וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני על שיחות הגרעין: לא להתחשב באינטרס הישראלי

22.11.2013 / 17:47

על רקע השיחות בין נציגי ארצו למעצמות בז'נבה, טען הנשיא האיראני כי "המעצמות חייבות לקבל החלטות באופן עצמאי ומנותק מישראל". שר החוץ הרוסי לברוב נחת בשוויץ

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אמיר תיבון

(צפו בדיווח כתבנו מהשיחות בז'נבה, אתמול)

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס היום (שישי) לסבב השיחות בין נציגי טהראן לבין נציגי שש המעצמות בז'נבה בנושא תכנית הגרעין של ארצו, ואמר: "המעצמות חייבות לקבל החלטות באופן עצמאי ומנותק מישראל. ישראל דואגת אך ורק לאינטרסים של עצמה ולא חושבת על האינטרסים של המעצמות". רוחאני פרסם את הדברים בחשבון הטוויטר שלו.

נשיא איראן חסן רוחאני מתראיין לרשת NBC, 19 בספטמבר 2013. רויטרס
רוחאני/רויטרס

ביומו השלישי של סבב השיחות השלישי בין שש המעצמות לבין איראן בנושא תכנית הגרעין של טהראן, אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף כי "יש מקום לאופטימיות". זריף אמר את הדברים לאחר פגישתו הבוקר עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. השניים נועדו בז'נבה ודנו בדרישה האיראנית להכרה ב"זכותה של איראן להעשרת אורניום". בתום פגישתם, אשטון עדכנה את נציגי שש המעצמות (ארה"ב, בריטניה, רוסיה, צרפת, סין וגרמניה) בפרטים. הנציגים עוסקים בשעות האחרונות בהתייעצויות טלפוניות עם שרי החוץ שלהם.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ האירופית קתרין אשטון. ז'נבה, 20 בנובמבר 2013. רויטרס
אשטון וזריף בז'נבה/רויטרס

סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" דיווחה היום כי שש המעצמות הסכימו לכלול בהסכם הביניים עם איראן נוסח שממנו ישתמע כי לטהראן יש זכות להעשיר אורניום. נושא "זכות ההעשרה" מהווה מוקד מחלוקת משמעותי בסבב השיחות בנוכחי בין הצדדים, הנערך בז'נבה. ראוי לציין כי לדיווח אין אישור ממקורות נוספים. בשלב זה, לפי גורם אמריקני המצוי בפרטי השיחות, אחד העניינים החשובים שעל הפרק הוא מתקן המים הכבדים באראק. בשבוע שעבר הסכימה איראן לספק גישה לפקחי האו"ם למתקן, ובסוכנות אירנ"א דווח כי ביקור הפקחים במקום ייערך ב-11 בדצמבר, במידה שאכן יסוכמו פרטי עבודתם במקום.

רמז לרצינות השיחות? שר החוץ הרוסי בדרך לז'נבה

בתוך כך, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, נחת גם הוא בשוויץ. זאת, לאחר שהמשא ומתן בין הצדדים הסתיים אמש מבלי שהצדדים הגיעו להסכם. את האווירה האופטימית שליוותה את היממה הראשונה לשיחות, החליפו אתמול אמירות על כך שעדיין קיימים קשיים ומכשולים בדרך להשגת הסכם ביניים בין הצדדים.

פגישתם של זריף ואשטון היום הגיעה לאחר שלוש פגישות שקיימו השניים אתמול – בבוקר, בצהריים ובערב. האיראנים מעדיפים לנהל את המשא ומתן מול אשטון בלבד, כדי להימנע מהמצב שנוצר בסבב השיחות הקודם כאשר החברות בקבוצת המעצמות, בדגש על צרפת, הציגו עמדות סותרות.

אשטון מייצגת בשלב הזה בחדר הדיונים את כל שש המעצמות. לפני ואחרי כל פגישה עם זריף היא מקיימת סבב התייעצויות עם נציגי המעצמות, שמפגינות בינתיים עמדה אחידה לחלוטין אל מול האיראנים. במקביל, הולכים ומתרבים הסימנים לכך שגם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יגיע לז'נבה במהלך סוף השבוע כדי לנהל מהלך גישור אחרון שיוליד הסכם.

עדכון ראשון: 15:39

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully