביקור היא "לחזק ולעודד את רוחו של בחור הישיבה שנעצר בעוון לימוד התורה הקדושה". שעיה ויין, מקורבו של הרב אוירבך, אמר לוואלה! חדשות כי "מדובר בצעד ראשון לקראת גל מחאות בינלאומיות בכל העולם היהודי. הציבור החרדי ישמור ויגן על בניו בכל מחיר ובכל דרך אפשרית".

הצעיר שנכלא בתחילת השבוע, תושב קריית מלאכי ותלמיד ישיבה בפתח תקווה, זומן לצו ראשון עוד בטרם בוטל חוק טל. כשהגיע בפעם הראשונה לבקו"ם, הצהיר כי תורתו אומנותו וניתן לו על פי ההליך הקבוע להמשיך ללמוד בישיבה. מיד לאחר שבג"ץ הורה על ביטול החוק, קיבל הצעיר זימון נוסף לגיוס.

חרדים מפגינים מול כלא 6, דצמבר 2013. שלומי גבאי
חרדים מפגינים מול כלא 6, דצמבר 2013/שלומי גבאי

בהוראת רבניו המשתייכים לזרם הליטאי-קיצוני של הרב אוירבך, התעלם הצעיר מהזימונים ולא התייצב בלשכת הגיוס. ביום ראשון האחרון הגיעה המשטרה הצבאית לביתו ועצרה אותו. כשנלקח לבקו"ם בבאר שבע, הצהיר הצעיר כי אינו מתכוון בשום אופן להתגייס ונשפט לשבועיים מעצר.

גורם צבאי מסר כי החרדי שנכלא החל תהליך גיוס בבסיס הקליטה והמיון כמו שאר חבריו החרדים מהזרם הליטאי. בשלב מסוים, החליט הבחור להפסיק את תהליך הגיוס במסלול חרדי שבסופו היה נכנס ל"רשימת המתנה" עד להכרעה בכנסת. מרגע ההחלטה לצאת מהמסלול לחרדים, הוחלט בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר להתייחס אליו כמו אל מועמד לשירות ביטחון רגיל ולהודיע לו כמה פעמים על תאריך גיוס. משלא התייצב כנדרש, הוא נעצר ונכלא. הגורם הוסיף כי נאמר לו שאם יודיע על כוונתו להתגייס לצה"ל באחד המסלולים, ישוחרר ממעצר, אך מכיוון שהוא מתבצר בדעתו שלא התגייס לצה"ל על רקע אידאולוגי הוא יועמד לדין בכלא. יצוין, כי בעוד 14 יום יפנו אליו גורמי אגף כוח אדם בכלא וישאלו אותו בעניין הגיוס לצה"ל ואם יסכים להתחיל בהליך הגיוס מחדש, ישוחרר.

בימים האחרונים התגברו חילוקי הדעות בין מנהיגי הציבור החרדי על רקע ההחלטה האם על בחורי הישיבות להתייצב בצו ראשון בלשכות הגיוס. בעוד דעתו של הרב אוירבך, שנחשבת קיצונית יותר, היא שלא להתייצב. המנהיג הליטאי הליברלי יותר, הרב אהרון לייב שטיינמן, גורס כי צריך להתייצב אך לא לחתום על שום מסמך. גם בקרב מנהיגים מהציבור החרדי חסידי נשמעו קולות המזוהים יותר עם דעתו של הרב אוירבך.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: עם פקיעת "חוק טל", החל צה"ל בהליכי גיוס לכלל המלש"בים מחזיקי פטור "תורתו אמונתו", המזומנים להשלמת הליכי הגיוס מתוקף חוק שרות הביטחון. כלל המלש"בים החדרים אשר שיתפו פעולה והסדירו מעמדם לא גויסו והם ממתינים להחלטת הדרג המדיני. מלש"בים אשר קיבלו זימונים וצווי התייצבות ובחרו לא להתייצב בלשכות הגיוס טופלו בהתאם לפקודות הצבא, כמו במקרה זה.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully