וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעידן הפייסבוק, המורה הוא התקשורת הבין-אישית

יורם אביזוב

26.11.2013 / 6:00

דווקא בדור הסמארטפונים והרשתות החברתיות מתחדד מעמדו של המורה, שמהווה לדעתו של יורם אביזוב משענת לנוער. המורה הוא כמעט היחיד שבא במגע "פנים מול פנים" עם התלמיד

25 שנה מילאתי תפקידי כמורה בישראל, ובמספר שנים לא מבוטל מתוכן עסקתי בניהול בית ספר. למעשה, את רוב שנותיי ממלאת התחושה המיוחדת שממלאת, כך אני סבור, כל מי שקיבל על עצמו את ההחלטה כי ייעודו, תפקידו ושליחותו לחיים היא להיות מחנך. מורה לחיים.

מעמד המורה לאורך השנים עבר תמורות רבות. השינוי העיקרי שאנו עדים לו בעידן הטכנולוגי שאנו מצויים בו הוא דווקא העלאת קרנם של המורים בקרב הדור הצעיר. בני הנוער המצויים היום שעות רבות מול המחשב, הסמארטפונים למיניהם וברשתות החברתיות איבדו למעשה חלק חשוב בתקשורת הבין-אישית, בשיח האנושי, וכאן למעשה תופס המורה בישראל מקום מרכזי, ייחודי כמעט כמי שלמעשה נמנה עם הבודדים שבאים במגע תקשורתי, פנים מול פנים עם התלמידים.

בעידן הטכנולוגי כיום, כשהמידע נגיש לכל דורש באתרי האינטרנט השונים, שיש בו לעיתים גם מידע שאין בידי המורה, מתחדדים דווקא חשיבותו ומעמדו של המורה. הצורך במילה טובה, בליווי, בהכוונה ובהקניית ערכים, בהם אהבת העם והמולדת, בתמיכה ובחיבור אנושי החסר כל כך בימינו לבני הנוער, מגיעים מצד המורה ובדיוק במקום הזה תופס המורה את מקומו המשמעותי בחייו של התלמיד. כך למעשה הפכו המחנכים להיות הגורם האנושי ששומר עליהם במערך הלא וירטואלי ומהווה עבורם כתף, משענת ודמות להערכה.

התרגשות מהברק בעיני התלמיד

כל עובדי ההוראה, בהם הגננות, הסייעות, המורים, המנהלים, ואף הסטודנטים להוראה המתעתדים ללמד בבוא העת את הדור הבא, דנים חדשות לבקרים בתחושות המיוחדות העוטפות אותם, בשליחות המיוחדת, בסיפוק האדיר. תחושות רבות אלו מתנקזות לכדי תחושה אחת עילאית והיא עיניו הבורקות של ילד המלמדות אותך כי הוא הבין את המסר, את החומר הנלמד, בזכותך. התובנה שהצלחת להנחיל ולהטמיע משהו חדש בקרב הדור הצעיר היא האש המניעה אותך, המכוונת אותך והנותנת לך את הכוח להמשיך. אני זוכר בשנות ההוראה שלי את ההתרגשות שאחזה בי בכל פעם מחדש, שעה שהבחנתי בברק ובניצוץ בעיניו של מי מתלמידיי שאישר לי כי הבין את החומר הנלמד. אין סיפוק וריגוש גדולים מכך.

חשוב להדגיש כי המשכורות שמקבלים עובדי ההוראה היא ממד חשוב בכל דיון על מעמד המורה. בדיונים סביב הרפורמות שנחתמו בשנים האחרונות במערכת החינוך, בין היתר עם הסתדרות המורים, הודו פקידי משרד האוצר כי יש להעלות את משכורות המורים בישראל, אך מיד נהגו להוסיף, כמעט באותה נשימה, כי הכסף הוא לא חזות הכול. הכסף אינו חזות הכול - אך לא ניתן להתעלם מהצורך בו ומהשפעתו על מעמד המורים ועל התחושות האישיות שיש בו כדי להשפיע על עבודתם.

אתגר ההוראה הוא אתגר הדורש מצוינות, הקרבה והקשבה לצורכי התלמידים השונים. חשיבות ההקשבה והערנות לצורכיהם השונים של בני הנוער היא המפתח למעמדנו כמורים בישראל ולהצלחתנו. זוהי משימתנו האישית של כל אחד מאתנו והמשימה הלאומית של כולנו.

יורם אביזוב הוא מנכ"ל "אשמורת" של הסתדרות המורים

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully