וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעויות של שלי יחימוביץ'

יוסי ביילין

24.11.2013 / 8:25

היקף מפלתה של שלי יחימוביץ' היה מפתיע, אבל עצם ההפסד בבחירות בעבודה היה מפתיע הרבה פחות. חוסר ניסיונה היה ניכר, ודמה מאוד לחוסר ניסיונו של יצחק רבין בכהונתו הראשונה כראש העבודה וכראש הממשלה, ולזה של אהוד ברק בתפקידים דומים. דווקא משום שהגיעה מן "השמאל העמוק", היתה לה נטייה להתרחק מכל מה שקשור בשמאל, לטעון את הטענה המופרכת כי מפלגת העבודה מעולם לא היתה שמאל, להציג עמדה נוחה כלפי ההתנחלויות ולהדגיש את הנושאים החברתיים, כאילו אפשר להפרידם מאלה המדיניים, העומדים תמיד בראש סדר היום שלנו.

26 חודשי כהונתה היו שילוב של התנהלות אישית מרוחקת, שחברי העבודה לא היו מוכנים לקבל, וטעויות מדיניות קשות. לכך נוספה גישה פשטנית - למן הצעת התקציב המגוחכת, שסעיף ההכנסות שלו הסתמך, בין השאר, על מאבק תקיף בהון השחור (ללא שום הצעה מעשית בתחום זה), ועד סירובה לשקול ברצינות הצטרפות לממשלה הנוכחית, תוך כדי חסימת הצטרפות מפלגת הבית היהודי וקבלת תיק החוץ.

הרצוג מכיר היטב את מפלגת העבודה, את עבודת הכנסת ואת עבודת הממשלה. הוא לא יתפתה - לא לאמירות הנאמרות בהיסח הדעת, ולא להצעות שלא יעניקו השפעה לתפיסת העולם שלו. הוא אינו יכול להצטרף לקואליציה עם נפתלי בנט ואורית סטרוק, והוא אינו יכול לקבל על עצמו אחריות קולקטיבית למדיניות ממשלה, ששר החוץ שלה בועט בעולם ואינו מתייחס ברצינות למשא ומתן המדיני. סביר להניח כי מבחנו הראשון של מנהיג מפלגת העבודה החדש יהיה בפרלמנט ולא ברשות המבצעת.

הרצוג יציע חלופות לממשלה?

טוב יעשה אם ינסה להקים גוש פרלמנטרי בן 21 חברי כנסת, שיכלול את מפלגתו ואת מרצ. יש למהלך כזה חסרונות ידועים, ובעיקרם - הסכנה שמרצ תאבד את זהותה המיוחדת, בייחוד בנושא זכויות האדם, ואילו מפלגת העבודה תיתפס כמי שנמצאת במקום יוני יותר מזה שבו היא נמצאת באמת. אבל ההבדלים בין שתי המפלגות ניתנים לגישור, וגוש כזה, שיהיה השני בגודלו בכנסת (ואולי אפילו הראשון, אם הליכוד ביתנו יתפרק לליכוד ולישראל ביתנו), יוכל להיות משקל נגד רציני מאוד לצד הימני של המפה.

הרצוג כראש האופוזיציה עשוי להיות מי שמציע חלופות למדיניות הממשלה, באופן בלתי מתלהם (אין מה לדאוג: הוא לא ידרוש מראש הממשלה לטלפן למנכ"ל "טבע" כדי להורות לו מה לעשות מול עובדיו) ומשכנע, הוא יעצב את מעמדו הבינלאומי כחלופה רצינית לממשלת הימין ולמי שעומד בראשה, ואם תסתמן אפשרות מדינית רצינית - הוא עשוי להציב שורה של תנאים לא פשוטים, ולהצטרף לקואליציה - אם יתקבלו . כל עוד תפעל הממשלה המשותפת לקראת שלום, יוכל לתת לה יד ולהוכיח שוב את יכולתו הביצועית הנדירה כשר וכחבר בקבינט, ולקראת הבחירות הבאות יוכל להציע את עצמו כאלטרנטיבה ראויה.

הבוחר במפלגת העבודה אמר את דברו בסוף השבוע. כהונת הרצוג בראשות העבודה תהיה שונה באורח משמעותי מן הדרך שבה הנהיגה יחימוביץ' את המפלגה הוותיקה, רבת התהילה והמצולקת הזו, וזו בשורה חשובה גם למפלגות אחרות במחנה השלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully