וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתונים והתכנונים משתנים מהר מדי

חזי שטרנליכט

27.11.2013 / 6:26

זוכרים את הגירעון של 2012? אומרים שמערכת הבחירות הוכרעה בגלל אותו "אוברדראפט" לאומי. אלא שבסיכום הראשוני הוא עמד על 4.2% מהתוצר, ואחר כך התברר שהוא יותר נמוך ועומד על 3.7%.

וזה היה רק המתאבן. מייד אחרי שגילינו ש?2012 כלל לא היתה נוראה כמו שחשבנו, שר האוצר יאיר לפיד אמר שהכל קורס, העביר תקציב והעלה מסים. שוב דיברו על גירעון של קצת יותר מ?4.6% ב?2013. עוד רגע והיינו באירופה, הזהירו אותנו. כלומר, באזור דרום אירופה הידוע לשמצה. אבל הנה שוב חלפו כמה חודשים, ואנחנו מסתכלים מלמטה על קו ה?3.5% גירעון מהתוצר. אז מה קורה פה?

האם כל הגזירות היו הכרחיות?

יש כאן תהליך מדאיג. בתוך פחות משנה כל הנתונים והתכנונים משתנים מהר מדי. המהלך שעליו הודיע לפיד שלשום מדאיג לא משום שהיתה בו איזו בשורה חריגה למשק הישראלי, אלא משום שאנחנו שוב משנים כיוון.

אפשר לשאול את עצמנו, האם כל המכות והגזירות האלה היו הכרחיות? האם היה צריך לתכנן ובחלק מהמקרים (מע"מ, אלכוהול) גם לבצע סידרה של מכות תקציביות? בכל מקרה, הדבר העיקרי המעודד מהמהלך שעליו הודיע שר האוצר הוא שזה הלך למקום הנכון - לאנשים עובדים. קודם כל לעודד את מעמד הביניים.

ואם כבר בשעה חגיגית זו של שינוי מדיניות המיסוי, לא היה ראוי לפתוח מחדש גם את ההסכמות עם ההסתדרות? גם אם לא לפגוע כספית בעובדים, אולי אפשר להקל קצת על המעסיקים ולבטל חלק מהחוקים שתולים אותם אוטומטית על העץ הכי גבוה ברגע שמתחיל סכסוך בארגון שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully