וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר, למה אתה מתחבא מאחורי בר רפאלי?

ויטה קיירס

20.11.2013 / 15:08

סרטון הסלבס שפורסם השבוע למען ברית הזוגיות נראה כמו הפקה מתוקתקת של יש עתיד - גם אם הם לא ממש מודים בזה. ומה עם החוק עצמו? אל תטרידו אותם בזוטות, העיקר שתציירו לב

השבוע הניחה סוף סוף מפלגת "יש עתיד" על שולחן הכנסת את גרסתה להצעת חוק ברית הזוגיות, שאמור למסד נישואים אזרחיים בישראל. להגשת החוק קדם מסע יחסי ציבור, שהושק לפני כשלושה שבועות במחווה של יו"ר המפלגה ושר האוצר, יאיר לפיד - שנהג אז כאחרונת הילדות הפקאצות, וביקש מהגולשים להוסיף אמוטיקון של לב לסטטוסים שלהם בפייסבוק; מעין סיכת הזדהות עם המאבק למען הברית.

הרשת, כהרגלה, צהלה ושמחה: "מה, אתה אמיתי?", כתב אחד המגיבים ללפיד. "טוב שלא רשמת 'ביבי הבטיח שאם יהיו לי 1,000 לייקים הוא יאשר את החוק'"; "גם שמה 3> שהצבעת נגד ההצעה להעניק שבוע חופשת לידה לאבות", הוסיפה מגיבה אחרת.

הפוסט של לפיד:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הממים היותר מוצלחים שנוצרו בתגובה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקיצור, ההצעה של לפיד אולי סחפה את הרשת - אבל לאו דווקא אל החוף שאליו כיוון. אז מה עשתה המפלגה השנייה בגודלה בכנסת? ובכן, נראה שעל פניו, היא לא הייתה צריכה לעשות יותר מדי, כי לעזרתה התגייסה גלריה מכובדת של גיבורי תרבות ישראלים - כמו עברי לידר, בר רפאלי וההיא מהאח הגדול. בסרטון שהועלה השבוע ליוטיוב, מנסים כל אלו ועוד רבים אחרים לשכנע את המשוכנעים שנישואים אזרחיים זה חשוב לאמא של אורנה בנאי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

צפו בסרטון:

בסרטון משתתפים סלבריטאים, שחקנים, פובליציסטים ורני רהב, המספרים למה הם תומכים בברית הזוגיות. למרות שמדובר בסרטון שמתייחס להצעת החוק של יש עתיד ותואם את ערכיה, איש מחברי המפלגה לא שיתף אותו בעמוד הפייסבוק שלו, ובאופן רשמי, המפלגה מסרבת לאשר (או להכחיש) שהיא עומדת מאחורי הפצתו. אז איך בכל זאת אנחנו מצליחים לעשות את ההקשר? כי המפלגה קרצה "ווינק ווינק" כל כך חזק שהיא כמעט נקעה את העין: בסוף הסרטון, הכוכבים מרימים בריסטול ועליו מופיע טקסט באותו פונט, באותם צבעים, עם אותו הלב האדום ועם אותו המסר בדיוק שהופיע בתמונה שהעלה שר האוצר בסוף אוקטובר. בתגובה לפנייה רשמית בעניין, הסכימו לומר במפלגה: "יש עתיד' שמחה ומברכת על כל תמיכה ביוזמת ברית הזוגיות".

מצאו את ההבדלים:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני שנתייחס להחלטה המחשידה של המפלגה לא לכשכש בזנב, כדאי להתעכב רגע על הסרטון עצמו, כי לא רק המדיום הוא המסר - אלא גם הסופר-מודל. אחת הטענות נגד לפיד היא שנבחר הציבור נתקע בשלב הסיסמאות ופחות מכך בקיום ההבטחות ממערכת הבחירות. מבחינה זו, הסרטון לא נפל רחוק מהעץ. אם מצליחים לגבור על הקול המתיילד של רפאלי והפנים חמורות הסבר של השופט לידר, ומתמקדים בתוכן עצמו - מתגלה עוד סרטון שטאנץ חלול ובנאלי עם סלט של מסרים תפלים. "למה אני תומך בברית הזוגיות?", מהרהר לעצמו המורה לחשבון גיא זוארץ, ומיד מגיעות התשובות: "כי אחד ועוד אחד זה יותר משניים" (זוארץ), "כי אהבה לא בוחרים" (צופית גרנט), "כי כולנו בני אדם" (חנוך דאום), והאהוב עליי: "כי הגיע הזמן" (כולם). איזה זמן, ילדים? נכון, (יש) עתיד.

לאן נעלמה אהדת הציבור הנאור?

אפשר לטעון שיש עתיד מנסה ליצור אווירה ציבורית שתאפשר את קידום החוק בכנסת, ואפשר במקום זה למשוך קצת את העין למטה עם האצבע. יש עתיד זכתה בבחירות ב-19 מנדטים; לא שלושה - 19! המשמעות היא שהאזרחים והאזרחיות כבר משוכנעים. לא צריך לעמעמם אורות ולפתות אותם לדייט בחשכה עם ירון ברובינסקי - צריך לפעול לקידום החוק בזירה שבה הדברים באמת מתממשים: בכנסת. ובואו נניח לרגע שהסרטון יוציא לרחובות מיליון איש עם שלטים ומשרוקיות, איך בדיוק זה יעזור לנו? הרי "עוד לא נולד המגאפון שישמעו אותו בתוך ישיבת הממשלה", כדברי השר עצמו.

אני מאמינה ללפיד שהוא בא לשנות. אני מאמינה לו שהוא רוצה לאפשר נישואים אזרחיים במדינה. אז למה ההתנהלות העקלקלה הזו? למה לקח כל כך הרבה זמן להגיש את ההצעה לכנסת? למה הופיע פתאום סרטון הסלבס, לכאורה בלי שום קשר למפלגה? למה הם לא יכולים פשוט להגיש הצעת חוק ולקדם אותה בכנסת כמו מפלגה נורמלית?

את התשובות אפשר להתחיל לחפש באזור החיוג של נפתלי בנט, עמוד תווך נוסף בקואליציה, שכבר הודיע שיטיל וטו על כל הצעת חוק בענייני דת ומדינה שלא תיעשה בהידברות עם הבית היהודי (זכות שמעוגת בהסכם הקואליציוני שעליו חתומה יש עתיד). לפי הפרשנים הפוליטיים, גם גורמים נוספים בקואליציה, בליכוד ובישראל ביתנו, עוד יכולים להערים קשיים רבים על ההצעה.

ע-מ-מה? סקרים מהחודשים האחרונים מנבאים למפלגה ירידה לעשרה עד 12 מנדטים בכנסת הבאה. רוב המצביעים, כך נראה, בורחים לכיוון מרצ. כדי לחדש את אהדת הציבור הנאור, לפיד וחבריו חייבים להחזיר לסדר היום את ההבטחות שבזכותן נבחרו - אפילו אם הם לא עושים יותר מדי בעניינן, בגלל המגבלות הקואליציוניות. נראה שהסיכום הממצה ביותר לדברים נכתב על ידי מספר 2 בבית היהודי, השר אורי אריאל, על קיר הפייסבוק שלו: "ברית הזוגיות פוגעת בערכיה היהודיים הבסיסיים של מדינת ישראל (...) ומלבד כותרת בעיתון לא תתקדם כלל". על רקע הדברים האלו, אפשר אולי להבין למה לפיד מבקש בינתיים לרכוב על הגב של בר רפאלי, או בעצם להתחבא מאחורי הגב הזה, במקום להתייצב מול האח בנט.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully