וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוי שי ניצן לפרקליט המדינה: משחק מכור

נחי אייל

21.11.2013 / 23:18

הליך בחירתו של ניצן עמד בכללי החוק, אך נחי אייל מהפורום המשפטי למען ישראל חושב שהדבר נתפר מראש. לטענתו, ללא שינוי בהרכב ועדת האיתור, האמון במערכת המשפט לא יתרומם

אפשר לבקר את מינויו של עו"ד שי ניצן לתפקיד פרקליט המדינה על בסיס התנהלותו המבישה בתקופת ההתנתקות או בשל הצורה המחפירה בה אכף את החוק ביהודה ושומרון. אבל זה אומר שלא נעסוק בדבר המרכזי: אמון הציבור במערכת המשפט. מדוע? משום שהיועץ המשפטי לממשלה ניהל הליך שהוא כביכול ציבורי, פתוח ועומד בכל כללי החוק, אבל האמת היא שמינויו של ניצן הוא משחק מכור. ראשית, היה מועמד אחד אותו הוא סימן ושבו הוא תמך. שנית, תמכו בו גם מנכ"ל משרד המשפטים ונציב שירות המדינה (ששניהם מכירים את ניצן היטב ועבדו עימו), גם יו"ר הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין, עו"ד רחל תורן (שליועץ המשפטי לממשלה יש היכרות רבת שנים עימה) וגם רוב חברי ועדת האיתור. היחיד שלא היה קשור למשרד המשפטים הוא פרופ' אריאל בן דור, שלמרבה ההפתעה דווקא לא תמך בניצן.

תוצאות ידועות מראש

ועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, שדנה בדרכי מינוי פרקליט המדינה לא המליצה שהיועץ המשפטי לממשלה יהיה חלק מוועדת האיתור. ההרכב שהוצע על ידה היה ועדה בראשות שופט בית משפט עליון בדימוס, אותו יבחר נשיא בית המשפט העליון, שר המשפטים או יועץ משפטי לממשלה בדימוס, בנוסף לחבר כנסת שייבחר בוועדת החוקה של הכנסת, נציג לשכת עורכי הדין ונציג דיקני הפקולטות למשפטים. הרכב כזה היה מונע את שליטת משרד המשפטים ותופעת "חבר מביא חבר".

המלצות ועדת שמגר התקבלו רק בחלקן וזו התוצאה. בשל כך, אמון הציבור במשרד המשפטים יתקשה להתרומם לאחר שיתברר שבמשרד תופרים תפקידים. הרי לפני חצי שנה כששי ניצן הפסיד לעו"ד דינה זילבר במרוץ לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניין יעוץ וחקיקה, וקודם לכן כשהפסיד לעו"ד נורית ליטמן בהתמודדות על תפקיד פרקליט מחוז ירושלים, הומצאה משרה חדשה. היועץ וינשטיין ושרת המשפטים לבני ביקשו מהממשלה לאשר תקן חדש של משנה ליועץ לענייני תפקידים מיוחדים כשלתפקיד נבחר כמה מפתיע – עו"ד שי ניצן. מעניין לראות האם כעת ייכנס מישהו לתפקיד המיוחד או שהטענות שהושמעו, ולפיהן התפקיד נתפר למידותיו של ניצן, יוכחו כנכונות.

מה שידעו עורכי הדין שוקי למברגר ואלי אברבנאל, שהיו מועמדים ראויים לתפקיד פרקליט המדינה, יודעים עכשיו כולם: המשחק היה מכור והתוצאות ידועות מראש. כעת, חובת ההוכחה מוטלת על ניצן. למרות שוועדת האיתור פעלה בדרך לא מכובדת, הוא יכול להפתיע את מתנגדיו ולהתנהל מתוך הגינות והוגנות. דהיינו, להידבר עם הציבור שחש נפגע ממנו בעבר ולא להחזיר את ימי "כנופיית שלטון החוק" לפרקליטות. לניצן יש הרבה עבודה להחזרת האמון של הציבור במערכת שבראשה הוא מתעתד לעמוד. על כולנו לאחל לו הצלחה, כי פרקליטות שפועלת כנאמנת הציבור היא מוסד חיוני למדינה דמוקרטית.

הכותב הוא מנכ"ל הפורום המשפטי למען ישראל

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully