וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: זינוק במספר החרדים ללא השכלה תיכונית

27.11.2013 / 5:00

לפי הדוח השנתי של מרכז טאוב, בעשורים האחרונים ניכרת עלייה תלולה בשיעור החרדים הבוחרים בלימודיים תורניים, ולכן לצעירים חרדים יש כיום פחות כלים להתמודד בשוק העבודה

לומדים יותר, עובדים פחות: מרכז טאוב מפרסם היום (רביעי) את הדוח השנתי שלו ובו הוא מציג תמונת מצב חברתית-כלכלית מקיפה של ישראל 2013 בהשוואה למדינות אחרות ובהשוואה לעבר. הדוח מרכז 14 מחקרים בתחומי החברה, הכלכלה, התעסוקה, החינוך, הרווחה, הבריאות וההוצאות הציבוריות.

בין שלל הפרמטרים שנבדקו, עוסק הדוח בתעסוקת חרדים בעלי השכלה אקדמית. על פי הנתונים, שיעורי התעסוקה אצל גברים חרדים בעלי השכלה אקדמית הוא 71%, לעומת 34% בלבד בקרב חרדים ללא השכלה אקדמית. ההבדל הזה מתבטא גם בשכר: ההכנסה הממוצעת של גברים חרדים בעלי תואר היא 13,565 אלף שקלים, לעומת 7,580 שקלים בקרב חרדים ללא תואר אקדמי.

הסיפורים החמים בחדשות
הזמר אריק איינשטיין הלך לעולמו
ישראל במאמץ להשפיע על הסכם הקבע עם איראן
כוח שב"כ וימ"מ ירה למוות ב-3 פלסטינים בדרום הר חברון

ישיבת פוניבז'. מושי ברגמן, בחדרי חרדים
90% מהצעירים לומדים לימודים תורניים גבוהים. תלמידים בישיבת פוניבז'/בחדרי חרדים, מושי ברגמן

עוד נמצא, כי ב-80% מקרב הזוגות הנשואים במגזר החרדי אין תואר אקדמי לאף אחד מבני הזוג. רק ב-5% ממשקי הבית יש לשני בני הזוג תואר אקדמי – והכנסתם של משקים כאלו גבוהה פי 2.5 מזו של משפחה חרדית שבה לשני ההורים אין תואר.

בעשורים האחרונים ניכרת עלייה תלולה בשיעור החרדים שסיימו רק בית ספר יסודי או פחות מכך: מספרם עלה מכ-30% מהאוכלוסייה לפני עשור עד כמעט מחצית מהגברים החרדים כיום. כמו כן, פחות ופחות חרדים לומדים בתיכונים, ויותר חרדים לומדים בישיבות גבוהות. למשל, רק 56% מהגברים החרדים בגילאים 75 ומעלה למדו לימודים תורניים גבוהים אי פעם, לעומת 90% מבני הגילאים 34-25. לדברי מחברי הדוח, משמעות הדבר היא שלצעירים החרדים יש היום פחות כלים להתמודד בשוק עבודה מודרני, אפילו בהשוואה לדור של הוריהם - מגמה זו הפוכה למגמה בכל העולם המערבי, שבה כל דור משכיל יותר מקודמו.

מגמה הפוכה בקרב הנשים במגזר החרדי

הדוח בחן גם את השפעת התואר האקדמי על תעסוקת נשים חרדיות. מהנתונים עולה כי רמת ההשכלה של נשים בשוק העבודה עולה - קרוב למחצית מהנשים בכוח העבודה הן אקדמאיות, לעומת 22% בלבד ב-1980. כמו כן 39% מהנשים שהשתתפו בכוח העבודה לפני כ-30 שנה היו בעלות השכלה נמוכה מתיכונית, לעומת פחות מ-10% ב-2011. בשל גידול בהשכלה בקרב נשים, בשלושת העשורים האחרונים חל גידול משמעותי בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה. עם זאת, יש הבדלים גדולים בשיעורי ההשתתפות בין הנשים הערביות ליהודיות: כיום 59% מכלל היהודיות משתתפות בכוח העבודה, לעומת 24% בלבד מהערביות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נשים חרדיות. עומר מירון
גידול משמעותי בשיעור ההשתתפות של נשים חרדיות בכוח העבודה/עומר מירון

עוד נמצא כי שיעורי ההשתתפות של נשים בכוח העבודה נמוכים יותר ככל שרמת ההשכלה נמוכה יותר. שיעור ההשתתפות של בעלות השכלה אקדמית יציב מאוד לאורך שלושת העשורים האחרונים (כ-75%), ואילו בקרב הנשים בעלות השכלה הנמוכה מתיכונית יש ירידה של כמעט שליש בשיעור ההשתתפות, מ-28% ב-1980 ל-20% בלבד ב-2011.

שכר הנשים הממוצע עלה בצורה משמעותית עבור כל קבוצות ההשכלה. אצל נשים בעלות השכלה אקדמית היה הזינוק המשמעותי ביותר, מ-2,582 שקלים ב-1980 ל-8,844 שקלים ב-2011 (מתוקנן למחירי 2011) – מה שהגדיל את הפער בין שכרן של המשכילות ביותר (השכלה אקדמית) לשכר הנשים הכי פחות משכילות (בעלות השכלה הנמוכה מתיכונית) מ-81% ב-1980 ל-118% ב-2011.

לפניות לכתבת: michalresh1@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully