וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו מכה אנושה"

יהודה שלזינגר

22.11.2013 / 6:00

נראה שהראיות חזקות, עדויות לא חסר וההלם גדול. הרב הראשי לישראל לשעבר, יונה מצגר, נמצא במעצר ויש נגדו חשדות חמורים. אפילו במוסד החרדי מודים: "יש כאב על חילול השם"

פני שנים לא מעטות ל' התחתנה. כיוון שכמו בעלה היתה הבת הבכורה, ההורים הנרגשים משני הצדדים ביקשו שישיא אותם רב חשוב. "התחתנו בבית הכנסת הגדול בירושלים", היא מספרת, "הגענו גם לבית של הרב יונה מצגר, והוא שאל אותנו כמה שאלות כלליות, קבענו תאריך, שעה וזהו. הוא נראה מאוד עסוק, מאוד תכליתי. היה ברור שבאנו לביזנס".

ל' ממשיכה: "עניין הכספים נסגר בין ההורים שלנו לעוזר של הרב. אני זוכרת היטב שראיתי בזוויות העין לאחר החופה, איך ההורים מעבירים דולרים לעוזר. אחר כך התברר לי שהיה מדובר באלפי דולרים, ואם זה לא הספיק, אז אחרי החופה העוזר אמר שהסכום לא מספיק. ההורים שלנו נאלצו להתרוצץ בחתונה ולארגן עוד כסף, הכל במזומן. אני זוכרת את הכסף מחליף ידיים". ל' מסכמת: "רק בדיעבד כעסתי. לא הבנתי למה צריך לשלם כל כך הרבה לרב. הדהים אותי, כילדה, הכמות האדירה של הכסף. זה הרגיש מאוד לא בסדר, כמו גניבה, רמאות. מאז אני ובעלי מנסים להבין איך הוא התקדם כל כך הרבה, ואיך הוא הגיע לתפקיד הרב הראשי".

הרב האשכנזי הראשי בישראל יונה יחיאל מצגר בטקס לכל איש יש שם ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, מאי 2011. עומר מירון
40 אלף דולרים נמצאו חבויים בספרי קודש בביתו. מצגר/עומר מירון

על פי החשדות שמייחסת המשטרה לרב מצגר, ל' ובעלה הם דוגמה שולית ולא משמעותית לקדנציה שלמה שבה הרב הראשי לישראל לשעבר רמס לכאורה את החוק. הרב חשוד בלקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים, הלבנת הון, שיבוש הליכי חקירה והדחת עדים. המשטרה, רשות המסים ופרקליטות מחוז ירושלים חושדות שהסכומים שנקשרו בעבירות המיוחסות לרב מצגר מגיעים למיליוני שקלים.

כזכור, לפני חמישה חודשים, סמוך לסיום כהונתו כרב הראשי, הרב מצגר נעצר, נחקר ושוחרר. נראה שיש קשר בין אותו מעצר לזה הנוכחי, כשהפעם, לא סתם כך, בית המשפט בחר שלא לשחררו, אלא האריך את מעצרו (ביום שני האחרון) בתשעה ימים. במשטרה טוענים השבוע כי בידיהם ראיות מבוססות ודרמטיות לחשדות שעלו בעבר. בית המשפט אף כינה את החומרים הסודיים שהוצגו לו כ"מסמך יחיד בחריגותו ובחומרתו, המקים את עילת המעצר, מסמך אשר כל המעיין בו תצלינה שתי אוזניו".

על פי החשדות, עיקר העבירות שעליהן עבר הרב מדברות על הפעמים שבהן השתתף באירועים של ארגונים שונים, גייס כספים, ומהם היה גוזר קופונים לכיסו: דמי תיווך שקיבל תמורת הפניית גורמים שונים לתרום לעמותות שונות שייעודן סיוע לנזקקים; סיוע ישיר בקידום עניינים "שיש להם זיקה לתפקידו", כפי שהגדירו במשטרה. בנוסף, נמצאו 40 אלף דולרים חבויים בספרי קודש בביתו.

"בין בגידה לטרגדיה"

התפנית הדרמטית שהביאה למעצרו של הרב מצגר השבוע היתה גיוס עדי מדינה, כשבמשטרה מגדירים את אחד מהם כאיש שמאוד קרוב אליו. ברחוב החרדי וגם בקרב אנשי לשכתו של הרב לשעבר יודעים במי מדובר. "זה סיפור לא פחות גדול מההאשמות עצמן", אומר אדם המכיר את מצגר ואת עד המדינה המדובר, "זה סיפור שהוא בין בגידה לטרגדיה. באמת, מדובר באיש שמאוד קרוב אליו - זה יכול להיות בעייתי לרב".

אנשים שעבדו עם עד המדינה בעבר סיפרו כי מדובר ב"בחור זהב, עדין נפש, אציל מידות, לא אומר מילה רעה. אדם ממושמע וצייתן". עם זאת, מודים המעידים, שיכול להיות שיש דברים שקרו מחוץ ללשכה: "עובדה שחוץ מהרב והעד אף אחד לא נחקר ולא נשאל. באמת לא ידעו שם כלום".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"רב ראשי הוא כלום"

כעת, באופן לא מפתיע, עולה סוגיית מינויו של מצגר לרב הראשי. רבים טרחו להזכיר שהחרדים דחפו אותו לתפקיד, בתמיכתו של הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל. הטענה היא שלמרות הכבוד הגדול שמצגר זוכה לו בחו"ל (נבחר על ידי CBS לאחד מ?12 המנהיגים היהודים המשפיעים בעולם), החרדים שאינם כפופים לרבנות הראשית דחפו אותו לתפקיד כדי לבזות את המוסד הציוני.

מקורביו של הרב אלישיב ז"ל דחו את הטענה: "זו המצאה של הדתיים הלאומיים. כשהרב מצגר היה נכנס לחדר, הרב אלישיב היה קם, וכשהוא נשאל למה הוא קם בשביל 'עם הארץ', הוא השיב שהוא לא קם בשבילו אלא בגלל כבוד התפקיד". עם זאת, הוסיפו: "הרב החזיק בדעה שמישהו שהוא תלמיד חכם ויש לו השקפה מעוותת ופסקי הלכה מעוותים, הנזק והחורבן שהוא יביא יותר גדולים ממישהו שלא יעשה כלום. הפחד היה מהרב דייכוסבקי, שנחשב לחרדי עם דעות שונות והיה מתחיל לפסוק פסקים בשם החרדיות ועושה בלאגן. הרב אלישיב חשב שעדיף מישהו שלא יעשה טוב ולא רע".

הארכת מעצרו של הרב יונה מצגר. נובמבר 2013. משה מזרחי, חדשות 24
מצגר בהארכת מעצרו בבית המשפט/חדשות 24, משה מזרחי

עוזר בכיר בחצרו של אחד הרבנים האשכנזים מדגיש עד כמה במוסד החרדי מזלזלים במצגר ובמוסד הרבנות: "לא מדובר במשבר חרדי. רב ראשי אצלנו הוא כלום. הוא לא מרביץ תורה אצלנו, לא איזה ראש ישיבה. כשיש חתונה או אירוע חשוב, הוא לא יושב 'במזרח' (כינוי למקום החשוב באירוע, דוגמת שולחן הנשיאות; י"ש). כשהחרדים שומעים על פרשה כזו, הם לא אומרים 'איזו פאדיחה'. החרדים מינו את הרב מצגר בשביל החילונים. אנחנו לא שומעים לו ולא כפופים אליו. זו פאדיחה לדתיים שמאמינים ברבנות, לחילונים ובעיקר לממלכתיות".

עם זאת, מסכימים כולם, "יש כאב על חילול השם הנורא", כך אומר עוזרו של הרב אלישיב ומוסיף: "כל אדם דתי רוצה שחילונים יסתכלו על רב בצורה מכובדת". מקורב אחר לרב אלישיב אמר שמדובר בירידת הדורות, "פעם הרבנים הראשיים היו בעלי מעמד כמו הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא, ומאז מעמד הרבנות נמצא בירידה. הנזק בזמן הזה הוא אדיר: רבנים נעצרים, פוליטיקאים מבקשים רק רב ראשי אחד, ובתוך כל זה רב ראשי לשעבר יושב במעצר תשעה ימים - זו מכה אנושה".

פרופסור דוד ליבאי, המייצג את הרב מצגר, אמר ל"ישראל השבוע": "אנחנו לא ראינו את החומרים הסודיים שהציגו בבית המשפט. הרב מכחיש את החשדות נגדו, ואפילו אמר שמדובר בחשדות הזויים לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully