וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההסכם: לדעת להגן על עצמנו

ד"ר גבי אביטל

28.11.2013 / 9:17

ענני מלחמת המפרץ הראשונה נצטברו כמחצית השנה קודם לכן. זה הזמן שלקח לארה"ב להגיב על כיבוש כוויית בידי עיראק. זו אינה טענה כלפי היכולת הצבאית או האסטרטגית של ארה"ב דאז, אלא תיאור מצב בעייתי ביחס לאלה החושבים - הנה יש הסכם מכובד, אפשר לסמוך על המשענת האמריקנית.

טעות בידם. בעיצומה של מתקפת הטילים על ישראל ב?1991 כתב פרופ' דן מירון מאמר, אשר תמציתו העמוקה היא: "אם יש צה"ל, שיקום". במילים אחרות, ממעמקי הקיום היהודי, חש מירון כי אם אין אני לי, בטח לא מעצמות מתחלפות או הבטחות על הנייר. קיומה של ישראל לא יכול להיות תלוי על בלימת חירום של הנשיא אובאמה או קלינטון או זה שיהיה בעוד שלוש שנים.

קיומה של ישראל נשען, בין השאר, על אמונת היסוד, כמו כל אומה, שהיא באה לעולם לא על מנת להיות פיון על לוח שחמט. ישראל בנתה יכולת צבאית מרשימה, המונעת מלחמה. יכולת זו מוכחת פעם אחר פעם, והראיה לכך - מדינות ערב נטשו את הדרך הצבאית אחרי מלחמת יום הכיפורים. באיוולתנו נתנו את מבוקשן למרות זאת.

כוחו של צה"ל במותניו

ואולם יש מצבים, כפי שמתרחשים בימים אלה, שבהם ייתכן מאוד שישראל תצטרך להשתמש בכוחה הצבאי הלכה למעשה ולא רק כגורם מרתיע. ההסכם המסוכן והרע גורם לכך שגם אם היה רצון טוב להגיע להבנות דיפלומטיות דרך לחצים כלכליים, יצטרך הצד המלחמתי להופיע במלוא עוזו.

וכבר היה תסריט כזה. דומה מאוד. ב?30 בספטמבר 1980 הפציצו שני מטוסי פנטום איראניים את הכור הגרעיני תמוז בעיראק. הכור ניזוק קלות. ניסיון חבלה על ידי אנשי המוסד מישראל בכור העיראקי אף הוא לא צלח. או אז, רה"מ מנחם בגין, בהתאם להערכות מצב שהובילו למסקנה שעיראק מתקדמת בקצב מהיר להצטיידות בפצצה גרעינית, החליט להפציץ את הכור. גם אז עמדו בפני ראש הממשלה הישראלי מכשולים דוגמת שר הביטחון עזר ויצמן ואחרים. וכמובן, קדמו לכך שלוש שנים של ניסיונות דיפלומטיים מול ארה"ב, אולם אלה כשלו.

והיום, כאשר על כף המאזניים מונחים כמה עשרות ואולי מאות בודדות של הרוגים עקב תגובה איראנית אפשרית, ועל הכף האחרת עומדים כ?20 אלף הרוגים מפצצה גרעינית - וזה במקרה של היערכות נכונה - באות אמריקה הגדולה ואירופה הנאורה ואומרות ליהודים: מוטב שתשבו בשקט.

ההיסטוריה מלאה בראיות שכאשר ישראל מגנה על עצמה, התוצאות טובות מאוד ליהודים, בייחוד בטווח הארוך. צה"ל ישנו, וכוחו במותניו. יש לישראל יכולת צבאית משמעותית, ביבשה, באוויר ובים, לדחות בכמה שנים טובות את כוונותיה של איראן לסלק אותנו מלוח השחמט העולמי. לתמימים שבתוכנו, חג החנוכה יכול להזכיר משהו מן הגבורה היהודית.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully