וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבירוקרטיה כמכשול לציונות

איתן מזרחי

23.11.2013 / 18:59

הפרלמנט נדד השבוע מהקפה של ניסו במוסררה לכנס שדרות לחברה. מפגש עם מנכ"לי משרדים ממשלתיים עורר מחשבות לגבי עתיד חזון היזמות והפיתוח בארץ ישראל

הפרלמנט של ניסו עבר השבוע באופן חד פעמי ממוסררה שבירושלים לכנס שדרות לחברה. נוסעים לנגב. הכתבת הכלכלית הנחשבת קבעה, כולנו מתייצבים ונוסעים לשדרות. היא משתתפת שם בפאנל חשוב ואנחנו מצטרפים, ממש כמו חבורת מעודדים. הדרך לשדרות נראית ארוכה. אנחנו לא עושים דרך כזאת כל יום. עיתונאי הספורט החביב שלנו אומר שאין כאן משחקים והוא כבר מזמן לא היה בשדרות, עיר הקסאמים. אני מסביר שהמרחק העיקרי הוא בראש, ומפליא איך הראש שלנו מסוגל להאריך את המרחקים ולפעמים אף לקצר אותם.

כנס שדרות מאורגן להפליא. חניה בשפע, שילוט ברור, קבלת פנים חמה. הכנסים בשדרות מעניינים ובכלל כל האנשים "החברתיים" שמשתתפים בכנס כל כך חמים, לא מתביישים להתחבק, לפרגן. "זה לא כך בכנסים הכלכליים שלנו", מצהירה העיתונאית הכלכלית. "אני אוהבת לבוא לכאן, כי לכאן אתה לא צריך לבוא חנוט בחליפה. כאן אתה בא רק עם עצמך, בלי התלבושת והמסכה". מגיעים לשטח הכינוס ליד בניין המנהלה של מכללת ספיר. על הדשא מוצב לו אוהל ענק, זהו "אוהל הצעירים". מסבירים לנו שהוא נולד כבר לפני כמה שנים, כביטוי לעידוד הצעירים להשתתף בכנס ולומר את דברם. יש מי שמאזין להם. ואכן, מאות צעירים גודשים את האוהל וסביבתו ונראה שהם דרוכים לשיח.

"משלהם"

הכתבת הכלכלית שלנו הכינה הפתעה. כבר מזמן, שאחד הנושאים העולים לדיון בפרלמנט שלנו הוא יכולתם של המנכ"לים במשרדי הממשלה למשול, לנהל, ליזום ולתת מענה לבעיות מהשטח. אנחנו יושבים ליד הספרייה וממתינים. מגיעים שניים, האחד מנכ"ל משרד ממשלתי שמטפל בנושאים כלכליים וגם חברתיים. יוצא צבא בדרגת תת-אלוף. השנייה סמנכ"לית משרד חברתי. היא צמחה במשרד האוצר. "נראה שרבים מהמנכ"לים במשק מגיעים מהאוצר או מהביטחון", זורקת לאוויר יעל, מנטורית ההיי-טק. "מעניין למה". היא לא מחכה לתשובה.

"אני אספר לכם סיפור שסיפר לי ראש ועדה קרואה באחת העיירות בנגב", אומר המנכ"ל. "שאלתי אותו איך הוא מצליח להביא תקציבים שקודמיו, בני המקום, לא הצליחו. 'אני משלהם', הוא עונה. 'אני מביא להם את הסיפורים של המקום, את מה שהמקום צריך. לי הם מאמינים. גם מאמינים לסיפור, וגם מאמינים שאבצע. הם מכירים אותי, אני משלהם... זה הופך את העבודה שלי לאפשרית". כך החבר'ה מהאוצר ומביטחון מתקדמים. הסיסמה היא "אני משלהם".

אנחנו שותקים רגע, חושבים על הדברים. העיתונאית הכלכלית מגיבה ראשונה. היא מציגה את הפרלמנט של ניסו ממוסררה החדשה. ניסו חסר לנו עם הקפה והיחס המפנק. אל תיעלב לנו ניסו, בשישי אצלך לעולמים. "הפרלמנט שלנו כבר זמן מה מעלה שאלה חשובה", היא אומרת. "אתם, המנכ"לים במשרדי הממשלה, אמונים על ביצוע מדיניות הממשלה, על מדיניות המשרד שלכם ובכלל אתם הכתובת לתת תשובות למה שהעם הזה צריך". אני קוטע את דבריה ומתערב. "תראו, לפעמים נדמה לי שהמדינה מתנהלת כמו עסק כלכלי. מדינה צריכה להיות מקום לחיות בו. מקום למען אזרחיה. מקום לחיות טוב. מדינה לא יכולה להתנהל רק כמו עסק כלכלי".

הם מספרים על עבודתם, כמה הם משתדלים. כמה השרים שלהם מנסים לגייס עוד ועוד משאבים. כמה הצרכים של החברה מגוונים ואי אפשר לתת מענה לכולם. המערכת מתקשה לעבוד בתכניות לטווח רחוק ובינוני. אנחנו לוחצים בשאלות ולאט-לאט הם נפתחים ואז יוצא לו התסכול. "תראו", אומר המנכ"ל, "קשה מאוד ליזום, ליישם ולתת מענה למגמות ולהתפתחויות של החברה הישראלית. הממשלה צריכה להיות הכוח המניע תהליכים ומגמות ולא להגיב ואפילו להיות האחרונה בתגובה. זה לא שהמשרדים הממשלתיים לא ערים למגמות, לכיוונים, לצרכים ולבעיות. הביורוקרטיה הורגת אותנו. ממש מתקשה להכיל שינויים. נראה לי לפעמים שאנשי החשבות, היועצים המשפטיים והתהליכים הביורוקרטים רוצים להאט אותך ואולי אף לייאש אותך. כל כך הרבה חסמים. כל כך הרבה תהליכים צריך לעבור, שלפעמים אתה אומר לעצמך, 'תתרכז בניהול משרד ומה שקיים - קיים. מה אתה מעורר מהומות?!'. הגענו למצב כזה, שאנשי החשבות והגורמים המשפטיים כבר אומרים לנו מראש מה יגיד משרד מבקר המדינה על כך והורגים את היוזמה מיד עם לידתה. אף אחד לא יילך להסתבך איתם. עם גישה כזאת, היוזמות החדשות לא יכולות להתקדם, ותאמינו לי, אני נלחם לא לוותר על היוזמות האלה. למדתי ואני מנסה לא להיבהל. לא לעשות שינויים גדולים מדי, להתחיל בקטן, להצליח ומשם להתקדם".

"חבר'ה חכמים ואינטליגנטים המנכ"לים האלה", אומר הפרופסור, כשאנחנו כבר בדרך חזרה לירושלים. "אני מאמין להם שהם רוצים לעשות שינוי". מאירי, הפילוסוף שבינינו, מתחיל לעכל את השיחה ואומר: "הציונות בבסיס שלה היא חזון של יזמות, חדשנות ועשייה בארץ ישראל. אני תוהה - האם הביורוקרטיה שלנו מתחילה לצאת נגד הציונות?".

ממשיכים בשקט בנסיעה לכיוון ירושלים. כל אחד עם מחשבותיו ותובנותיו. פתאום אומר יקי: "אתם יודעים, באמת הנסיעה מירושלים לנגב הרבה יותר ארוכה מהנסיעה מהנגב לירושלים".

איתן מזרחי הוא יזם ויועץ לעסקים חברתיים, מנכ"ל החברה למתנ"סים לשעבר.

הפרלמנט - לכל הטורים של איתן מזרחי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully