וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיתוק של ועדת חוץ וביטחון

גדעון אלון

1.12.2013 / 6:37

זה כשלושה שבועות משותקת פעילותה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הוועדה החשובה והיוקרתית ביותר, שתפקידה לפקח ולבקר את פעולות מערכת הביטחון, צה"ל, השב"כ והמוסד, אינה מתפקדת בשל מחלוקת בין סיעות הקואליציה בנוגע למי שיעמוד בראשה.

לפני כשלושה שבועות נאלץ ח"כ אביגדור ליברמן לפרוש מתפקידו כיו"ר הוועדה משום ששב לכהן כשר החוץ, אבל פרק זמן זה לא הספיק לראשי סיעות הקואליציה להגיע לתמימות דעים באשר לזהותו של מי שינהיג את הוועדה הזו.

אילו היה מדובר בוועדה זניחה בכנסת שאין חשיבות של ממש לפעילותה, היה אפשר לעבור על כך לסדר היום, אבל כשמדובר בוועדת החוץ והביטחון המצב שונה לחלוטין. צריך להבין שהוועדה הזו, בעיקר בוועדות המשנה שלה, היא הגוף היחיד במדינה שמקיים ביקורת על מערכת הביטחון בזמן אמת. אמנם מבקר המדינה מבצע אף הוא ביקורת על נושאים מסוימים במערכת הביטחון, אבל זו איננה מיידית, אלא מתבצעת באיחור של חודשים ארוכים.

למעשה, בהיעדר יו"ר לוועדה אין אפשרות לכנס את מליאתה (הנפגשת אחת לחודש עם ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן ופעמיים בשנה עם ראשי השב"כ והמוסד) וכן את ועדת המשנה למודיעין (הוועדה הסודית ביותר שחבריה מפקחים על אמ"ן, השב"כ והמוסד). בנוסף, אי אפשר לדון ולאשר את תקציב הביטחון.

מי שאיננו מעורה בעבודת הכנסת ישאל לתומו: מה הבעיה למנות ממלא מקום עד למינוי הקבוע? הדבר בלתי מעשי משום שהחוק קובע שאם רוצים למנות יו"ר זמני, עליו לשמש בתפקיד לפחות במשך שלושה חודשים (לאור העובדה שהוא חשוף לחומר סודי). בכנסת כבר מדברים על הצורך להכניס שינויי חקיקה כדי לתקן את הלקונה הזו בחוק.

בשבוע שעבר אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי "זה מצב בלתי נסבל מבחינה פרלמנטרית. אם הדבר לא יבוא על פתרונו בהקדם נמצא דרכים לפעול". גם כמה ח"כים, ובהם יו"ר הכנסת לשעבר ראובן ריבלין ונחמן שי, קראו ליו"ר הכנסת לפעול לאלתר לחידוש דיוני הוועדה. "הכנסת ממונה על פעולות הממשלה, והיא אינה יכולה להפקיר את הזירה הזו לאורך זמן בגלל נושאים פוליטיים", הסביר.

העיכוב בבחירת יו"ר חדש לוועדה נובע מהעובדה שרה"מ רוצה למנות לתפקיד את יו"ר ועדת הכנסת ח"כ צחי הנגבי (הליכוד ביתנו) שכבר כיהן בתפקיד זה בכנסת ה?17 וה?18 אבל יו"ר יש עתיד, שר האוצר יאיר לפיד, מבקש למנות לתפקיד זה את ח"כ עפר שלח, שעומד היום בראש אחת מוועדות המשנה החשובות של ועדת החוץ והביטחון.

על מנת למצוא פתרון למחלוקת חייבים ראשי הקואליציה להתפשר. אחד הרעיונות שהועלו הוא לבצע רוטציה בין שלח לבין הנגבי - מחצית התקופה לכל אחד. זהו רעיון בהחלט חיובי, אבל גם כל רעיון הגיוני אחר יכול לבוא בחשבון ובלבד שימונה לתפקיד החשוב הזה אדם ראוי (שני המועמדים המוזכרים בהחלט ראויים) ובהקדם, כשהדגש הוא על קבלת החלטה מהירה. כל עיכוב גורם לשיבוש משמעותי ביכולת הפיקוח והבקרה של הכנסת על המערכות הרגישות ביותר בחיינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully