וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפקוח עין על הנעשה באיראן

יוסי ביילין

25.11.2013 / 8:29

ההסכם שנחתם לפנות בוקר בז'נבה אינו עומד בכל הציפיות של מי שרוצה למנוע את הפיכתה של איראן למעצמה גרעינית, אבל אילו היה עומד בכל הציפיות, לא היה אפשר להביא את איראן לחתום עליו. שום הסכם אינו עומד בכל הציפיות של הצדדים, והפשרות שנוצרו בסוף השבוע היו כולן צפויות.

את ההשוואה יש לעשות בין המצב לפני החתימה ולאחריה, ולא בין הציפיות לבין לשון ההסכם. בהשוואה הראשונה אי אפשר להתעלם מן השיפור הניכר במצב.

וכי מה היתה החלופה? איראן היתה מסרבת לחתום על הסכם מחמיר, ארה"ב היתה מחריפה את הסנקציות, ואם גם הן לא היו מכניעות את איראן, וזו היתה ממשיכה במירוץ ההעשרה, היתה (אולי) מתרחשת פעולה צבאית אמריקנית, שהיתה דוחה את ייצור הנשק הגרעיני בארבע שנים, ואם לא - פעולה ישראלית, שהיתה דוחה את ייצור הנשק בשנתיים בערך.

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
וכי מה היתה החלופה? שרי החוץ מציגים את ההסכם בז'נבה/AP

במצב שנוצר אתמול, מובטח לכאורה שהשעון ייעצר, וכי לא תהיה העשרה נוספת ברמות ההעשרה הגבוהות. אילו היינו בטוחים שההסכם שנחתם אכן ימומש, היינו יכולים להירגע, לפחות באורח זמני.

אלא שאיננו בטוחים אם די בפקחי הארגון הבינלאומי לאנרגיה אטומית ובמודיעין של מדינות המערב כדי להבטיח את מימוש ההסכם.

החשש הוא שאיראן תערים על מי שחתם עימה על ההסכם ותסכן את העולם בפיתוח בלתי מפוקח של נשק גרעיני.
המסקנה מכך אינה להודיע לעולם שההסכם אינו מחייב אותנו, ושכולם תמימים, במקרה הטוב, או אווילים במקרה הטוב פחות. המסקנה היא ליטול על עצמנו את תפקיד כלב השמירה, ולהשתמש בכל הכלים המודיעיניים שבידינו כדי לדעת אם האיראנים אכן מערימים, או שהם עומדים במחויבותם, וזאת מעבר לפיקוח הרשמי.

עד שנחתם ההסכם התריעה ממשלת ישראל ודרשה שייערכו בו שינויים. רק חלק מן השינויים הללו מומשו. עכשיו אין כל טעם בהשבתת השמחה, אלא במילוי, בפיקוח ובהתרעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully